• Jennifer79

Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?

Hej! 
    Jag blir 39 år i höst och jag o min pojkvän var på fertilitetsutredning förra veckan efter att försökt bli gravida i 8mån. Allt såg jättefint ut på mig, hade många äggblåsor och såg inte alls ut att vara 38-39år, mycket positiv var hon till att jag skulle kunna bli gravid och ägglossningar har jag. Min pojkvän fick dock svar på att han har många spermier men att han förmodligen inte kan göra mig gravid utan ivf. Just samtalet kring spermatestet är rätt diffust för oss båda då vi blev chockade. Men iaf sa hon att genom ivf har vi goda chanser ! De behöver tydligen bara hjälp in i ägget. Nu är väntetiden 6 mån o vi kan börja tidigast oktober. Då går allt dock snabbt sa hon. Jag hinner fylla 39år o känner mig stressad, jag vill söka privat vård då de inte har väntetid o kan säkert börja ivf nu redan i maj/juni. Det kommer kosta ca 80 000kr för 3 försök. Ett försök kostar ca 37 000kr. Jag tycker att det är värt det men min pojkvän tycker att vi väntar o får gratis istället. Då känner jag att syskon kan vi glömma. Tiden går... Jag funderar på vad ni tycker? Ni som har erfarenhet? Eller ska man köpa ett försök i väntan på landstinget? / Jennifer

• Svar på tråden Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?
  • Anonym (Q)

Jag vet att det är folk som fått ersättning från försäkringskassan när de valt att gå privat. Värt att kolla upp om ni blir beviljade. Har ingen koll på vad som krävs

• Sommarhopp

Vart bor ni? Det finns privatkliniker som har mycket kortare kö och som har avtal med landstinget så det inte kostar något. Vi tog med vår remiss som skicksts till sjukhuset och gick till en privat klinik istället. Då fick vi tid nästan på en gång.

• Anonym (A)

Vi gjorde ett privat försök medan vi väntade i kön. Vi lyckades på 4e försöket. Vi hade nog inte orkat göra det 4e försöket om vi skulle betala för det, men det var skönt att GÖRA nåt medan vi väntade!

• Anonym (K)

Hade kört på direkt.

• Anonym (Lisa)

Vart i landet bor du?

Vi fick ju samma val men utnyttjade vårdgarantin istället, så summa sumarum så fick vi hjälp lika snabbt som om vi betalt privat. (Eller njae, det tog en månad för landstinget att regga vår ansökan)

• Jennifer79
    Sommarhopp skrev 2018-04-23 20:02:31 följande:

Vart bor ni? Det finns privatkliniker som har mycket kortare kö och som har avtal med landstinget så det inte kostar något. Vi tog med vår remiss som skicksts till sjukhuset och gick till en privat klinik istället. Då fick vi tid nästan på en gång.

Vi bor i Göteborg, tror inte att man kan göra så här, de sa inget om det på Sahlgrenska heller när jag frågade om andra alternativ. De nämnde bara att det finns privat men då betalar man själv kostnaden.
  • Jennifer79
    Anonym (A) skrev 2018-04-23 20:04:54 följande:

Vi gjorde ett privat försök medan vi väntade i kön. Vi lyckades på 4e försöket. Vi hade nog inte orkat göra det 4e försöket om vi skulle betala för det, men det var skönt att GÖRA nåt medan vi väntade!

Ja så tänker jag också! Iaf minst ett försök medan man väntar... Jag har ingen lust alls med detta egentligen, som så många andra ...så mer än 3 kanske man inte orkar. Är du gravid nu ? Glad eller hur har det gått? Är det svårt att inte säga något om processen på jobbet? Jag vill helst inte att alla ska veta om allt. 
  • Jennifer79
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-23 21:53:12 följande:

Vart i landet bor du?

Vi fick ju samma val men utnyttjade vårdgarantin istället, så summa sumarum så fick vi hjälp lika snabbt som om vi betalt privat. (Eller njae, det tog en månad för landstinget att regga vår ansökan)

Hur menar du att ni använde vårdgarantin? Vi fick ett besök efter 3mån som är vårdgarantin, men ivf tar 6mån till i väntetid. 
  • Jennifer79
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-23 21:53:12 följande:

Vart i landet bor du?

bor i Göteborg
  • Anonym (M)

Vi köpte ett behandlingsförsök i väntan på landstinget (också Sahlgrenska) för att känna att vi kommit igång med processen. IVF får man ju ofta se lite som en process där varje behandling är ett steg närmare målet. Vi lyckades först på 3:e behandlingen men väntan kändes mycket lättare att hantera på detta sätt. Då (2014) kontaktade vi vårdgarantiansvarig för Sahlgrenska men fick besked om att de inte skickar patienter för behandling hos privata vårdgivare för att det kostar för mycket (fast de egentligen är skyldiga när de ej håller tiderna)

Svar på tråden Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?