• Jennifer79

Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?

Hej! 
    Jag blir 39 år i höst och jag o min pojkvän var på fertilitetsutredning förra veckan efter att försökt bli gravida i 8mån. Allt såg jättefint ut på mig, hade många äggblåsor och såg inte alls ut att vara 38-39år, mycket positiv var hon till att jag skulle kunna bli gravid och ägglossningar har jag. Min pojkvän fick dock svar på att han har många spermier men att han förmodligen inte kan göra mig gravid utan ivf. Just samtalet kring spermatestet är rätt diffust för oss båda då vi blev chockade. Men iaf sa hon att genom ivf har vi goda chanser ! De behöver tydligen bara hjälp in i ägget. Nu är väntetiden 6 mån o vi kan börja tidigast oktober. Då går allt dock snabbt sa hon. Jag hinner fylla 39år o känner mig stressad, jag vill söka privat vård då de inte har väntetid o kan säkert börja ivf nu redan i maj/juni. Det kommer kosta ca 80 000kr för 3 försök. Ett försök kostar ca 37 000kr. Jag tycker att det är värt det men min pojkvän tycker att vi väntar o får gratis istället. Då känner jag att syskon kan vi glömma. Tiden går... Jag funderar på vad ni tycker? Ni som har erfarenhet? Eller ska man köpa ett försök i väntan på landstinget? / Jennifer

• Svar på tråden Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?
  • Anonym (Lisa)
    Jennifer79 skrev 2018-04-23 22:59:46 följande:

Hur menar du att ni använde vårdgarantin? Vi fick ett besök efter 3mån som är vårdgarantin, men ivf tar 6mån till i väntetid. 

Du behöver inte vänta, utan kan ringa och säga att du vill utnyttja vårdgarantin. (Så funkade det här i Sthlm, men klinikerna är lite dåliga på att upplysa och speciellt de som inte samarbetar med landstinget. Man behövde alltså inte ens vänta 3 mån och sedan säga att man ville utnyttja vårdgarantin utan kunde få hjälp direkt)

Vi skickade in vår utredning i november och allt var klart ca 4 veckor senare. Sen hann jag inte tajma in med mens och så innan jul men i januari var vi igång.
  • YKY
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-24 06:42:44 följande:

Du behöver inte vänta, utan kan ringa och säga att du vill utnyttja vårdgarantin. (Så funkade det här i Sthlm, men klinikerna är lite dåliga på att upplysa och speciellt de som inte samarbetar med landstinget. Man behövde alltså inte ens vänta 3 mån och sedan säga att man ville utnyttja vårdgarantin utan kunde få hjälp direkt)

Vi skickade in vår utredning i november och allt var klart ca 4 veckor senare. Sen hann jag inte tajma in med mens och så innan jul men i januari var vi igång.

Så funkar det inte i Göteborg. Du kan begära vård någon annanstans då vårdgarantin gått ut, men då är det ett annat landsting som är alternativet (som Sahlgrenska väljer utifrån kortast kö). Då vi frågade skickade de många till Örebro, men kan bli i princip var som helst.
  • Anonym (A)
    Jennifer79 skrev 2018-04-23 22:57:28 följande:

Ja så tänker jag också! Iaf minst ett försök medan man väntar... Jag har ingen lust alls med detta egentligen, som så många andra ...så mer än 3 kanske man inte orkar. Är du gravid nu ?  eller hur har det gått? Är det svårt att inte säga något om processen på jobbet? Jag vill helst inte att alla ska veta om allt. 

Vår son har hunnit fylla 9 år Jag blev tvungen att berätta för vissa på jobbet
  • Anonym (Lisa)
    YKY skrev 2018-04-24 06:59:15 följande:

Så funkar det inte i Göteborg. Du kan begära vård någon annanstans då vårdgarantin gått ut, men då är det ett annat landsting som är alternativet (som Sahlgrenska väljer utifrån kortast kö). Då vi frågade skickade de många till Örebro, men kan bli i princip var som helst.

Fast det är ju nya regler som gäller sen årsskiftet? Dvs att man ska kunna byta inom samma landsting också.

Nåväl, spelar väl ingen roll ifall GBG gör lite som man vill. Men det är ju tråkigt då det ska vara lika.
  • YKY
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-24 08:31:40 följande:

Fast det är ju nya regler som gäller sen årsskiftet? Dvs att man ska kunna byta inom samma landsting också.

Nåväl, spelar väl ingen roll ifall GBG gör lite som man vill. Men det är ju tråkigt då det ska vara lika.

Vad är det för änding, kan du länka till någon typ av info?

Det spelar väldigt stor roll eftersom personen som startat tråden är från Göteborg.
  • Anonym (Lisa)
    YKY skrev 2018-04-24 14:24:25 följande:

Vad är det för änding, kan du länka till någon typ av info?

Det spelar väldigt stor roll eftersom personen som startat tråden är från Göteborg.

Men det var ju det jag menade, att det är trist ifall det inte följs av Göteborg stad.

Såg nu också att i Göteborg enbart finns något som heter besöksgaranti, så det är ju inte samma som här k Sthlm då.
  • Solen2

Vi valde att gå vidare privat, för att inte förlora tid när vi väntade på landstingskön. Då åldern har en stor inverkan på bla äggens kvalitet och äggreserven. (var 35år när vi började med ivf)

Vi bor i Sthlm och valde ett 3paket på Sophiahemmet. Skatteverket godkänner bruttolöneavdrag för ivf kostnaden men det är upp till varje arbetsgivare att avgöra om man vill ge det elle inte. Både jag och min sambo pratade med våra chefer och fick ok från våra respektive arbetsgivare. Vilket gjorde de lite billigare i alla fall. När jag berättade om detta för min chef så visade det sig att de också hade genomgått ivf och nu hade två barn. Så förståelsen var stor. Även när jag pratade med min projektledare i projektet om att vi har det tufft och ska genomgå ivf så hade även de gjort det. Så det kändes skönt att några runtomkring faktiskt visste varför man inte var på topp jämnt och ibland behövde ställa in möten eller åka iväg på sjukhusbesök. Men vi berättade inget för övriga kollegor, familj eller vänner. Vi ville vara och bli behandlade som vanligt. På 9 månader gjorde vi 3 behandlingar och när vi väntade resultatet från sista behandlingen/ insättningen så hörde de av sig från landstinget och frågade hur det gick. Så vi kom överens om att återkomma med besked efter testdag. Vi fick negativt test och hörde av oss och fick komma på besök och påbörja behandling redan inom någon månad. Och ett år efter att remissen inkommit till landstinget så testade vi plus. Är idag i v24.

Min uppfattning är att det oftast är så att mannen inte riktigt är i fas med kvinnan angående tidsuppfattning. Jag tror att det är för att vi kvinnor så tydligt varje månad får ett tecken på att vi fortfarande inte är gravida iom att mensen kommer. Och att vi då blir mer medvetna om tid och hur tiden rullar på.

Stort lycka till oavsett hur ni väljer att göra! Kämpa!

• Anonym (kör)

Ska ni gå privat så är det bråttom. Alla privata kliniker stänger under sommaren. Så om man ligger "fel" i cykeln, kan det bli lång väntan till de öppnar igen och det klaffar med cykeln. Jag hade kört privat. Är man 39 finns ingen tid att förlora. Kanske inte köpt tre-pack, men gjort ett försök iaf. 

• Solen2
    Flowerpower skrev 2018-04-27 12:00:17 följande:

Hej! Ville bara uppmärksamma om bruttolöneavdrag. Lagen har tyvärr ändrats och FOM 1 juli gäller inte längre för IVF. I mitt företag skickades information ifall man ville vara säker på förmånen fick man lägga "beställningen" senast 30/04. Det är ju jättetråkigt besked.

www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2018/03/prop.-201718131/

Det är väl inte klubbat än utan bara en proposition? Dvs ett förslag.
  • Anonym (Lisa)
    Solen2 skrev 2018-04-27 19:32:30 följande:

Det är väl inte klubbat än utan bara en proposition? Dvs ett förslag.

Fast den verkar ha applicerats på flera arbetsplatser redan För mig försvann också den möjligheten förra månaden.
  • Solen2
    Anonym (Lisa) skrev 2018-04-27 19:36:30 följande:

Fast den verkar ha applicerats på flera arbetsplatser redan För mig försvann också den möjligheten förra månaden.

Antagligen för att det är upp till företagen själva om de vill ge det eller inte. Och om de är på g att inte bli tillåtet så antar jag att vissa företag då valt att ta bort det i förväg så det inte blir något krångel.

Min arbetsgivare har ingen policy/ något skrivet om detta alls utan jag frågade på chans helt individuellt och de sa ja.

Som sagt så länge det är tillåtet så är det upp till varje företag att bestämma om man vill ge det eller inte.
Svar på tråden Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?