Mer rädd för smärtlindringen än förlossningen
Hej
Har bf om tre veckor och börjar bli nervös. Har dock en lite speciell typ av förlossningsrädsla, jag är mer orolig för smärtlindringen än smärtan. Eller, jag är väl nervös för att smärtan ska vara så stark att jag inte kommer klara mig utan smärtlindring.
Har inte fött ett levande barn förut men har fött en liten ängel i vecka 23 och gjort flera ingrepp och operationer, och har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av lustgas (den har inte haft någon smärtlindrande effekt alls, jag har bara blivit yr och illamående).
Blir nervös när jag läser berättelser och ser filmer där lustgasen verkar livsviktig. Jag mår illa av bara tanken på den, och vill så gärna slippa. Men då känns det som att man blir ?utan? smärtlindring värkarbetet. Orkar man det? Någon som känner igen sig? :(
Har också fått morfin flera gånger som jag kaskadkräkts och blivit helt borta av. Har fått lokalbedövning i bäcken/slidväggar en gång som funkade väldigt bra! Men är det en vanlig metod under förlossning?
Är även nervös inför ev EDA att värkerbetet ska stanna av eller att den sätts fel eller inte verkar alls.
Är det någon som känner igen sig? Hur gick det för er? Jag vet att jag är och alltid varit jättekänslig för smärtlindrande mediciner, blir väldigt lätt vääääldigt illamående och helt borta. Är verkligen rädd för den känslan. Vill så gärna ha kontroll. Har försökt bearbeta detta med kurator inför förlossning men skulle gärna vilja höra historier från någon som känner igen sig...