Mer rädd för smärtlindringen än förlossningen
Jag var helt bestämd om att lustgas inte var för mig, jag gillar inte känslan av berusning och dricker inte ens alkohol dessutom hatar jag att ha saker över ansiktet. När smärtan började bli för stark, jag klarade värkarna trots att jag hade väldigt kraftiga värkar så länge jag fick en paus men tillsist började värkarna gå in i varandra och då klarade kag inte mer utan behövde hjälp, de ville ändå att jag skulle testa lustgasen jag fick den över ansiktet och drog in ett tag och sa nej tack, fick panik av masken över ansiktet och ännu mer av känslan. Jag valde då epidural, vilket jag ville undvika av samma orsaker som dig, men för min del gick det verkligen hur bra som helst. Jag fick en epidural som tog bra och ?lagom? jag kände fortfarande mina värkar (hade väldigt kraftiga värkar) men edan tog bort toppen på smärtan så jag lyckades tom somna en liten stund till trycket neråt kom. För min del stannade det inte upp förloppet alls, tror snarare det gick fortare efter edan, den är satt vid 1:30, då var jag 4cm öppen, jag var fullt öppen 04:20 och sonen är född 04:40 Klart det är olika för alla men en epidural behöver inte alls vara lika med ett mer utdraget förlopp.
Lycka till