• Deacon

Tycker inte om min sambos son

Vad är det som är mest irriterande?

Exets uppförande?

Att ni inte får någon ekonomisk ersättning?

Att pokjen spenderar timmar på Youtube?

Alla de är saker som din sambo bör hantera med exet och sonen. Känns orättvist att lasta sonen för att hans mamma kör sitt eget race, din sambo tillåter henne att göra det och att han inte ställer krav på grabben. Det är hans (din sambos) ansvar att förmedla hur du och sambon vill ha det när grabben är hos er.... Min tanke är att du kanske borde rikta om en hel del av irritationen mot mannen du har valt att dela ditt liv med. Han är bättre skickad att kunna hantera detta och förstår förmodligen varför du känner som du gör.

• Deacon

Verkar som att det finns tre personer som orsakar problemen här och ingen av dem är 10-åringen fast han får däremot vara offerlamm och bära ansvaret istället för någon vuxen.

Exfrun - beter sig som hon vill.. nyckfullt, utan att kommunicera och förankra saker hos er. Egoistiskt och snålt tänkande utmärker henne.

Sambon: verkar inte kunna säga ifrån mot exfrun, tar inte sitt föräldraransvar och uppfostrar sin son. Verkar slippa relativt lindrigt undan eftersom din irritation främst riktas mot ett barn i tredje eller fjärde klass.

TS: ja vad är din roll? Man brukar säga att de flesta känslor är ok att känna, men.... I detta fall är nästan alla anledningar som skapar dina känslor av irrititation på pojken indirekt knutna till hans mammas nyckfulla egoistiska beteende eller hans pappas brist på förmåga att vara ansvarsfull pappa. Han är barn och begriper inte bättre... det är ni vuxna som måste lära honom att bli en ansvarstagande ungdom, ta av kepsen vid bordet, städa upp efter sig m.m.. Pojken behöver få en chans att hitta sin plats i familjen och du och sambon behöver ta en rejäl diskussion om situationen.

Svar på tråden Tycker inte om min sambos son