Tycker inte om min sambos son
Först och främst ska jag berätta att jag känner igen mig i dina känslor. En tanke som ofta flyger igenom mitt huvud är att "jag vill inte ens ha honom här". En bra vecka är när den tanken inte flyger igenom mitt huvud. Det känns sorgligt att det är så.
Jag har inte samma historia som du men jag har många liknande faktorer. Din irritation är enkel att förstå. Hur känner du inför den, känner du också en sorg över att det inte fungerar bättre?
Jag säger som så många sagt här. Du ska se till att pappan tar hela sitt ansvar för sitt barn. Du ska inte behöva göra nånting. Om mamman får igenom att barnet ska bo hos er varannan vecka så ligger det på honom att få det att fungera så att varken du eller barnet mår dåligt av det. Du ska inte tycka synd om pappan för att han råkade göra en tjej gravid och för att hon behöll barnet. Hon är också i sin fulla rätt att behålla ett barn om hon råkar bli gravid. Det gör livet för er väldigt komplicerat men det är ingens fel, allra minst ditt. Om dom skaffade ett barn som de inte var redo för så var de knappast de första människorna på denna jord som har gjort så men du är inte den som ska kompensera för de val som de själva har gjort. En del klarar av att bli bra föräldrar trots att det inte var planerat, andra är mindre bra men det kan bli bra ändå till slut.
Lägg över allt på pappan, du ska inte behöva göra någonting. Om pappan inte har kapacitet att ha barnet mer än varannan helg så ska han inte ha det heller. Vill pappan ha varannan vecka så ska han se till att han klarar det.
Om du som din sambos partner vill gå in och stötta honom i hans önskningar och behov så kan du göra det men med den irritation du uppvisar inför hans barn så ser jag det som ett tecken på att du inte är där idag och det kan ingen kräva eller förvänta sig att du ska vara. Vill han ha sitt barn varannan vecka så ligger det på honom att bevisa att han har kapacitet för det. Det får aldrig ligga krav eller förväntningar ifrån andra, varken pappan eller mamman, eller eventuella släktningar eller annan omgivning, att du ska gå in och lösa det här för dom. Varför skulle du ha mer kapacitet än föräldrarna? Nu har du själv ett barn som du ska sörja för och det är det barnet som du måste stå upp för. Det barnet har bara dig och din sambo att sörja för sig. Din sambos son har sin mamma och sin pappa att sörja för sig.