• Brumma

Tycker inte om min sambos son

Bara läst TS.

Sina känslor måste man få ha - MEN eftersom du är vuxen måste du ta ansvar för dina känslor och arbeta med dem.

En sak som du absolut bör kräva om pojken skall bo hos er är att pappan börjar ta ansvar för uppfostran och att ni gör upp om de regler som gäller i ERT hem. Det fungerar INTE att bo med barn och som vuxna vara oense om vilka krav och regler som ställs på barnen - och än värre är det om det finns fler barn med olika regler.

Pappan gör både sig själv, dig, syskonet OCH sin tioåring en otjänst om han låter honom slippa undan att lära sig ta ansvar...

Förutom detta så har pappan rätt till halva barnbidraget om han har sonen halvtid. Det handlar inte om mamman skall gå med på att he honom det han kan själv anmäla att han vill ha det. Det finns en blankett för de föräldrar som inte är överens - dvs hon behöver inte skriva under. Vägrar hon så görs en utredning. Självklart skall mamman inte heller längre ha underhåll från pappan.

• Brumma
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 23:29:59 följande:

För att inte nämna att mamma vägrar ju betala hälften så vi har inget bidrag alls för att ha honom. Vi har en gemensam son som kostar pengar och sambon är sjukskriven. Så jag får stå för i princip allt. Merparten av räkningarna och all mat. Även det är ett irritationsmoment. Jag har inte råd att försörja 2 vuxna och 2 barn varav ett inte ens är mitt. Och irritationen växer när jag förväntas bjuda honom på dittan och dattan utan en krona från mamman. Sen när jag betalar maten och lagar den är pojken inte ens tacksam utan bara klagar på maten. Men inte ska man bli irriterad på något nej.

Ni skall inte ha pengar från mamman.

Pappan (vilket blir du om ni har en situation där han inte har någon inkomst) står för kostnaderna när sonen bor hos er.

Men SLUTA betala underhåll om ni gör det. Och gå in på försäkringsskassans hemsida och begär halva barnbidraget. NU!
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2018-05-19 09:12:02 följande:

Barnbidraget idag är en sån liten del av vad barn kostar så de flesta med ordnad ekonomi väljer att spara barnbidraget eller bara helt enkelt noterar att det kommer in, men du har fastnat på "rätten" att få denna extra 500-lapp. Gör det verkligen så stor skillnad i ert liv om fk betalar ut halva barnbidraget till er eller är det ren principsak?

Du tycker barnet ska visa tacksamhet, för vadå? Att han inkluderas i era gemensamma aktiviteter? Ska han niga inför dig och tacka så mycket för att han fick följa med utomlands fastän mamma inte betalar er pengar för hans uppehälle? Tacka för maten, absolut, men han är också ett barn och de glömmer ibland. Man får ha överseende och man får tjata ibland. Men prata inte om att han ska vara tacksam för att du låter honom vara med när du tydligt inte kan visa honom tacksamhet för att han finns i ert liv utan bara visa att han är till besvär. Då är nog inte den resan så rolig för honom heller.

Med tanke på att TS skriver att hon inte har råd så behövs med stor sannolikhet barnbidraget.
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son