Tycker inte om min sambos son
Anonym (Tweenies) skrev 2018-05-22 16:54:12 följande:
Ni kan kräva halva barnbidraget via FK, och ni behöver inte betala underhåll om barnet bor hos er varannan vecka, detta är inget ni ens behöver diskutera med mamman utan ni kan göra det utan hennes medverkan. Även om det naturligtvis är bättre om ni meddelar att ni tänker göra det.Vad gäller barnet låter han som en fullt normal tioåring. Se det som en utmaning, en chans att träna inför ditt eget barns tweenie-år, de är spännande

Försök att se honom som ditt barns bror i stället för en odräglig gäst. Du behöver inte gilla honom alls om du inte vill, men du behöver hjälpa ditt barn att få en relation till honom, du behöver få lite pli på honom, och ni behöver bygga upp en barn och vuxen relation, för det gagnar ditt barn och din familj.
Regler hemma behöver ni ha uttalat. Ingen keps inomhus - utan undantag.
Sätt upp straff om man bryter mot reglerna.
Försök hitta på saker han kan hjälpa till med för att få utlopp för lite energi. Sätt upp maxtid med dator om du tycker det är för mycket.
Om min tioåring är uppkäftig och vägrar ta av sig kepsen/lägga undan paddan när jag ber honom/vad annat han kan hitta på så tar jag ifrån honom det föremål som tjafset handlar om. Han får tillbaks det när han visat att han kan bete sig som folk.