Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Tycker inte om min sambos son

Ess skrev 2018-05-19 17:01:32 följande:
    Man blir inte en familj bara sådär. Sonen tillhör mannens familj och inte ts, precis som mannens föräldrar och ev syskon.
    Visst allt kan hända, sonen kan ju också dö och då blir ts alla problem lösta. Jag tycker det är dumt att dra upp det argumentet, för dör någon så får man lösa den specifika situationen då, det har inget alls med det nuvarande problemet att göra.
    Vilka saker du skriver... :(

"Personligen hade jag valt att betala för sonens spel, för då hade jag sluppit honom på kuppen. Pappan verkar inte bry sig heller om att tillbringa tid med honom, så för mig hade det varit värt de pengarna".

Har du ingen känsla för ett barn som blir så lite omtyckt, även om det inte är ditt barn. Blev verkligen ledsen att läsa att man kan tycka så... Släkt eller ej.
  • Anonym (....)
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:09:13 följande:

. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

Vilken värdelös pappa du valt att skaffa barn med.
    Ställer inga krav = han bryr sig inte om barnet. Om barnet får surfa mm hela dagarna är det ju 0 omtanke/kärlek från hans pappa. Plus mamman som du skrev lovar barnet saker som hon inte håller. Kanske inte så konstigt att han är "otacksam" mm, klart han märker att ingen tycker om honom.
    Stackars barn som inte har någon.
  • Anonym (....)
    Ess skrev 2018-05-20 08:53:07 följande:
    Det är inte så konstigt att hon blir irriterad på hans existens eftersom det verkar va hon som får betala för att ha det stora nöjet att få ha honom vv.
    Sedan verkar föräldrarna, i alla fall pappan va slapp med uppfostran. Allt ligger på honom för att få hela situationen att fungera. Han kan inte bara tro att allt löser sig av sig självt, för då blir det som nu att ts härsknar över både dåligt föräldraskap och över att få betala för hans ouppfostrade unge. Det är pappans ansvar att se till att sonen tackar för maten och även när ts har bjudit honom på något. Dessutom så ska pappan själv se till att tacka ts varje gång hon gör något eller betalar för hans son.

Men min åsikt är att om inte pappan själv klarar av att uppfostra och ta hand om sonen OCH betala alla hans kostnader så får han lösa det med mamman och i så fall inte ha något umgänge förrän han har råd till det.
    Jag hade kört stenhårt på separat ekonomi om jag varit ts.
    Uppfostran känns ändå sekundärt här när pappan uppenbarligen inte bryr sig om sitt barn. Jag har gränser för mitt barns skärmtittande just för att jag har omtanke om honom, och vill honom väl. Hur ska pojken kunna bli uppfostrad om pappan skiter i grundläggande saker för att inte känslorna finns där?
    Klart pojken känner av detta, folk är ju tragiska som påstår att ett barn inte märker om det är älskat eller ej.

Att barnet kostar ditt och datt kan man ALDRIG lasta barnet för. Alla problem i denna relation ligger på de VUXNA som inte klarat av den grundläggande omvårdnaden + det lösa det ekonomiska på ett bra sätt.
    OM det drabbar barnen, gå skilda vägar för guds skull!
  • Anonym (....)
    Anonym (c) skrev 2018-05-20 11:02:28 följande:
    Det finns två barn, du tror inte det andra barnet drabbas ifall föräldrarna går skilda vägar? 
    Jag håller med dig om att jag tror att pojken känner av men det är än mer viktigt att pappan går in och tar över allt ansvar. Jag vet själv för jag bor med min sambos barn och känner av dess misstänksamhet mot mig, det har varit väldigt frustrerande och i längden irriterande att leva med det. Jag har bett pappan prata med sitt barn i flera år om vad han egentligen känner och tänker men pappan ser inte problemet, så länge hans barn inte menar något illa så finns inget problem. Jag har nu helt lagt över på pappan att sköta allt kring sitt barn, det blir mycket tjat på pappan, saker han inte tänkt på att man behöver plocka upp efter sitt barn, men det fungerar bättre när han tar hand om allt. 

Jag håller med Ess om att pappan ska visa tacksamhet. Att uppfostra barnet att säga tack är en sak men man kan inte hålla en pistol mot pojkens huvud. Huvudsaken är vad pappan gör, att han anstränger sig för att upprätthålla de trivselregler som de anser sig behöva och att pappan visar tacksamhet mot ts. 
    Låter som pappan mer och mer är också ett barn som också behöver uppfostran. Inte så mycket mer mogen än tioåringen med andra ord.

Tror det lilla barnet drabbas mer av att leva i denna familj med massa "tjafs och groll" som TS uttryckte det.
  • Anonym (....)
    Anonym (c) skrev 2018-05-20 11:23:26 följande:
    Det är inte så ovanligt med pappor som behöver "uppfostras". Särskilt om de inte har varit föräldralediga, ännu eller överhuvudtaget.
    Att barnet dessutom, som TS skriver, inte haft en pappa som tagit ansvar, är inte det straff nog? Tror TS på riktigt att barnet tror att det lever i en kärleksfull familj, när det saknat en far större delen av sitt liv?? Så inkompetenta vuxna som bara tjafsar pch en pappa som är som en bebis och inte gör vad han ska, vare sig känslomässigt eller i övrigt. Grattis till det "kapet"!

Känner sympati för bägge barnen, som för övrigt är bröder, vare sig TS vill eller inte.

• Anonym (....)
    Anonym (c) skrev 2018-05-20 13:06:43 följande:
    Han fick ju inte vara en närvarande pappa när barnet var litet. Han har väl en lång startsträcka att ta igen. Betyder väl inte att han inte vill. Betyder inte heller att pappans sambo ska gå in och kompensera pappans brister. Han kan lära sig.
    Men på riktigt buhu.... Om pappan inte ens förstår att det inte är bra för pojken att inte ha några (kärleksfulla) gränser, så ligger han ju väldigt efter i hur man ska vara som en förebild.
  • Anonym (....)
    OlgaElvira skrev 2018-05-20 13:28:39 följande:

Mamman vill att pappa nu ska ha honom varannan vecka, men vill behålla pengarna. Pappan är inte engagerad i barnet, sambon tycker han är ouppfostrad och att det blir dyrt att ha honom där.

Och så skapar man en ångestfylld och deprimerad tonåring.

Verkligen +1. Klart denna pojke känner av alla stämningar därhemma mm, oavsett vad han visar upp. Finns inget av det TS berättat som visar att han på nåt sätt är älskad, någonstans.
  • Anonym (....)
    FrozenGarden skrev 2018-05-20 19:02:42 följande:

Han sitter inte och spelar och kollar Youtube på sitt rum utan i vardagsrummet för vi har inte så vi kan dra kablar till hans rum. Så det är irriterande ljud från spel och löjliga videor på Youtube från han vaknar till han somnar. Det blir också ett irritationsmoment för jag undkommer det inte. Sen tillkommer att jag får betala för allt. Han tackar inte för maten och tar inte ens av sig kepsen. Jag bakade och han går och tar utan att varken fråga eller tacka. Han petar konstant på mina saker och ställer miljoner frågor allt som är bagateller blir gigantisk irritation för att det bara växer och gnager i mig. En sån liten sak som att han leker med min sons boll kan göra mig jättearg och jag vill vara skrika att "Det där är inte din vill för helvete!". Jag vet att det är en liten sak men det blir så stort av allt underliggande...

Varför får han sitta och kolla så mycket då? Så förbannat dåligt föräldraskap från din sambo.
  • Anonym (....)

"Du är en av de vuxna i den här situationen. Ni har ansvaret att fixa det här, inte en stackars tioåring".

Kanske bästa meningen i hela denna tråd. HAN ÄR TIO ÅR FFS!

• Anonym (....)
    FrozenGarden skrev 2018-05-21 21:10:05 följande:

Det är nästintill otroligt att det finns så många människor här som är helt perfekta och utan en enda brist. Som kan kasta sten i glashus och namnkalla andra för att man inte har en perfekt situation och för att man har brister. Jag är åtminstone villig att titta på mig själv. Det är mer än jag kan säga för er. Och nej jag skäms inte för att jag inte är perfekt och för att jag har känslor och tankar. Tack till alla er som har empati. Er andra har jag inget till övers för. Kalla mig vad ni vill och gå sen och polera era silverskedar.

Men ok, alla vet ju nu att du inte tycker om hans barn, fortfarande så är han och kommer alltid vara din sambos barn.
    Älskar din sambo sitt barn? Vad tycker han när du berättar om dina känslor?
  • Anonym (....)
    Anonym (Stackarsbarn) skrev 2018-05-22 00:34:46 följande:

Reagerade också på hur hon uttryckte att hon ogillade sin sambos son. Vad har denna lilla pojken exakt gjort dig? Hur skulle du känna om någon uttryckte sig så om ditt barn? Denna lilla pojken kanske är avundsjuk på sin bror, har ni försökt att prata med honom och hjälpa honom? Kanske är det så att barnet inte mår så bra och behöver hjälp. Skulle jag någonsin uttrycka mig så om mitt bonusbarn så hoppas jag att min sambo lämnade mig direkt, skulle aldrig säga så eftersom jag älskar denna killen precis som hans lillasyster som jag senare fick. Det är min familj, och familj för mig är allting.

Du visste att din sambo hade barn, varför valde du honom om inte hans son passar dig, hans son är hans prio ett (hoppas jag) är det detta som gör dig avundsjuk. Lägg ner och sök hjälp för dina problem, det är ALDRIG ett barns fel speciellt inte om man bara är 10 år. Frågan du borde ställa dig är att vad har du gjort för att han ska må som han mår?

Håller verkligen med dig i allt. TS undviker att svara på sådana frågor och bara gnäller om hur synd det är om henne, verkligen ledsamt.
    Har frågat flera ggr varför inget görs åt pojkens spelande, om det är någon som bryr sig om honom mm.
  • Anonym (....)

Och ts, var lite konstruktiv och försök komma framåt. Ist för att undvika prata med pojken, gör tvärtom! Fråga hur han mår, om det är något som känns jobbigt mm. Hitta på nåt ihop?

Man kan ju inte bara fastna i sin ovilja till ett litet barn..

• Anonym (....)
    FrozenGarden skrev 2018-05-22 12:46:42 följande:

Skulle någon säga att de inte gillar mitt barn så är det helt okej. Man kan inte klicka med alla. Oavsett om det är ett barn. Alla barn är för den delen inte så oskyldiga heller. Ingen av er är här och ser situationen objektivt utan reagerar enbart på hur jag valt att uttrycka mig i ett forum. Att uttrycka sig här ger utlopp för frustration men det betyder inte heller att jag uttrycker mig på det viset hemma. Det är inte som att jag vägrar svara pojken när han pratar och bara fnyser eller något. Jag säger ingenting till honom om han rör saker. Dels av rädsla att överreagera och dels för att jag inte känner att det är min plats att säga något. Ja jag har svårt att ta kontakt med honom men jag har aldrig aktivt gjort något för att visa honom att han inte är välkommen. Och jag ser inga tecken på att han inte skulle känna sig välkommen heller. Att han har keps vid matbordet är inte för att han inte vill behöva se oss. För vi pratar vid matbordet. Att jag tycker han är lat är inte bara min åsikt för både hans egen mor och utomstående har uttryckt samma sak. Hans mamma har också sagt att han är uppkäftig hemma mot henne och att hon ibland uppfattar honom som manipulerande. Som sagt gör jag ingenting öppet för att visa pojken att jag inte gillar honom. Det är en känsla jag har. Och det fungerade bättre för några år sen men har blivit sämre med tiden. Och nej det finns ingen skilsmässa att ta hänsyn till. Mamman var i början av sin graviditet när de gick isär. Han har aldrig levt ihop med båda sina föräldrar. Att hon valde att behålla ett barn som blev till första kvällen med en man hon inte kände något vidare säger en hel del om hennes karaktär också. Min son har båda sina föräldrar och varför ska vi gå isär så det drabbar honom? Det är som att säga att den första sonen är värd mer än den andra då. Min sambo är fullt medveten hur jag känner och har inga planer på att lämna. För som sagt behandlar jag inte pojken illa och det finns ingen som säger att det inte kan bli bättre. Även min sambo kan tycka att pojken är påfrestande. Vissa barn är det. Alla barn är olika. Alla barn är inte söta små oskyldiga offer. Jag säger inte att jag är ett offer. Jag ventilerar mina känslor. Det är ingen som under alla dessa år reagerat på att jag skulle bete mig på ett visst sätt mot pojken för det är inget som syns utåt. Hans mamma och jag har väldigt olika syn på föräldraskap. Hon prioriterar inredning och skönhet över att hålla löften till sina barn (Ja hon har ett barn till). Jag prioriterar annorlunda. Jag håller mina löften. Även till den här pojken. För att jag vet själv hur det är att bli sviken av sina föräldrar. Jag inkluderar honom i våra semestrar och har jag sagt att vi ska göra något så gör vi det. Hans mamma gör precis tvärtom. Men det är JAG som är den stora boven i dramat?

Det är nog ingen som tvivlar på att det kan vara jobbigt, men din rubrik är ju att du inte tycker om barnet och det lägger all skuld på honom. Han är ju just ett barn och ni är de vuxna, som på ett eller annat sätt ska guida honom genom livet och därmed måste ni försöka lösa denna situation innan det blir värre. Pappan verkar ju göra 0 åt saken, varför ligger inga av dina bekymmer där??
    Om pojken nu är besvärlig eller manipulerande, så behövs det ju insatser innan han blir vuxen!

Jag blir ändå glad att det är så många som tänker på pojken i första hand, för det är så det ska vara. Han är ju som många också nämnt den som fått anpassa sig mest och som inte har rätta verktygen för det eftersom han är ett BARN.
  • Anonym (....)

Dessutom har du skrivit flera gånger att hans mamma typ skiter i honom, är det så konstigt att han då har vissa problem..?
    Och då krävs det ju ÄNNU mer av HANS FAR, för att försöka uppväga denna mammas dåliga beteende.

Om din sambo som du skrev har olika diagnoser som gör det svår för honom att vara den pappa han borde, så måste han ju ändå jobba MER på det för sina söners och familjs skull.

• Anonym (....)
    Anonym (Vuxnamänniskor) skrev 2018-05-22 14:43:34 följande:

Håller med dig. Klart det är jobbigt för er alla, men hur tror du det är för den lilla pojken, ni är trots allt vuxna han är bara ett barn. Diagnoser är ingen ursäkt, finns hjälp att få för sina diagnoser. Och är man inte kapabel att ta hand om ett barn ska man låta bli att skaffa barn. Har själv adhd men det gör mig inte till en sämre förälder/bonusförälder.

Ja det verkar som att pappan i den här historien inte gör någonting och det är helt ok för ts, och istället hamnar ilskan på pojken.
    Vänd din ilska dit den bör vara istället ts.
  • Anonym (....)
    Anonym (Stolpskott nr2) skrev 2018-05-22 22:11:37 följande:

Ja, välkommen i klubben.

Här är en stolpskott till som skaffade barn med en man som hade två barn sen innan. Människan var helt ointresserad av sina tidigare barn. I viss mån tyckte jag att det var ok, då jag slapp bli någons bonus, ta ansvar där, ha kontakt med exeti och jag slapp vara svartsjuk, irriterad på bonusen mm. Jag Slapp att vara i din situation! Bra va?

Men sen när äktenskapet brast - tror du att människan tog ansvar för våra barn? Haha!

Han gick vidare till nästa. Skaffade ett till barn.

Sedan upprepades allt med ett till stolpskott som skaffade barn med honom trots att hon visste om att människan aldrig hade tagit något ansvar för sina tidigare barn!

Heeeeelt otroligt!

Vad jag vill säga egentligen är, att ja, vi kvinnor hoppas alltid och tror att just våra barn och vi själva är bäst, vi kan ändra våra män mm. De andra kvinnorna - alla ex är idioter. Men sen blir det exakt samma sak - allt upprepas. Hur mycket du än tänker älskar och skyddar din man är han och förblir han en man som INTE tar sitt ansvar.

Sorry!

Och ditt barn kan bli precis som hans bror. Ibland har halvsyskon väldigt många gemensamma karaktärsdrag. Vissa de är mindre önskvärda. Deras gener kommer ju från samma genbank.

Haha jamen precis, så många som verkar tro att just dem och deras barn är de speciella undantaget. Är man en bra pappa så är man en bra pappa till alla sina barn, punkt slut.
    Man kan inte skylla på att man inte "fått" chansen och dylikt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Stolpskott nr2) skrev 2018-05-22 23:46:19 följande:
    Precis!

Kvinnor som älskar för mycket/ Män som inte tar ansvar.
    Sorgligt bara att TS inte lägger skulden där den hör hemma! Inte ett ont ord om den frånvarande pappan, men mängder av överdrivna irritationer på bonusen (som faktiskt ändå inte gjort värre saker än att inte tacka för sig, haft keps inomhus och spelar mycket spel...)
  • Anonym (....)
    Ess skrev 2018-05-23 17:06:57 följande:
    Men tyckte du inte att det var rätt skönt att han struntade i era barn, du slapp ju allt bråk och tjafs om allt och inget. Det finns både fördelar och nackdelar med allt.
    Men just det att slippa allt bråk som kan bli, måste va en tungt vägande fördel.
    Man tänker väl i första hand på barnen som vill ha en pappa?
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son