• Sharper

Tycker inte om min sambos son

1.meddela mamman att ni kommer kontakta försäkringskassan gällande halvt barnbidrag och även sluta betala underhåll.

2. Säger inte pappan ifrån får du helt enkelt göra det som vuxen i hemmet.

Här hemma är det klart och tydligt att vi vuxna bestämmer oavsett biologisk förälder eller inte. Säger jag åt bonus att göra en sak (tex ta av kepsen vid maten) är det de som gäller. Jag har styrt upp vissa saker själv gällande min mans barn bara för att jag inte orkar plocka efter allihop (jag har lite annan standard på städning ön vad han har). Igår tex slängde jag ett tillbehör till bonussonen leksak som legat på golvet på verandan i flera veckor. Trots massor av tillsägelser att det ska plockas bort. Min man tyckte dock jag gjorde rätt. Nu var inte bonussonen hos oss utan kommer på fredag men iallafall.

• Sharper
    Anonym (illa) skrev 2018-06-25 11:53:57 följande:

Får han slänga dina grejer också om de ligger på fel ställe? Eller gäller det bara er vuxna? Och hur skulle han kunnat plocka upp den om han inte ens var där? 

Vi har sagt till under typ 1 års tid att leksaker ska vara på övervåningen/i sitt rum, alternativt ute om man leker med dom. Vi har totalt 4 barn mellan 2 och 10 år. Enbart 2-åringen har lite leksaker i vardagsrummet men det kommer snart plockas bort. Denna leksak har vi sagt till om i flera veckor, de bor varannan vecka. Det de inte vill ska slängas alternativt gå sönder om tex 2-åringen får tag i det får dom lägga i sina rum. Nu tröttnade jag. Häromveckan slängde jag upp en drös med kepsar och leksaker i trappan som legat på hallgolvet i evigheter trots tillsägelser. Till slut slängs det om dom själva inte lägger upp det på sina rum. Annars skulle vi ha grejer överallt. Det funkar inte riktigt när vi är 6 personer.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 12:01:25 följande:

Vidrigt. 

Och vilket liv är det för ett barn om ett tillbehör till en leksak som ligger på verandan stör. Jag ger mig den på att den nitiska auktoritära översittaren som skrev det själv har ljuslyktor och sådant som hon gillar stående och liggande där. 

Den står när de ligger såpass att man trampar på den hela tiden. På verandan finns inga ljuslyktor mm pga en klåfingrig tvååring. Leksaker får vara i sandlådan, på sovrummet eller i ett förråd vi har när de inte används. Inte i hela huset och lite till.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 11:52:56 följande:

Så han gavs inte ens en slutgiltig möjlighet att göra vad du krävde utan du passade på att lära honom en läxa när han inte var närvarande? 

Vilken maktdemonstration. 

Den har legat där i 4-5 veckor och inte plockats bort trots tillsägelser. Så möjlighet att plocka undan den här funnits.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 12:29:48 följande:

Som sagt, inte roligt att vara barn i ett hem där de vuxna bedriver den sortens maktspel. Den klåfingriga tvååringen är din förmodar jag. Vilket öde väntar inte hens saker - eller slänger du dem redan nu kanske? Tvååringar brukar ju inte vara så intresserade av att sitta på sitt rum och pyssla snällt med sina leksaker. De brukar vilja leka där man själv är, men i ert fall så åker sopsäcken fram när hen inte tar ansvar för grejerna då förstår jag. 

2-åringen är för liten, där av plockar jag undan efter honom. Men min 5-åring och mannens 8 och 10-åring har dom reglerna. Annars skulle det som sagt ligga leksaker överallt hemma. Det är dock förstå gången en leksak blivit slängd. För ett tag sen höll 2-åringen på att slänga i 8-åringens mobil i poolen, rena turen att jag såg att han fått tag i den. Då gömde jag helt enkelt den och sen fick han leta ett bra tag på kvällen innan jag plockade fram den. Vi kan omöjligt hålla koll på alla barnens grejer hela tiden, går de sönder mm tex för att 2-åringen får tag i det får de skylla sig själva då vi ofta påtalar detta för dom.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 13:05:49 följande:

Min starka åsikt i frågan är att jag tycker att vuxna som kastar barns saker är i avsaknad av konstruktiv föräldraförmåga. Jag har alltid och kommer alltid att tycka att sådant agerade är förfärligt. Vuxna som slänger bort barns egendom bara för att barnen är barn och de vuxna är vuxna och som förmodligen skulle akta sig för att bete sig så mot en annan vuxen är skenheliga och obehagliga (de måste också ha väldigt dåligt minne av hur det är att vara barn). Jag tycker att det är ett svek och jag tycker att det är strongt av barn att förlåta vuxenvärlden sådana övertramp. 

Jag tror verkligen inte på och skulle aldrig understödja "metoder" som de du tycks ivra för. 

Har man många barn går det förstås inte, precis som du skriver, att hela tiden ha koll på allas saker. Men det går förstås att hålla koll på den minsta som är den som sakerna är potentiellt farliga för. Det går också att resonera med barn, sluta överenskommelser, omförhandla dem vid behov och att lära dem väldigt mycket väldigt bra på väldigt många andra och väldigt mycket bättre sätt än genom att gömma deras saker eller slänga bort dem. 

Den som inte förmår det har själv vansinnigt mycket kvar att lära.

Jadu, vi har försökt men inget går in. Jag bryr mig igenom hur deras rum ser ut. Men man låter inte leksaker ligga framme eller saker man är rädd om för att sedan skriks och gapa på 2-åringen för att han råkat förstöra de, när en vuxen såg till minst 10 gånger att de får hålla koll på sina grejer. Vi ska kunna leva i huset också och inte snubbla på en massa leksaker eller för den delen smutstvätt som slänga Hej vilt.
  • Sharper
    smulpaj01 skrev 2018-06-25 13:29:07 följande:

Fruktansvärt!

Bra jobbat, det är nog bara en tidsfråga innan du slipper dessa styvungar då de kommer vägra bo med dig!!

Nja med tanke på att bonusdottern älskar mig, håller mig i handen och vill göra saker med mig. Jag bryr mig om dom, jag hittar på saker med dom. Så där har du fel. Jag vill inte slipåandol, samma regler gäller för alla barn, bara lite modifikation beroende på ålder (som 2-åringen i detta fallet) så du har helt fel :)
  • Sharper
    smulpaj01 skrev 2018-06-25 13:36:47 följande:

Övertygad om att jag har rätt, vänta bara!

Haha du har så fel du bara kan ha. Ja de tycker ibland att de är jobbigt att bo med mina barn då mina barn är mindre. Men det är också de ända. Samtidigt älskar dom att leka med mina barn och de är som syskon. Rätt skrattretande att du tror att de inte vill bo hos oss för en sån här grej. Vi har ett kärleksfullt hem oc det lutar dessutom åt att vi kommer få hela boendet även för dom barnen.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 13:40:55 följande:

Men vad då "inget går in"? Det är ju inte så det funkar med barn, att man "säger till" dem och så rättar de sig efter det.

Det är svårt att anpassa sig till vuxnas krav när man är 5-, 8- och 10. När man samtidigt ska anpassa sig till ett småsyskon plus både leka med och emellanåt hålla stånd mot sina mer jämnåriga syskon och bonussyskon. Det krävs inte mycket distraktion för att allt de skulle göra ska vara glömt och den hänsyn de skulla visa åts upp av andra tankar och händelser som seglade in i deras medvetanden mycket mycket fort. 

Du är ju vuxen, kanske över trettio år, och har svårt att anpassa dig till hur ungar är. De har i sin tur svårt att anpassa sig till syskon av alla sorter och åldrar och föräldrar och vuxna och alla deras olika direktiv, frustrationer, besvikelser, krav, förväntningar och önskemål. Man måste visa barn stor förståelse för att de ska vara intresserade av det man vill lära dem och man måste själv visa dem den hänsyn man vill att de ska ta efter. 

Snabbt utkastade korrigeringar i form av tillsägelser och tillrättavisningar, kanske dessutom irriterade sådana i snäsig ton, blir som bakgrundsskval. De betyder till sist ingenting. Om de dessutom toppas med lite olika straff läggs grunden till något mycket dåligt. Det blir gärna en eskalerande negativ spiral av sådant.

När du väljer ord som "det går inte in" förmedlas - kanske omedvetet - en bild av tjockskalliga personer som är lite för dumma för att kunna göra något av de instruktioner de fått. Men så ser du väl inte på din mans och dina barn, antar jag?

5-åringen är faktiskt duktig på att plocka upp sina saker, räcker med en tillsägelse. Men att behöva tjata i flera veckor om en specifik sak är inte rimligt nej. Jag har inte svårt att anpassa mig till barn, är heller inte över 30 år. Förståelse och hänsyn visas absolut. Men som sagt, det kan ligga ett par smutsiga byxor på hallgolvet i 3 veckor(trots påminnelser dagligen) och sen undrar dom varför byxorna inte är tvättade.

Jag är aldrig snorig mot barnen utan försöker vara pedagogisk när jag förklarar varför man ska plocka undan grejer mm. Och ja tillslut brister pedagogiken när msn pratar om samma specifika sak i flera veckor och situationen i stort i över ett år. Och msn har försökt på olika sätt.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 15:59:42 följande:

Javisst. Det tvivlar jag inte alls på. Men 5-åringen (och 2-åringen) är ju din, vad jag förstår och är per automatik duktigare än sitt småsyskon och känner förmodligen dessutom av att de andra som inte vuxit upp med dig inte är riktigt "lika duktiga". Det ger barn lite spelrum. Och din 5-åring är just 5 år. När hen är 8 eller 10 är det inte säkert att hen är lika duktig som hen är nu. Det är lite så det är med barn, utvecklingskurvan går inte spikrakt uppåt, det går lite fram och tillbaka vad gäller vad de är duktiga på, slarviga med, ointresserade av, intressade av och så vidare. 

Det låter bra att du inte är snorig mot dem, och att du försöker vara pedagogisk, men det kanske allra viktigaste är nog att ha en förståelse för att det inte bara är att fusionera familjekulturer och sedan förvänta sig att alla ska rätta sig efter bara den ena kulturens alla regler. För övrigt så borde ju det faktum att du inte ens är 30 år borga för att du kommer ihåg hur det var att vara 8-10 år. 

Har ni bara bott ihop i dryga året? 

Jag vet att det går upp och ner. Jag förväntar mig inte att det enbart är den ena kulturen. Mannen har haft dessa regler tidigare också så det är inget nytt för dom i det stora hela. När jag var 10 hade jag en dag i veckan som jag fick dammsuga huset hemma. Jag skulle plocka ur diskmaskinen när jag kom hem från skolan annars blev det ingen dator mm. Var det inte gjort när mamma eller pappa kom hem tryckte dom bara av datorn, punkt slut. Vi hjälps åt helt enkelt. Men en tex 8-åring ska klara av att ta undan sin tallrik från bordet utan att man behöver säga till 10 gånger vid samma måltid innan det är gjort. Tyvärr är de vana vid (pga mamman) att bara gå från bordet och slänga sig i soffan. Här får de inte slänga sig i soffan förrän tallriken är borta i diskmaskinen och har jag lagat maten får resterande del av familjen ta hand om resten. Om vi så behöver säga till 100 gånger, det blir ingen tv, telefon eller lek innan det är gjort. Struntar man i det får man helt enkelt gå och lägga sig även om klockan bara är 18.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 16:23:53 följande:

Och hur tycker du att den här straffande metoden fungerar då? Har den fått den framgång du tänkt dig?

Själv tycker jag att det är förkastligt bortom alla ord att straffa barn. Att exkludera dem, kasta deras grejer och ha en väldigt rigid uppfattning kring vad de "bör" och "måste" kunna och liknande är i mitt tycke inte en framkomlig och önskvärd väg att gå.

Dessutom är det orimligt att ha en låg tolerans för leksaker på andra ställen än i det egna rummet (om de har egna rum, de kanske delar?) samtidigt som man har sammanlagt fyra barn i de absoluta mest leksakstäta åldrarna.

Skicka barn i säng för något de gjort eller inte gjort hade jag för min del hoppas tillhörde en tidsålder där kunskaperna och tankarna kring uppfostran och guidning av barn mot vuxenlivet var betydligt mer bristfälliga är de är idag. 

Jadu, första gången vi faktiskt kastar något så får väl se om han ens märker att de e borta.. hans barn har egna rum och mina barn delar rum. Men ärligt talat så är de faktiskt konsekvenser av att de inte plockar undan, den grejen jag kastade trampade jag på flera gånger utan att jag såg den. En gång till och den hade faktiskt gått sönder. Genom att dom inte håller koll på tex sina telefoner riskerar dom fuktskada då de kan bli kastade i vatten eller att minsta tuggar på dom. Minsta fick tag i en cross (liten lrksaksstorlek)och det var en plastgrej som veks för ett litet tag sen. 8-åringen skrek/skällde något hemskt på honom. Då sa jag till honom att han faktiskt inte kan skylla på lilla då leksaken låg i hallen och inte på hans rum. Det som i princip ligger framme ska va sånt som är okej att lilla tar. Annars får man lägga det på en hylla eller liknande när det inte används.
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2018-06-25 17:43:34 följande:

Så då är du nöjd med hur ni har det då? Jag förstod det på dina inlägg som om du inte var det. Det "gick inte in" och försök att vara pedagogisk hade gjorts under dryga året. Det lät som om det inte fungerade tillfredsställande i er nykonstellation, men det måste jag ha missförstått.

Där ser man. Hoppas barnen är nöjda också, där de ligger till sängs 18.00 (ja, inte dina då, de sköter sig bra förstod jag) alternativt inte kan hitta saken som slängts. 

Hur gammal var du förresten, sa du? Inte trettio men?

Gällande leksakerna är jag inte nöjd och inte med att de bara kan gå från bordet. Men efter tjat i någon timme kan åtminstone tallriken försvinna. Leksakerna kan ta flera veckor... sällan de lägger sig tidigare än 19.30, jag tog till för vad som KAN hända inte vad som tillhör vardagen läggande just läggningen...
  • Sharper
    Anonym (alma) skrev 2018-06-25 18:32:30 följande:

så ni håller på och tjatar på ungarna i nån timme?? låter ju inte klokt

Som sagt, jag plockar inte efter dom
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 06:01:41 följande:

Första gången VI??? Nej det är DU som kastade din sambos barns leksak!

Jag på det i påsen som åkte ut i skräpförrådet men det var i samråd med min man så ja, VI!
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 06:47:47 följande:

Både du och ts borde leva ensamma tills ni vuxit upp och mognat så ni kan bete er juste mot er omgivning!

Haha det är vi. Vi är en familj som fungerar i det stora hela.
  • Sharper
    Anonym (illa) skrev 2018-06-26 07:19:48 följande:

Det verkar som att du ändå lägger rätt stor ansträngning på att hålla koll på barnens saker, dvs bonusarnas saker så att du kan hiva dem om de är i vägen för dig. Gå och släng lite av dina egna saker om det är för mycket grejer i er 4-barnsfamilj,

Jadu, alla "mina" grejer finns i sovrummet och på en hylla inne i badrummet så det är ganska lugnt. Ja jag håller en hel del koll eftersom dom blir arga på minsta om han tar sakerna..
  • Sharper
    Anonym (Jadu) skrev 2018-06-26 07:23:33 följande:

Håll lite koll på din 2 åring istället så har du nåt vettigt att fokusera på!

Annars är det väl ungen som åker i poolen eftersom ingen ser till den?!

Haha jag håller koll. Det var ca 2 cm högt vatten i poolen (mindre uppblåsbar) så större risk för trasig telefon än barn
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son