Pope Joan II skrev 2018-06-25 13:40:55 följande:
Men vad då "inget går in"? Det är ju inte så det funkar med barn, att man "säger till" dem och så rättar de sig efter det.
Det är svårt att anpassa sig till vuxnas krav när man är 5-, 8- och 10. När man samtidigt ska anpassa sig till ett småsyskon plus både leka med och emellanåt hålla stånd mot sina mer jämnåriga syskon och bonussyskon. Det krävs inte mycket distraktion för att allt de skulle göra ska vara glömt och den hänsyn de skulla visa åts upp av andra tankar och händelser som seglade in i deras medvetanden mycket mycket fort.
Du är ju vuxen, kanske över trettio år, och har svårt att anpassa dig till hur ungar är. De har i sin tur svårt att anpassa sig till syskon av alla sorter och åldrar och föräldrar och vuxna och alla deras olika direktiv, frustrationer, besvikelser, krav, förväntningar och önskemål. Man måste visa barn stor förståelse för att de ska vara intresserade av det man vill lära dem och man måste själv visa dem den hänsyn man vill att de ska ta efter.
Snabbt utkastade korrigeringar i form av tillsägelser och tillrättavisningar, kanske dessutom irriterade sådana i snäsig ton, blir som bakgrundsskval. De betyder till sist ingenting. Om de dessutom toppas med lite olika straff läggs grunden till något mycket dåligt. Det blir gärna en eskalerande negativ spiral av sådant.
När du väljer ord som "det går inte in" förmedlas - kanske omedvetet - en bild av tjockskalliga personer som är lite för dumma för att kunna göra något av de instruktioner de fått. Men så ser du väl inte på din mans och dina barn, antar jag?
5-åringen är faktiskt duktig på att plocka upp sina saker, räcker med en tillsägelse. Men att behöva tjata i flera veckor om en specifik sak är inte rimligt nej. Jag har inte svårt att anpassa mig till barn, är heller inte över 30 år. Förståelse och hänsyn visas absolut. Men som sagt, det kan ligga ett par smutsiga byxor på hallgolvet i 3 veckor(trots påminnelser dagligen) och sen undrar dom varför byxorna inte är tvättade.
Jag är aldrig snorig mot barnen utan försöker vara pedagogisk när jag förklarar varför man ska plocka undan grejer mm. Och ja tillslut brister pedagogiken när msn pratar om samma specifika sak i flera veckor och situationen i stort i över ett år. Och msn har försökt på olika sätt.