Hur fördelar ni er tid med bebisen
Har du sagt till honom rätt ut att du behöver avlastning? Kan ni inte helt enkelt ta varannan morgon/förmiddag så den andra får vila? Tex. Senast kl.09.00 går man upp med barnet beroende på när hon ammas såklart men ha en tydlig tidsgräns när senast barnet går upp på morgonen med den ena föräldern, och förklara att det handlar om respekt till sin partner att den då ska få vila från kl.x. Att han är vaken till 4 på morgonen är helt orimligt, för att han också ska må bra behöver han ställa in sig i sin dotters sovmönster. Vet han att han ska upp kl.08-09.00 måste han ju lägga sig innan 04, men då är det hans problem. Skriv ner schemat och tryck upp i ansiktet på honom och säg att du behöver hjälp och att ni faktiskt är två i hushållet och att hans ungkarlsbeteende inte är hållbart. Du tar ju faktiskt alla läggningar på kvällen så att han tar 50% på mornarna är knappast något stort. Att vara mamma är nu ditt jobb under mammaledigheten, men räkna det som den tiden han jobbar, dvs. 6-7 timmar. Resten av dygnet är det faktiskt ni två föräldrar som ska samspela och hjälpas åt. Att vara föräldraledig ÄR är tufft och när han blir pappaledig, vilket jag hoppas han kommer vara så kommer han minst sagt märka det. Jag är gravid med andra barnet nu men med första barnet hade jag alla mornar då han jobbade dagtid och kvällarna körde vi alltid tillsammans eftersom jag ammade henne till söms, men bara att han var närvarande och låg bredvid mig i sängen den stunden på kvällen gjorde ju så mycket. Stå på dig TS och tala klarspråk med din partner. Jag hejar på dig :)