• klyban

Vad är det som gör att missbrukare , missbrukar?

För det första så är de med psykisk ohälsa över representerade, det går liksom inte koma runt den stora.
    Sen blir det mer och mer diffust desto djupare man går.

En hel del genererar sjukvården.

hur många meter var det?
  • klyban
    Minsanintelatt skrev 2018-06-05 22:35:13 följande:
    Tack för ditt inlägg.
    Hur skulle du prata med en klient om just att hantera sin abstinens och att det är ok att känna saker,det är bara känslor?

Att personen håller på att ta död på sig själv och drar ner sina anhöriga i fallet.

Motivera till förändring?
    Ta emot hjälp?

Den är inte ens säkert det sker överhuvudtaget, många droger dödar liksom inte.
    Och på alkohol så räcker det med den missbrukande äter regelbundet, så minskar risken att dö en hel del.

hur många meter var det?
  • klyban
    Minsanintelatt skrev 2018-06-05 19:49:46 följande:
    Vad är det som gör att missbrukare faktiskt missbrukar?

Förresten vad är en missbrukare enligt dig, den som rättsväsendet presenterar eller den som sjukvården har?

Skillnaden är att den rättsväsendet har är icke vetenskaplig grund till missbruk, och den sjukvården har är mycket väl utarbetad modell för bedöma missbruk eller inte.

hur många meter var det?
  • klyban
    Minsanintelatt skrev 2018-06-06 08:22:09 följande:
    Kära Gustav.
    Ett enkelt svar till dig:NEJ!
    Det handlar om en stor nyfikenhet ifrån min sida.Att få insikt, lärdom i både erfarna professionella som arbetar med missbrukare.Missbrukares syn på det och de som är tillfrisknande idag ,de som har förlorat någon i missbruk,du som är anhörig,du som är medberoende och du som avstår helt ifrån "dessa missbrukare" och håller sig ifrån det.

För mig ligger detta varmt om hjärtat för att det är ett Stort samhällsproblem och psykisk ohälsa bara ökar.

Vet inte om du skulle vara fyndig i din fråga?
    Om det var ett skolarbete,skulle det vara fel då att vända sig utåt för att lära sig om livet,hur vi tacklar,hanterar situationer ,tar lärdom hur vi människor både psykologiskt och mentalt och andligt och fysiskt fungerar?

( Kan tillägga till dig Gustav att jag är 30+ och mamma,så kan jag lära mitt barn i god tid och lära mitt barn att detta är en "Sjukdom".(andlig hälsa,socialt, egenskaper, strategier och just lära att Anknytning en har enorm viktig del i fetta.
    Varför vissa människor gör och säger saker som de gör
    Att det inte beror på mitt barn.För att se någon du älskar och känna närhet och trygghet med till att se ett mörker, cynism, egoism och aggressivitet,beteende och en person som förstör allting till slut runt sig.
    Jobb,familj,barn,socialt,hälsa och detta sista Äkta lycka och livsglädje utan att vara hög utan vara hög på självaste livet.

Då har jag lyckats!

Så skolarbete till mitt barn i framtiden ,var ingen dum idee.Tack för det tipset,Gustav.

Var det något du kände att du ville tillföra här ?
    Vad är din bild av en missbrukare?
    Varför missbrukar ,missbrukare enligt dig?

Man ska vara medveten om att andelen som missbrukar något av var substans är rätt låg av alla som brukar.
    Alkohol säger man 10-14%, cannabis ~4%(Källa:NIDA), resten kan jag inte så bra.

Men inte svårt och gissa att opioider har en lite större andel(beroende vart man fått det), och som MDMA och LSD som är mer eller mindre totalt omöjliga att missbruka(men sure någon försöker säkert).
    Varför dessa är mer eller mindre omöjliga att missbruka, är för att dos och effekt tappas om man tar för ofta.
    Då kroppen har slut på de substanser som hjälper till med ruset.

Dock har vi så många substanser, och var och en har olika grader av problem.
    Så ha koll på allt detta kräver att man är verkligen verkligen VERKLIGEN insatt, jag är inte på den nivån, jag är bara insatt.

Men sjukvården generera en massa missbrukare.
    Och för de med psykisk ohälsa som söker sig till droger, så är det mer en symtom att de inte må bra än att de blir beroende och missbrukare den vägen.
    Men självfallet blir de även beroende och tillslut missbrukare pga de överanvänder.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-06 16:23:08 följande:
    Har också tänkt tanken! Ser det som att inta droger är ett försök att nå ett andligare plan. På fel sett naturligtvis men drivet av en önskan om andlig harmoni i det inre.

Tittar man på detta med andligheten, så uppstår detta i väldigt många ställen.
    Ta alla shamaner(och liknande) i urskogarna och på steppen, där det ingår i ritualerna att bli vuxen att ta hallucinogena substanser.

Men för att förstå detta, så msåte man läsa upp sig och titta på dokumentärer.
    En som man kan rekommendera för förstå hur det är för dom, är att titta på han Brittiska ex militären som besöker olika stammar världen över och följer deras liv och ritualer.
    Det är inget drogprogram, utan han lever deras liv och vad det innebär.
    Och ibland innebär det inga droger alls, då det inte ingår i deras andliga  resa i just den stammen.

hur många meter var det?
  • klyban
    klyban skrev 2018-06-06 16:31:59 följande:

Tittar man på detta med andligheten, så uppstår detta i väldigt många ställen.
    Ta alla shamaner(och liknande) i urskogarna och på steppen, där det ingår i ritualerna att bli vuxen att ta hallucinogena substanser.

Men för att förstå detta, så msåte man läsa upp sig och titta på dokumentärer.
    En som man kan rekommendera för förstå hur det är för dom, är att titta på han Brittiska ex militären som besöker olika stammar världen över och följer deras liv och ritualer.
    Det är inget drogprogram, utan han lever deras liv och vad det innebär.
    Och ibland innebär det inga droger alls, då det inte ingår i deras andliga  resa i just den stammen.

Bruce Parry heter han och programmet heter Tribe tror jag, han har gjort en del så är inte säker just nu vad programmet heter.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-07 13:02:36 följande:
    Ja, har sett den. Vet inte vad han hette men var "lyckad" i andras ögon, deprimerad som fan trots medicinering från västvärdens läkarvård, så han gav sig ut jorden runt och levde med shamaner ute i ingenstans för att hitta svaret på vad olika naturmänniskor tycker är meningen med livet. En dokumentär.

Bruce Perry kom jag på han hette, väldigt intressanta program om olika stammar på alla möjliga ställen.
    Där andlighet var inte att svetsa fast iphonen i handen så man alltid kan trycka på den.
    För mig det gick i tian innan eller 12, inte tittat så mycket på dom kanalerna på ett tag, men kan inte påminna mig jag sett dessa program där på ett tag.
    Men finns säkert på nätet någonstans och se, och programmen är om stammar och inte om droger om  någon inbilla sig detta.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vad är det som gör att missbrukare , missbrukar?