Vad är det som gör att missbrukare , missbrukar?
För det första så är de med psykisk ohälsa över representerade, det går liksom inte koma runt den stora.
Sen blir det mer och mer diffust desto djupare man går.
En hel del genererar sjukvården.
För det första så är de med psykisk ohälsa över representerade, det går liksom inte koma runt den stora.
Sen blir det mer och mer diffust desto djupare man går.
En hel del genererar sjukvården.
Den är inte ens säkert det sker överhuvudtaget, många droger dödar liksom inte.
Och på alkohol så räcker det med den missbrukande äter regelbundet, så minskar risken att dö en hel del.
Förresten vad är en missbrukare enligt dig, den som rättsväsendet presenterar eller den som sjukvården har?
Skillnaden är att den rättsväsendet har är icke vetenskaplig grund till missbruk, och den sjukvården har är mycket väl utarbetad modell för bedöma missbruk eller inte.
Man ska vara medveten om att andelen som missbrukar något av var substans är rätt låg av alla som brukar.
Alkohol säger man 10-14%, cannabis ~4%(Källa:NIDA), resten kan jag inte så bra.
Men inte svårt och gissa att opioider har en lite större andel(beroende vart man fått det), och som MDMA och LSD som är mer eller mindre totalt omöjliga att missbruka(men sure någon försöker säkert).
Varför dessa är mer eller mindre omöjliga att missbruka, är för att dos och effekt tappas om man tar för ofta.
Då kroppen har slut på de substanser som hjälper till med ruset.
Dock har vi så många substanser, och var och en har olika grader av problem.
Så ha koll på allt detta kräver att man är verkligen verkligen VERKLIGEN insatt, jag är inte på den nivån, jag är bara insatt.
Men sjukvården generera en massa missbrukare.
Och för de med psykisk ohälsa som söker sig till droger, så är det mer en symtom att de inte må bra än att de blir beroende och missbrukare den vägen.
Men självfallet blir de även beroende och tillslut missbrukare pga de överanvänder.
Tittar man på detta med andligheten, så uppstår detta i väldigt många ställen.
Ta alla shamaner(och liknande) i urskogarna och på steppen, där det ingår i ritualerna att bli vuxen att ta hallucinogena substanser.
Men för att förstå detta, så msåte man läsa upp sig och titta på dokumentärer.
En som man kan rekommendera för förstå hur det är för dom, är att titta på han Brittiska ex militären som besöker olika stammar världen över och följer deras liv och ritualer.
Det är inget drogprogram, utan han lever deras liv och vad det innebär.
Och ibland innebär det inga droger alls, då det inte ingår i deras andliga resa i just den stammen.
Tittar man på detta med andligheten, så uppstår detta i väldigt många ställen.
Ta alla shamaner(och liknande) i urskogarna och på steppen, där det ingår i ritualerna att bli vuxen att ta hallucinogena substanser.
Men för att förstå detta, så msåte man läsa upp sig och titta på dokumentärer.
En som man kan rekommendera för förstå hur det är för dom, är att titta på han Brittiska ex militären som besöker olika stammar världen över och följer deras liv och ritualer.
Det är inget drogprogram, utan han lever deras liv och vad det innebär.
Och ibland innebär det inga droger alls, då det inte ingår i deras andliga resa i just den stammen.
Bruce Perry kom jag på han hette, väldigt intressanta program om olika stammar på alla möjliga ställen.
Där andlighet var inte att svetsa fast iphonen i handen så man alltid kan trycka på den.
För mig det gick i tian innan eller 12, inte tittat så mycket på dom kanalerna på ett tag, men kan inte påminna mig jag sett dessa program där på ett tag.
Men finns säkert på nätet någonstans och se, och programmen är om stammar och inte om droger om någon inbilla sig detta.