Vi som planerar barn efter pillerstopp
Hur slutade ni? Kan en sluta mitt i kartan eller har ni kört en karta ut och sedan slutat?
Hur slutade ni? Kan en sluta mitt i kartan eller har ni kört en karta ut och sedan slutat?
Oj vilka besvär många här verkar få av att sluta! Blev väldigt förvånad faktiskt. Har alltid trott att det är pillren som "förstör" en och att kroppen skulle bli perfekt av att sluta. Låter ju inte alls kul med alla "biverkningar" ni råkar ut för... jag tog mitt sista Zoelypiller igår. Lär väl ta några dagar innan det märks något? Har ätit dem i ca 4 år.
Rapportera gärna framåt hur du känner. Alltid intressant att höra om andras erfarenheter. Jag åt också Zoely innan stopp. Har aldrig hört ngt om problem med att sluta tidigare, det är först nu när jag slutat och fick en massa konstiga symtom som jag googlade på som jag insåg vilket problem det faktiskt kan vara... Man har alltid annars bara blivit matad med skrämsel om att missar man bara ett piller så kan man bli gravid direkt!!! Men hade varit bra att få info om att det kan ta låååång tid innan kroppen återhämtat sig, hade jag vetat det innan så hade jag slutat med pillerna långt innan vi tänkt börja skarpt. Nu leder situationen snarare till stress...
Jag slutade som sagt med zoely för ca tre-fyra dagar sedan. Strax efter "pillermensen". Haft lite "mensvärk" till och från samt lite ökad hunger. Nu på morgonen hade jag blött lite brunt. Vad ska det betyda? Kan väl inte vara en nidblödning redan? Mens på G redan?
Har nu börjat blöda riktigt mycket, som en normal mens. Kan det vara en "riktig" mens som kommer redan efter 4 dygn utan piller, eller är det en sen pillerblödning? Hade ju dock det precis innan jag slutade. Kul med en till fd zoely-ätare förresten. :)
Vet inte hur du brukade ha det med blödningarna när du åt piller men för min del så kom pillermensen alltid på fjärde dagen av uppehållet i pillerna. Och så blev det även nu när jag slutade. Så det är säkert en riktig pillermens du fått.
Hoppas allt är väl med er alla. Trots att jag läser att vissa av er har det jobbigt med olika saker. Styrkekram till er! Idag är det prick tre veckor sedan på dagen jag slutade med mina p-piller (zoely). Har haft en del symtom och har de senaste dagarna trott att jag är gravid men antagligen inte så här tidigt? Beställer tester idag, så de lär väl komma på måndag! Blödde nästan en vecka efter sista pillret (troligtvis en "pillermens"?), började efter ca tre-fyra dagar. Nu senaste veckan har jag varit illamående till och från, molnande värk i magen, några enstaka flytningar och lite tröttare än vanligt. Hur går det för er?!
Kikar in här efter ett litet "uppehåll" från familjeliv. Har inte varit inne på några veckor. Grattis till er som det går bra för! :)
Status: Slutade med zoely 2/8 och fick en pillerblödning några dagar. Efter en månad fick jag min mens! Måste ha kommit igång med äl nästan direkt? Blödde ca en vecka. Igår fick jag mens nr två, efter flera dagars mensvärk och tankar om att jag kanske var gravid. Har testat en del gånger då jag tänkt att det kanske blivit något och kroppen här lurat mig med symptom. Har rejäl mensvärk under mensen, vilket jag inte hade under pillermensen... Så pass att det blir någon Alvedon ibland. Någon/några fler här inne som slutat med ZOELY och vill tala om hur det går för er?! Även nyfiken på er andra såklart!
Nu vet jag inte vad Zoely är för typ av piller, men p-piller fungerar ju så att det gör att man inte har ägglossning så att ha mindre menvärk när man äter dem är väldigt vanligt, eftersom det inte är en riktig mens och inte en 'äkta' bortstötning av slemhinnan (eller hur man ska säga) utan snarare en abstinensblödning för att man abrupt avslutar tillförseln av hormon till kroppen när man tar pilleruppehåll. Pillermensen är ju därför för många lindrigare både mängd-, längd- och smärtomässigt.
Jag slutade med Neovletta i början av augusti och väntar på min andra mens. Fick ÄL på CD27, så ändå hyfsat snabbt i jämförelse med vad man hört. Denna cykeln kom ÄL CD20, så hoppas trenden håller sig och jag får en 'normal' follikulärfas på under 20 dagar dock får lutealfasen gärna förlängas lite (7 dagar förra cykeln och är på ÄL+7 idag men inget ännu som sagt).
Tempar du?
Jag slutade med Zoely i juni. Tog sen över 2 månader innan första äl kom och sen kom mensen efter bara 8 dagar. Nästa äl kom på cd15 o mens endast 6 dagar senare :/. Nu är jag på cd13 i nästa cykeln o har haft känningar i flera dagar samt äl-flytningar men ingen stegring på testerna än så äl verkar komma lite senare denna gång trots att jag haft känningar i äggstockarna längre tid o tydligare flytningar. Vet inte vad min kropp pysslar med...
Pga att min mens kommit så fort efter äl så har den varit ganska sparsam, endast 3-4 dagar. Jämfört med innan jag började med pillerna då jag hade rejält ont o mens i 7 dagar.
En vecka är ju tyvärr inte helt ovanligt. Jag tror jag låg där runt 5-7 dagar innan p-piller. Första mensen efter varade i 5 dagar men var lite lindrigare mängdmässigt än innan p-piller. Får se hur det blir när andra mensen dyker upp.
Jag köpte NC för att jag ville sluta med p-piller men min man var inte riktigt redo att skaffa barn än (sa han) så vi tänkte använda det preventivt kanske ett år eller så. Sen en dag hade han ändrat sig haha, så nu har jag den inställd på prevent men vi använder inget annat skydd under röda dagar Men vi har ett långdistansförhållande så just nu är det som med er, blir det så blir det.
Däremot så har jag blivit så intresserad av hur allt funkar sen jag började tempa (jag har typ läst allt!) så nu tempar jag, testade ÄL-tester första gången för att se om jag lyckas med dem, känner på livmoderhalsen och kollar flytningar. Dessutom är det otroligt skönt att veta att allt kommit igång efter pillerstoppet och att jag faktiskt haft ägglossning två gånger. Om jag inte hade tempat hade jag ju inte heller vetat om att min lutealfas potentiellt är kort (får se hur lång den blir nu den här gången). Så för mig handlar det just nu mer om att lära känna min kropp och att jag är så intresserad av hur kroppen fungerar att jag tycker att allt sånt här är kul