Inlägg från: AnnaOctavia |Visa alla inlägg
  • AnnaOctavia

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hoppar in här.

Första försöket nu, ÄL 4/10 och BIM 19/10 enligt FLO appen som jag precis bytt till, har slutat med Neovletta 28 för ca 1 månad sen, har använt NC förut, kanske börjar använda tempen igen nu när vi börjar försöka.

Har en son som är 7, född 2011, så det blir en liten sladdis här (hoppas på två tätt denna gång haha)

Hjärta

Och GRATTIS EmmalinneaS

• AnnaOctavia
    oshark skrev 2018-09-18 11:49:34 följande:

Hej och lycka till! 

Jag går och väntar på nästa ÄL - blir min andra efter pillerstopp. Hoppas på att den kommer lite tidigare än CD27 som min första ÄL, men om jag ska tro mina tidigare cykler från innan den här pilleromgången borde den ändå komma runt CD22-27 (så 28/9-3/10). 

Tiden går såå långsamt  Min man bor dock utomlands så kommer den när jag tror att den ska komma blir det ingenting denna cykel. Kommer den när NC har satt ut den finns det en liten chans. Jag är dock för tillfället bara nöjd med att få lära känna min kropp och hitta min cykel 

Förlåt för kanske dum fråga men vad är det där CD? Jag har bara en app som ?typ? har räknat ut när jag har ÄL osv. Har en temp från NC men använder inte den appen längre men tänkte använda tempen och kolla efter förhöjningar när jag ska ha ÄL.

Hoppas det blir ett plus för dig nu!! ??
  • AnnaOctavia
    oshark skrev 2018-09-18 11:49:34 följande:

Hej och lycka till! 

Jag går och väntar på nästa ÄL - blir min andra efter pillerstopp. Hoppas på att den kommer lite tidigare än CD27 som min första ÄL, men om jag ska tro mina tidigare cykler från innan den här pilleromgången borde den ändå komma runt CD22-27 (så 28/9-3/10). 

Tiden går såå långsamt  Min man bor dock utomlands så kommer den när jag tror att den ska komma blir det ingenting denna cykel. Kommer den när NC har satt ut den finns det en liten chans. Jag är dock för tillfället bara nöjd med att få lära känna min kropp och hitta min cykel 

Förlåt för kanske dum fråga men vad är det där CD? Jag har bara en app som ?typ? har räknat ut när jag har ÄL osv. Har en temp från NC men använder inte den appen längre men tänkte använda tempen och kolla efter förhöjningar när jag ska ha ÄL.

• AnnaOctavia
    AnnaOctavia skrev 2018-09-19 10:17:32 följande:

Skriver från mobilen så min hjärtsymbol blev frågetecken.
  • AnnaOctavia
    oshark skrev 2018-09-19 10:33:48 följande:

Hej,

CD betyder cycle day/cykeldag.

Vilken app har du? Jag använder NC och Fertility Friend jämsides, för i FF kan man fylla i massa andra saker som tex flytningar och livmoderhalsposition utan att behöva skriva allt i kommentarerna Har du en basaltermometer kan du ju tempa hursom - måste inte vara NC förstås. FF är gratis men vissa funktioner krävs VIP medlemskap och då får man betala. Vet inte hur mycket då jag fortfarande är i min provperiod så jag har tillgång till en del av dem just nu iaf.

Tack för svar!

Alltså CD (cycle day/cykeldag) är från en mens till den andra då? Räknar man så?

Jag använder FLO och tänkte börja tempa med min NC temp samt börja använda ägglossningstester.

Om jag har förstått det rätt så ska man ha lite förhöjd temp vid ÄL?

Alltså, mensen är på g, känner mig så låg och har en massa sjukdomskänslor, hej PMS haha
  • AnnaOctavia
    oshark skrev 2018-09-20 18:35:37 följande:

Exakt - en cykel är från senaste mensens första dag (CD1) till sista dagen innan nya mensen.

Du har förhöjd temp efter ÄL. Så säg att du får ÄL CD 17 sp ska du ha en förhöjd temp från CD 18/19 till mens. För vissa dippar tempen runt CD4/5 för att man får en ökning av östrogen men den brukar i allmänhet ligga över din medellinje (baslinje, CL elller cover line) tills mensen kommer. För vissa dippar temperaturen redan några dagar innan, för andra samma dag och för vissa dagen efter mensen kommer.

För att NC ska sätta ut ÄL krävs att du har en tempökning på minst ca 0.3 grader tre dagar i rad. Då sätts ÄL ut sista dagen med låg temp eftersom tempen ökar efter att ägget har släppt.

ÄL-tester kan alltså genom en stegring i LH-hormon säga att ÄL är på gång och bör ske inom 1-2 dagar efter positivt test, men temphöjningen är det enda sättet (förutom ett besök hos BM) som bekräftar att ägget faktiskt släppt. Ibland (ca 2 ggr per år) har man sk ägglossningslösa cykler då man kan få mens fast man inte haft ägglossning.

Åh tusen tack för ditt utförliga svar! Kram
  • AnnaOctavia
    ikkam skrev 2018-09-22 08:51:40 följande:

Idag fick jag det svart på vitt !!
    är fortf i BIM -4/-5
    (min cykel var 23 dagar sist)

Grattis :)
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp