• oshark

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej,

Är någon fortfarande aktiv här? 

Jag slutade med Neovletta 5/8 efter ca 15 år men med ett uppehåll ca 1-2 år i mitten. Då testade jag en sån där p-stav i armen och det var det värsta jag gjort. Hade konstant mens/spottings i 3 månader och gick då tillbaka och ville ta ut den, men de lyckades övertala mig att låta den sitta kvar i 3 mån till. Jag hade alltså konstant mens i 6 mån.. Obestämd

Köpte Natural Cycles och började med det en vecka efter sista pillret (som rekommenderat). Fick pillermens CD5-9 (CD1 var dagen jag tog sista pillret enligt NC). Sen ägglossning enligt temperaturhöjning CD27 och mens på ÄL+7. Så lite orolig för att jag ska ha en kort lutealfas men hoppas att nästa ÄL och mens blir lite bättre.

Hade regelbundna men längre (ca 6 veckor) cykler när jag inte gick på någonting innan jag satte i p-staven, så hoppas på att de inte blir konstiga(re) nu. 

Grattis till alla plus! Fantastiskt att kroppen är så spännande. 

• oshark
    WanderChild skrev 2018-09-14 16:18:55 följande:
    Nog är vi aktiva med tråden har halkat ner lite :). Uh, har hört både bra o dåligt med p-stav men aldrig vågat testa själv. Vill gärna ha kontroll själv o inte behöva oroa mig för blödningar helt plötsligt. Har själv kört p-piller i 17 år o slutade i juni år. Första äl kom ca 70 dagar senare o mensen redan på äl+8. Blev med det också orolig för kort lutealfas men håller tummarna att det bara var en engångsföreteelse. Innan pillerna hade jag 28 dagars cykel och nu idag på cd15 är jag mitt i äl så hoppas/räknar med att denna cykel blir mer normallång o att lutealfasen med det ska vara 13-14 dagar lång! Enda positiva med tidig mens förra cykeln var att jag aldrig hann så långt att jag började leta symtom eller fundera på när det var dax att testa ;).
    Ja, för mig verkar det vara så att fullhormon eller nollhormon är det enda som funkar. Fick minipiller en gång när de var lite oroliga för mitt blodtryck och hade konstanta blödningar då också. 

Vi kommer inte försöka aktivt ännu då långdistans med boende i olika länder gör det i princip omöjligt, men har börjat tempa med Natural Cycles för att ha bättre koll och se om min kropp fungerar som den ska. Sen om vi lyckas vara i samma land runt ÄL blir det ett plus i kanten Tungan ute så är inte i fullt planera-mode, men vill ju väldigt gärna förstås, så de flesta cykler kommer jag troligtvis veta redan när ÄL sker huruvida det finns någon anledning att testa eller inte!
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-14 18:01:48 följande:

Hade samma när jag testade minipiller en tid, mådde verkligen skit (är normalt väldigt mentalt stabil) och hade blödning till o från konstant i 5 veckor innan jag gav upp o slutade med dem! Efter många olika landade jag i Zoely som funkade bra!

Intressant med distansförhållande i bebisverkstan, får man fråga var det tilltänkta fadern bor? Har ni nån plan på att landa i samma land inom en nära framtid?

Han bor i England. Vi träffades när jag pluggade där och var tillsammans i ca sex år, sen var min hemlängtan för stor. Tanken är att han ska komma hit så snart som möjligt, håller på och söker jobb. Tyvärr är det inte helt enkelt, men England är iaf tillräckligt nära att det går att ses nästan varje helg.
  • oshark
    oshark skrev 2018-09-14 22:07:29 följande:

Han bor i England. Vi träffades när jag pluggade där och var tillsammans i ca sex år, sen var min hemlängtan för stor. Tanken är att han ska komma hit så snart som möjligt, håller på och söker jobb. Tyvärr är det inte helt enkelt, men England är iaf tillräckligt nära att det går att ses nästan varje helg.

Alltså vi är ju fortfarande tillsammans - gifta dessutom - men bodde tillsammans i England i ca sex år.
  • oshark
    EmmalinneaS skrev 2018-09-17 08:31:53 följande:

Jag plussade imorse! Kan inte fatta det, kommer nog ta några veckor att smälta.

Slutade med cerazette i februari, fick mens igen i april och plussade nu i september. Detta blev bara vårt fjärde försök till nummer ett, eftersom min cykel snittade på 40 dagar efter pillerstoppet. Är så lycklig.

Hur mår ni andra? :)

Grattis!!  Baby Hjärta Plus
  • oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-18 07:17:59 följande:

Hoppar in här.

Första försöket nu, ÄL 4/10 och BIM 19/10 enligt FLO appen som jag precis bytt till, har slutat med Neovletta 28 för ca 1 månad sen, har använt NC förut, kanske börjar använda tempen igen nu när vi börjar försöka.

Har en son som är 7, född 2011, så det blir en liten sladdis här (hoppas på två tätt denna gång haha)

Hjärta

Och GRATTIS EmmalinneaS

Hej och lycka till! 

Jag går och väntar på nästa ÄL - blir min andra efter pillerstopp. Hoppas på att den kommer lite tidigare än CD27 som min första ÄL, men om jag ska tro mina tidigare cykler från innan den här pilleromgången borde den ändå komma runt CD22-27 (så 28/9-3/10). 

Tiden går såå långsamt ObestämdTungan ute Min man bor dock utomlands så kommer den när jag tror att den ska komma blir det ingenting denna cykel. Kommer den när NC har satt ut den finns det en liten chans. Jag är dock för tillfället bara nöjd med att få lära känna min kropp och hitta min cykel Glad
  • oshark

Är det förresten någon mer än jag som känner sig väldigt emotionell och har fått dålig hy efter pillerstoppet? Jag har alltid haft tur med min hy - har typ aldrig haft finnar, inte ens när jag var tonåring. Nu känns det som mitt ansikte har exploderat (för att vara jag) och jag har små kluster av finnar, framförallt i tinningen.

Har inget minne av att det var så här när jag slutade med piller förra gången (hade ett 1-2 års stopp och började sen igen för 6-7 år sen) och det känns som något som jag borde kommit ihåg.

Rynkar på näsan

• oshark
    ikkam skrev 2018-09-19 09:12:36 följande:
    Jag har fått massor med utslag i tinningen jag också. Har inte haft problem med finnar alls sen jag var 14 år. Sjukt frustrerande....
    Jag har typ ett kluster av fem-sex små finnar i höger tinning, och sen ligger tre-fyra som i en rak linje över pannan. Plus två på hakan. Obestämd Har aldrig haft så många finnar på en och samma gång förut.
    JenniB skrev 2018-09-19 09:31:07 följande:
    Jag känner verkligen igen mig!! Precis efter jag slutade blev hyn hur bra som helst, men sedan första mensen har det bara exploderat som du säger. Tvättar och rengör det noggrant men inte blir det bättre för det. :/ 
    Ja! Exakt - efter första mensen! Och jag har säkert en vecka kvar till ÄL (om jag ska gå på tidigare erfarenheter) så det är varken ÄL eller mensrelaterat just nu.

Jag läste i någon annan FL-tråd att flera personer sa att det tagit upp till/över ett år(!) innan deras hy hade normaliserat sig igen Skrikandes

• oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-19 10:19:31 följande:

Skriver från mobilen så min hjärtsymbol blev frågetecken.

Hej,

CD betyder cycle day/cykeldag.

Vilken app har du? Jag använder NC och Fertility Friend jämsides, för i FF kan man fylla i massa andra saker som tex flytningar och livmoderhalsposition utan att behöva skriva allt i kommentarerna Har du en basaltermometer kan du ju tempa hursom - måste inte vara NC förstås. FF är gratis men vissa funktioner krävs VIP medlemskap och då får man betala. Vet inte hur mycket då jag fortfarande är i min provperiod så jag har tillgång till en del av dem just nu iaf.
  • oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-19 10:17:32 följande:

Förlåt för kanske dum fråga men vad är det där CD? Jag har bara en app som ?typ? har räknat ut när jag har ÄL osv. Har en temp från NC men använder inte den appen längre men tänkte använda tempen och kolla efter förhöjningar när jag ska ha ÄL.

Hoppas det blir ett plus för dig nu!! ??

P.S. Alla appar räknar bara 'typ' ut när man har ÄL eftersom man aldrig kan veta förrän efteråt när ÄL verkligen skett så om man inte vet att man har superregelbunden ÄL och follikulärfas dka man inte stirra sig blind på vad appen säger då det finns flera saker som kan göra att man får förskjuten ÄL (tex stress). Det äe därför NC rekommenderar LH/ÄL-tester i kombination med tempning, så att man kanske kan fånga sin LH-stegring och därmed ha ett bättre hum om art ÄL är på väg innan man får det bekräftat av temphöjningen (som oftast kommer 1-2 dagar efter ÄL).
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp