Inlägg från: MizzMariah |Visa alla inlägg
  • MizzMariah

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej! Slutade med mina cerazette i slutet av april och har haft ägglossning och mens varje månad sedan dess. Ätit cerazette i 4.5 år men p piller sammanlagt i nästan 16 år utan uppehåll.. mensen har de senaste 2 gångerna varit extremt sparsam vilket fått mig att hoppas. Alla tester är dock vad jag upplever som toknegativa. Ska se om jag kan infoga en bild på de jag tog imorse. I vissa ljus anar man en antydan tillstreck men jag har tolkat det som spökstreck. Det konstiga är att jag hade bim i söndags och blödde sparsamt måndag och tisdag.. brösten fortsätter dock att klia och sticka till och från och kännas varma. Väldigt skummt

• MizzMariah
    Heilena skrev 2018-08-24 04:59:08 följande:

Jag slutade med minipiller för 15 dagar sen och är mitt uppe i min pillermens nu.. Alltså första blödningen efter pillerstopp.

Är det fler än jag som upplevde den värsta mensvärken någonsin då?! Blöder som en gris och har brutalt ont i magen.. Usch!!! Jag hade mens under tiden jag käkade Mini-Pe också, men det var inte i närheten av detta..

Jag hade aldrig mens eller blödningar på cerazette och inte heller någon pillermens när jag slutade i april. Dock gjorde den första riktiga mensen väldigt ont. Skulle handla och gick som en fällkniv..men sen dess har mensen fortfarande känts men dock varit väääkdigt sparsam. Ägglossningarna gör dock väldigt ont både i magen o lixom i ändtarmen.. kan inte sitta normalt under dessa timmar..
  • MizzMariah
    WanderChild skrev 2018-08-24 07:01:21 följande:

Ser inget :( Men testa om några dagar igen! Är du säker på att du haft äl? Kan ju va så att den uteblivit o det är därför mensen varit sparsam.

Ja jag är säker på att jag haft äl. Glad gubbe på clearblues ägglossningstest och ont i mage o ändtarm som jag brukar. Detta va 3 augusti.. vet inte om det är nån garanti att ägget faktiskt släpper men..
  • MizzMariah
    WanderChild skrev 2018-08-24 20:14:21 följande:

Läste att äggstockarna svullnar och det är oftast det man kan känna som smärta, samt orsakar att magen kan upplevas svullen. Samt om man har endometrios och/eller PCOS så kan det orsaka smärta runt äl pga endometrioshärdar resp multipla blåsor. Dock, är smärtan tyvärr inget tecken på att ett ägg faktiskt släppt, bara att kroppen försökt. Enda säkra sättet att själv veta är tempning eller positivt grav-test. Men om du borde haft äl 3 aug så borde du lätt kunna ta grav-test nu ju! 3 veckor efter äl borde du ju få utslag om det är något! Håller tummarna!

Okej intressant har funderat på att börja tempa mig. Om inte annat för att lära känna min kropp. Var ju 14 år när jag började gå på p piller och är 30 år nu och har aldrig haft några uppehåll eller varit gravid. Gällande smärta vid ägglossning vid mage och ändtarm så har mamma haft likadant. Inga diagnoser på det har vi fått.. ska sätta mig in lite i det där med att tempa ????
  • MizzMariah
    Heilena skrev 2018-08-25 02:47:48 följande:

Usch vad jobbigt! Har femte dagen i pillermensen nu och det har lugnat ner sig nu. Mensen är sparsam och det gör inte ont längre.. puh!!! Nu längtar jag nästan till nästa mens som kommer vara den riktiga så man vet att allt är som det ska! :)

Okej ja då får vi följas åt och håller tummarna! :)
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-09-28 16:26:13 följande:

Ni som har haft mer än tre cykler efter ert pillerstopp, hur har de "betett sig"?

Min första cykel (om man räknar sista dagen med piller som CD1 vilket NC gjorde) hade jag ÄL på CD27. Cykeln blev sedan 33 dagar, vilket innebar en lutealfas på bara 7 dagar. 

Är nu inne i min andra cykel och är i princip säker på att jag hade ÄL i onsdags, alltså CD20 (positivt ÄL-test tisdag, ÄL-känningar, livmoderhalspositionen och tempökning till CL igår ioch 0.22 grader över CL idag). Hoppas på att min cykel ska ligga kvar på 30+ dagar så att jag inte får en lutealfas på under 10 dagar.

Innan jag började med p-piller när jag var tonåring hade jag väldigt oregelbunden mens och väldigt långa cykler. Efter ca 5-6 år hade jag ett uppehåll där jag hade ganska regelbundna cykler men fortfarande långa, ca 5-6 veckor. 

Det jag funderar på är om kroppen håller på och "regulerar" sig, dvs om jag nästa cykel kanske kommer få ÄL ännu tidigare och om min lutealfas kommer bli bättre (dvs längre än 7 dagar). Jag funderar nämligen lite på om man ska beställa hem rosenrot och/eller munkpeppar så att man har det hemma när mensen drar igång igen, ifall att min lutealfas håller sig kort..

Vad har ni andra för erfarenheter? 

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-09-29 19:34:53 följande:

Har era lutealfaser hållit sig lika långa som första gången ni fick ÄL och mens efter pillerstippet då?

Ja min lutealfas verkar hålla sig på 15-16 dagar hittills i alla fall. Däremot va cykeln längre först för mig. Den va på 33 dagar. Men med rosenrot och apiforce blev den 28 dagar vilket känns bra :) hade ÄL fredag/lördag nu helgen som varit så bara att hålla tummarna nu..
  • MizzMariah
    JenniB skrev 2018-09-30 07:30:22 följande:

Idag på BIM+1 gjorde jag även ett digitalt test och lyckan går verkligen inte att beskriva! Tänk att vi lyckades på 4:e försöket! <3

Å grattis JennieB!!! Va roligt att höra! Lite avundsjuk är jag ju så klart dock och hoppas det ska bli min tur att få mitt första barn snart.kram
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-01 22:21:07 följande:

OK. Det gör vi 

Jag är på ÄL+6 imorn och väntar spänt och nervöst på om jag ska få en längre lutealfas eller inte. Det kommer inte vara någon fråga om att ta ett graviditetstest denna omgången, men jag hoppas på att jag får några dagar till innan mensen kommer.

Förra cykeln hade jag en dipp till CL på ÄL+5, sen upp igen +6 och sen dipp ner under CL och mens +7. Den här cykeln har jag inte haft någon dipp idag, utan ökat lite jämfört med +4 och +3. Så förhoppningsvis dödade inte min östrogentillförsel min progesteronnivå denna gången 

Har dock i preventivt syfte beställt hem både rosenrot och munkpeppar så om mensen dyker upp borde jag få hem dem innan veckans slut.

Okej då ska jag hålla mina tummar för att din lutealfas rättar till sig nu :)
  • MizzMariah
    WanderChild skrev 2018-10-01 22:43:40 följande:

Har nu ätit munkpeppar o b-vitamin en vecka o känner att äl är på gång! Började redan igår känna värk i höger äggstock. Utvecklar det sig som tidigare så borde jag få positivt äl-test typ i morgon el övermorgon. Äl kommer då lite tidigare än förra månaden då den kom på cd15. Hoppas bara att jag med det får längre lutealfas också... Denna cykel har jag bara ätit en tablett rosenrot varannan dag, det som var över från förra månaden dvs. Kände på ngt sätt att det inte behövdes mer o det verkar stämma nu när äl är på gång. O efter äl ska jag köra progesterall :).

Hoppas äl är pågång nu och att ni får till det ;) jag hade ju som sagt äl förra vecka torsdag o fredag va testen positiva och magen öm. Det skumma är att äl värken inte gått över och snart är det ju en vecka sen den började. Fortfarande öm långt ner i magen, mestadels till höger och ibland ilar det till. Har också lite svaga känningar av urinvägsinfektion. Inte så där mycket så man sitter o grinar på toa men svider lite gör det. Skum är kroppen minst sagt men jag fortsätter att hoppas.
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-03 10:06:39 följande:

Tack! Jag har iaf inte fått nån mens än och första cykeln kom den på morgonen ÄL+7 vilket är idag. Inte heller någon tempdipp som förra gången (men är lite småsjuk så kanske kommer avaktivera mina temperaturer sen, får se hur kurvan utvecklar sig). Dock har mensen förut alltid kommit under natten så ropar inte hej än.

Hoppas du slipper urinvägsinfektion!

Okej ja det är ju inge vidare med mens bara en vecka efter äl. Närmare 2 känns ju bättre så jag hoppas den håller sig borta ett tag till för dig. Ja det svider lite men inte alls så mycket som jag minns att uvi gör. Ska till vårdcentralen imorn och lämna ett prov. Googlat runt lite och för många har känning av uvi varit deras första gravsymtom. Hoppas ju lite på det för mig med ;)
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-04 08:46:51 följande:

Jaha, det hade jag ingen aning om. Hoppas det är så då 

ÄL+8 idag och ingen mens på morgonen. Så iaf en dag extra än så länge vilket är toppen 

Å jättebra ju! Hoppas den håller sig borta :) jag va på vårdcentralen idag säker på att jag hade nån lätt släng av uvi.. men urinprovet va negativt. Inget blod och inga bakterier påvisades men hon skickade det ändå på odling. Så skumt och jag blev änna förvånad..fortfarande molvärk och mer tilltagande stickningar och ilningar från en bit under naveln och ner till venusberget.. skum känsla som jag inte känt förut.. känns inte som mensvärk alls heller. ÄL +6 bara idag. Kan det vara möjligt? Vågar inte hoppas men gör ju det ändå.
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-05 07:59:09 följande:

Spännande. Jag hade lite uti-känsla en gång när jag hade svamp utan att ha de andra symptomen. Men om det inte var några bakterier borde det väl kanske intr vara det heller.

Man har hu läst om en del som säger att deras första symptom var just molvärk som aldrig släppte efter ÄL. Sen är det nog tyvärr ganska många som haft så och inte varit gravida. När man vill så vill man ju så himla gärna, så det blir lätt att överkänna

ÄL+9 och ännu inget på morgonen. Fastän jag vet hoppas att min korta lutealfas förra gången var för att alla hormoner från p-pillrena inte återställt sig ordentligt plus att jag vet att chansen att det skulle blivit något denna månad är minimal (alltså typ 0,1 % haha) är man ju som man är och kan inte undvika att hoppas. Men börjar få lite mensvärk och ömma bröst nu så det är säkert på g. Hoppas bara det håller sig till måndag så jag får 12 dagar lutealfas! Det vore så skönt.

Okej ja jag håller tummarna för oss båda! Nä om man har svamp så syns det inte på urinprov så det är ju en möjlighet. Fast jag har haft svamp förr och det kliade nått jävulskt.. jag har fortfarande de stickande och ilande känslorna. Äl +8 idag och det känns nästan som äl igen. Ömt och stickningar vid äggstocken och ilningar typ mer i mitten. Skummt och jag har aldrig känt så innan. Bara att vänta och se. Jag har ju aldrig varit gravid så har inte en aning om hur det kan kännas.
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-07 10:14:51 följande:

Aj. Men lycka till nu!Ja, jag med, men den här gången hade jag inga symptom. Jättekonstigt. En gång hade jag så ont att jag inte kunde sitta..

ÄL+11 idag och mensen kom inatt. Hade väl hoppats på en dag till, men det var längre än ÄL+7 iaf. Hir brukar ni göra om mensen kommer mitt i natten, jag tror ju egentligen den började innan midnatt, borde jag lägga in den igår då?

När jag la in mensem idag så flyttade NC min ÄL till C21 istället för 20.. Men CD21 var jag över CL i temperatur så jag är hyfsat säker på att ÄL var CD 20. Och FF har inte flyttat den. Aja. Nu återstår att se om ÄL flyttas fram ytterligare öite av sig själv eller om jag ska börja med rr och mp nästa cykel. Ligger den kvar runt CD20 blir det ÄL någon gång runt 27 okt. Lååångt kvar haha.

Jag hade nog lagt in den igår eller så att äl inte flyttades om den kommit mitt i natten.
  • MizzMariah

Oj gud jag är alldeles skakig! Vet inte vart jag ska ta vägen. Nu vet jag att mina symtom va riktiga

Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp