• Sirest01

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej. Jag och min sambo ska börja försöka för vårt första barn nu, jag är 23 och min sambo 27. Mina p-piller (cilest) är slut på söndag och det ska bli spännande att se hur det kommer gå. Innan jag började med p-piller hade jag en väldigt oregelbunden mens så får se hur den blir nu efter pillerstopp. Vi båda längtar mer och mer och vi har många i vår närhet som har småttingar och man blir ju inte mindre sugen då. Tiden går väldigt långsamt nu!

• Sirest01

När det ändå pratas om ägglossningstester så undrar jag om man ska testa flera gånger om dagen? Det är första gången jag testar. Just nu testar jag runt 18:30 och endast fått ljusa/svaga test. Är på cd13, testat en gång om dagen sen cd9.

• Sirest01
    Blomma10 skrev 2018-08-20 22:37:08 följande:

Jag brukar bara testa en gång om dagen, då har de varit olika tider. Ibland runt 10 ibland runt 13 och någon enstaka gång efter 17.. ja kör annars på morgonen där runt 10-11

Okej, jag får prova mig fram lite då.
  • Sirest01

Hej. Jag slutade med p-piller den 5/8, fick piller-mensen den 8/8. Hur lång tid tog det för ägglossning att komma igång för er efter pillerstopp? 

Igår och idag har jag haft lite "mensvärk" till och från under dagen, känner av det när jag sitter/ligger ner men inte så mkt när jag står eller rör på mig. Kan detta va tecken på att ägglossning är på gång? Är på cd18, har tagit äl-test sedan cd9. Inget positivt test ännu, har fått svag/ljusa streck alla dagar fram till idag då det var lite starkare, dock inte lika stark som kontrollstrecket. 
    Men vi hade lite myspys idag iaf, men efteråt när jag gick på toa, så var det blod (ljust blod) på pappret. Har läst att man kan få en liten blödning runt ägglossning. Har aldrig fått blod efter sex innan. (sorry för alla info, men vill vara tydlig bara :p) 

Kan ägglossning vara på g om nån/några dagar tros? 

Lägger till en bild på gårdagens 24/8 (underst) och dagens 25/8 (överst) test. Svårt att få rättvis bild men man ser en skillnad iaf.

• Sirest01
    WanderChild skrev 2018-08-26 00:17:19 följande:
    Det verkar va extremt stor skillnad hur lång tid det tar efter pillerstopp. Vissa får äl direkt o för andra tar der flera månader. För mig tog det 2 månader (tror jag) innan första äl, testade med stickor från ca 1 mån efter pillerstopp o fick lite olika styrka på strecken men alla ganska svaga. Ibland tyckte jag det ökade lite precis som dina så trodde ngt va på gång men så minskade det igen efter en/ett par dagar... Hade även lite känningar i sidan till o från under tiden - särskilt i början, som att kroppen testkörde något. Men så nu i tisdags gjorde det mkt mer ont så tog ett test o det va väldigt starkt o även onsdagens streck va nästan som kontrollstrecket kombinerat med extrem smärta på höger sida. Skrev (tror jag) ovan då jag ännu ej fått bekräftat att jag faktiskt haft äl, det borde morgondagens temp visa...

Rekommenderar dig att fortsätta testa så ser du hur det utvecklas. Tempa är även bra att kombinera men för att bekräfta att äl faktiskt skett. Bara för att testet visar positivt så betyder det inte att äl faktiskt kommer ske, utan bara att hormonell förutsättning för det finns.
    Okej, tack för svar. Det är väl bara att fortsätta testa och hoppas det sker nån gång. Man är ju lite otålig även om jag inte har så bråttom :p Tempa är något som jag inte känner för att göra, inte just nu iaf. 
  • Sirest01

CD 51 idag och ingen mens i sikte. Är så jäkla jobbigt att bara gå o vänta på att den ska komma gång. Vill ju börja försöka nu! :(

• Sirest01
    WanderChild skrev 2018-09-28 16:22:03 följande:

Känner igen det där... Tog 66 dagar efter pillerstopp innan jag fick ägglossning. Det är bara att vänta! Har dock en kompis där inget hände på ett år efter pillerstopp. Hon fick till sist hjälp med att få igång kroppen.

Ja jag får väl vänta några veckor till innan man kanske ber om råd och hjälp. Hade så gärna velat ha en bebis i juli, längtar så!
  • Sirest01

Idag kom mensen på cd55. Är nog första gången jag är glad över att få mensen. Hoppas kroppen kommer igång som den ska nu efter detta :)

• Sirest01
    oshark skrev 2018-10-01 22:15:26 följande:

Grattis! Eller vad man nu ska säga  Skönt att det är igång igen iaf!

Haha tack :p ja känns jätteskönt faktiskt.
  • Sirest01
    oshark skrev 2018-10-02 11:52:06 följande:

Jag har bara testat stickorna men jag gillar dem för man kan se en stegring så man vet om det vetkar vara på väg eller inte. Men jag tror att en kombo kanske är bäst, ta stickor några dagar innan och när de börjar stegra kan man komplementera med de lite dyrare digitala

Okej. Får testa mig fram lite kanske. Är väl olika vad som funksr bäst för en. Tack :)
  • Sirest01

En annan fråga. Har fått så många finnar efter jag slutade med p-piller, nån mer som fått det? Är lite jobbigt faktiskt och vet inte vad jag ska göra föra att bli av med dom, vänta ut det?

• Sirest01
    Arpe86 skrev 2019-02-18 13:06:09 följande:

Hej nyfiken på hur det gått för alla.

Sitter med bebis som är drygt 1 månad och har precis pratat med min BM om att sätta in hormonspiral istället för cerazette här framöver...

Ååh vad mysigt! Vad jag längtar efter en egen liten plutt nu! Hoppas allt går bra med bebis, all lycka till er!

Jag är på cykeldag 104 idag. Mensen har inte dykt upp än. Men jag har tid hos en privat gynekolog om två veckor, vanliga gyn ville inte ta emot mig förrän mensen uteblivit 6 månader. Vill veta vad problemet är, vill inte vänta till maj typ.
  • Sirest01
    WanderChild skrev 2019-02-20 22:12:17 följande:

Har en kollega som fick vänta det där året innan hon fick komma och prata med nån. Hon hade alltså inte mens på ett helt år efter att hon slutade med pillerna. Så sjukt att många bm/mvc/gyn insisterar på den tiden när det är så uppenbart att finns där ingen äl så finns det inte ens en chans att det ska ta sig oavsett hur mkt man försöker eller hur länge man väntar. Efter ett år fick hon iaf tabletter (ingen utredning utan de testade det först) som framkallade en blödning och sen tog det sig direkt på äl som kom ca 14 dagar efter det. Snacka om bortkastad tid!

Nää, fy! Vad arg jag hade varit då... Hade inte kunnat vänta så länge! Men skönt att det inte var något allvarligt.
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp