• Arpe86

Vi som planerar barn efter pillerstopp

EnBlivandeWestring skrev 2018-08-02 09:20:45 följande:

Vad händer i min kropp? 

Min cd1 var 22/7 och varade i 6-7 dagar. Den 28/7 tog jag min sista vinelle och sen 30/7 har jag haft ont i lillmagen. Nu när jag var och kissade så kom det färskt blod och jag som hoppades på att äl började närma sig. Någon som varit med om liknande efter vinelle eller cerazette?

Missade detta inlägg såg jag nu.. jag hade en färsk blödning när jag var på toa, detta var 4 juni. Hände vid 1-2 tillfällen, bara när jag var på toa. Jag har antecknat det som mens...men det var ingen typisk mens-blödning. Hade inte mensvärk eller så heller. Tidsmässigt skulle det dock kunna varit det...

Håller på att försöka få en tid till bm (eftersom jag plussade 3v + på CB digital (dvs 5 v +) för att få hjälp att reda ut när sjutton jag kan ha blivit befruktad. Lutar väl åt mitten av juni-nångång... även om jag inte kan släppa att sista "blödningen" var så konstig..

Kan du ha hunnit bli gravid trots piller...? Hade du tagit grav-test?
  • Arpe86
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-03 07:16:57 följande:

Nu kommer jag här med mina dumma frågor om äl igen!

Jag kände väldiga äl-smärtor (vilket jag känner typ 1 gång i månaden) den 8-9/7. Jag gick ju då fortfarande på vinelle och tog dem hela tiden. Men nu har jag läst att vissa får ägglossning eller att äggen mognar trots vinelle då det är ett mellanpiller men att det tunnar ut slemhinnan så ägget i vilket fall inte ska fastna. Men kan det vara så att jag faktiskt hade ägglossning då och gör det i så fall så min kropp återhämtar sig snabbare efter detta slutet då den kanske redan vet vad den gör? 

Dag 6 utan vinelle - biverkningar:

- Smärta i tjejmagen

- Färsk spotting även denna morgonen (3:e i rad som sen försvinner efter någon timme)

- Akne 

- Ökad sexlust

- Trötthet

- Ökad hungerkänsla

- Supersugen på sura saker (gillar annars mest sött)

- Humörsvägningar

Många av de "symptom" som jag successivt fick EFTER första mensen som kom ca 30 dagar efter jag slutat med cerazette.... som hållt i sig...
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-08-03 11:52:43 följande:

Vill gärna ta upp en fråga jag själv funderat på sedan ett tag tillbaka.

Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.

Nu vill vi ju alla gärna bli gravida men hur tänker ni göra efteråt?

Ska ni börja på ppiller igen eller testa något annat preventivmedel? 

Jag var i det stora hela nöjd med cerazette (mini-piller som jag fick byta till pga högt blodtryck) som jag tog i ca 4 år, mådde väldigt bra, så med stor sannolikhet provar jag det igen.
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-08-03 12:41:45 följande:

Jag var också nöjd egentligen, men är liksom rädd att det ska bli värre till nästa gång vi försöker få barn. Kanske en dum och onödig tanke men jag är lite negativ av mig ibland också haha

Förstår helt! Glömde skriva att vi bara planerar för 1 barn, sambon har tonårsbarn sedan tidigare, därav skulle jag våga ta cerazette igen för att slippa mens och mensvärk som jag verkligen avskyr!!
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2018-08-03 13:23:05 följande:

Intressant fråga! Har också funderat kring det! ?Standard? har jag uppfattat det som är att man typ byter till spiral eller spruta efter grav men det är kanske bara jag som fått för mig det?

Jag började med p-piller som 14-åring för att få lite ordning på mensen. Hade mens i 7-8 dagar varav 5 dagar väldigt rikligt och ganska mkt värk m.m. Fick cyklo-f o gick o åt 2 stoooora piller 3ggr/dag. Hatade pillerna men åt dem ändå då de hjälpte lite - inte helt lätt som 12-13 åring att svälja så stora piller flera ggr/dag... Kände mig allmänt ofräsch o nere under den veckan. P-pillerna fick ordning på blödningarna och senaste åren har jag ätit ihop kartor för att slippa helt, HATAR verkligen att ha mens! Provade minipiller i 5 veckor men hade mens 4ggr under de veckorna och mådde fruktansvärt dåligt psykiskt (skrämde mig rejält då jag är en väldigt stabil person vanligtvis!) så gick tillbaka till p-piller.

Har märkt att sexlivet blivit bättre sen jag slutade med p-piller vilket är rätt trevligt... men i övrigt har jag inte kännt ngn större skillnad i hur jag mår nu när alla symtom lagt sig.

Tänker att jag ser hur mensen blir i framtiden, blir det som det var förr så hoppar jag på p-piller igen, kan leva med lägre sexlust då kvalitén på livet i övrigt varit så mkt bättre med piller än utan. Andra hormonpreparat kan jag inte tänka mig att prova då jag gärna vill ha makten i mina egna händer att sluta/byta när jag vill, samt att jag med hjälp av dem vet exakt om/när jag kommer få en ev blödning. Vad jag vet finns det inga andra hormonpreparat där man kan styra det(?) Reser en hel del och vill absolut inte blöda under resorna.

I tillägg ser planerna ut som så att det blir ett barn och that?s it! Har inget jättestort barnintresse så barn i plural är inget jag kan se mig med. Så att sluta längre fram är därmed ett icke-problem. Man vet ju så klart inte vad som händer, allt kanske förändras när första kommit, men så säger känslan just nu och har gjort i många år.

Hur tänker du själv?

Hoppar in och svarar eftersom jag tänker lika.

Hatar mens och mensvärk. Fick p-piller som 13 åring pga blödningarna och smärtorna. Det blev 8 år med Yasmin och sen 4 år med Cerazette (HELT utan blödningar). Fantastiska 4 år jag, överdriver inte. Aningen minskad sexlust..men det har inte stört mig eller sambon så mycket vi har hängt ihop snart 10 år.

Jag var rädd när jag slutade med cerazette och övervägde verkligen om det var värt det (jag vet helt sjukt eg, vi ville ju börja försöka skaffa barn innan både jag och sambon blir för gamla).

Tänker och har alltid tänkt 1 barn och kommer definitivt börja med cerazette efter...
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2018-08-03 14:37:03 följande:

Samma här, snart 10 år tillsammans och det hela har ju funkat under alla år på piller :). Känns på ngt sätt bra att veta att det ?bara? är sexlusten som försämrats av pillerna och att man inte blivit en helt annan person, haha!

Intressant att så många ätit cerazette o är nöjda med dem, har för mig att det var dem jag provade i 5 veckor och där kroppen och humöret ballade ur totalt! Så olika man reagerar på samma preparat. Kände mig också orolig för att sluta med pillerna, vad som skulle hända o om jag skulle orka med att få mens likadant som förr varje månad ifall det inte tog sig snabbt. Funderar fortfarande på det men nu har det mer skiftat till frustration över att kroppen inte verkar fatta. Det hemska som jag var orolig för (mensen) har inte kommit trots 46dagar sen pillerstopp och jag känner mig snarare snuvad på ngt (som jag på ett annat plan eg vill undvika, snurrigt värre)...

Det är väldigt olika hur man reagerar på olika preparat, jag har haft tur med det jag prövat. Även efter stoppet inser jag!

Önskade så innerligt att det skulle ta sig snabbt efter stoppet, vi tänkte blir det så blir det, men blir det inget så skulle det få vara så, jag är 30+ min sambo äldre och vi har det egentligen superbra med hans barn. Jag vill bara fortsätta att må bra.

Har inte heller mega-jättestort barnintresse.. men flera i familjen skaffar barn/har barn samt att jag precis följt min närmsta väninna genom graviditet mm.

I och med att mensen ändå varit så konstig (har ju eg inte haft någon normal mens sen den jag fick i april) efter stoppet så känns det fortfarande overkligt med plusset... det gick liksom för lätt...? Det är för bra...man vågar inte riktigt vara superglad, än.
  • Arpe86
    Linepj skrev 2018-08-04 18:32:21 följande:

Tack snälla! :) Nu håller jag tummarna för er andra!

Hade liiiiite stramande i nedre delen av magen igår och idag men annars var det i princip tyst. Trodde inte det fanns en chans innan jag fick ett suuuupersvagt plus igår.

Linepj skrev 2018-08-04 16:28:09 följande:

Tjejer! Det finns hopp trots knasiga cyklar. Jag hade min första mens i februari, nästa som också var senaste mens 21 maj - 27 maj. Därefter positivt på ältest den 11 juli - 13 juli sen positivt ältest IGEN 21-25 juli och idag fick jag detta:

Grattis!! Härligt att läsa att det är fler som haft knasiga cyklar och sen pussat, samma här kom lite oväntat och har inte 100% koll på när befruktning skett.

Bokat tid hos bm till nästa vecka.
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-08-04 21:49:39 följande:

Idag kom mensen vilket jag hoppades att den inte skulle göra. :(

Fick positivt på ÄL-testet den 22/7 och skulle haft BIM om 3 dagar, men tydligen bestämde sig mensen för att komma tidigare.. Hoppas att kroppen börjar återhämta sig efter många år med både ppiller och minipiller. Cykeln har nu gått ner  till 29 dagar istället för 34 vilket i och för sig känns lite bättre. Hoppas på den perfekta födelsedagspresenten nästa månad. 

Hoppas verkar ju absolut som att det bara kan gå åt det bättre. Normal mens eller...? Var det som för mig, en rejäl s.k light version av mens efter stoppet...vilket såklart var välkommet (hatar mens).
  • Arpe86
    Linepj skrev 2018-08-04 23:24:04 följande:

Tack! Och grattis till dig med! :) Ja, visst är det tröstande att flera kan få plus trots att det känns som att kroppen aldrig kommer komma på banan igen!

Vad spännande, kommer du få göra vul för att fastställa vilken vecka du är i?

Oj jag vet inte! Vände mig till en bm-mottagning jag brukar gå till för p-piller, bokar tid online på vårdguiden, jag vet inte om det var rätt. Men jag läste lite och ska tydligen fylla i en online-hälsodeklaration för gravida innan besöket..
  • Arpe86
    Linepj skrev 2018-08-05 21:53:10 följande:

Hoppas allt går bra! Vore spännande att höra hur ditt besök gick, om du vill skriva sen när du varit där? :)

Jag skriver gärna och berättar hur det gick sen. Börjar faktiskt bli lite nervös!
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp