• Lillamiia

Vi som planerar barn efter pillerstopp

oshark skrev 2018-10-31 11:27:36 följande:

Har NC satt ut din ÄL nu?

Jag går som på nålar här och försöker att inte hoppas och inte tänka på det! BIM imorn enligt NC och FF som då förstås baserar det på förra cykelns korta lutealfas. Och det blir ju inte bättre av att jag inte vet om min lutealfas kommer hålla mig lika kort eller naturligt förlängas vartsom att kroppen återställer sig mer efter p-pillrena. Har iaf packat ner min menskopp men hoppas ju förstås atr jag inte kommer behöva använda den!

Åh vad spännande! Hoppas den inte kommer! Mensen alltså! Ja ifall att kan de va bra att ha skydd med sig haha! Hur ser tempen ut? Alltså nej den har fortfarande inte satt ut min ägglossning. Tempen dippade imorse? Fattar inte. Den va bara 36,7 grader. Bifogar en bild här också. Kan tempen göra så efter ÄL? Gå ner så här? Kanske går den upp imorn igen... hoppas du får det kul i london!

• Lillamiia
    oshark skrev 2018-10-31 15:24:23 följande:

Alternativt om du kanske tom haft ÄL? För du ligger ju lika högt som jag gör :-P vet att alla ligger olika förstås! Men när började du med ÄL-tester? Eller känner du av ÄL tydligt.

Men kvinna du är förmodligen gravid !!! Hoppas!! Hur länge har ni försökt?

Jag har använt ÄL tester i början av sen och tempat sen slutet av Augusti. Men, när ja började tempa så låg min temperatur ganska högt när jag kollar tillbaka. Jag hade varit sjuk precis så det kan ju vara så att jag hade hög temp kvar sen infektionen i kroppen. Jag hade ju positivt ÄL test förra veckan men kanske inte ägget släppte då. Men då är de konstigt att jag fick en sån varm känsla i kroppen och tempen gick upp precis där då jag fick negativt på ÄL testet dagen efter? Hmmm.. jag behövde knappt täcke på natten då jag var så varm haha! Men det återstår att se hur tempen är dom kommande dagarna. Jag vill gärna att de ska komma igång nu, alltså mensen och att det ska bli regelbundet. Är liksom på dag 45 i min cykel idag så mensen kan väl dyka upp snart kan jag tycka... här var min förra cykel på bilden..

• Lillamiia
    oshark skrev 2018-10-31 15:24:23 följande:

Alternativt om du kanske tom haft ÄL? För du ligger ju lika högt som jag gör :-P vet att alla ligger olika förstås! Men när började du med ÄL-tester? Eller känner du av ÄL tydligt.

Föresten, glömde fråga, tror du kanske att min bas temp är lägre? Med tanke på den höga tempen jag haft när jag började tempa? Med tanke på att jag hade vart sjuk precis.. hade ju inget att jämföra med så trodde jag var frisk. Så jag började tempa. Men nu ser jag ju att min temp har vart mycket lägre nu än i början av användandet av NC. Från början av sep(hög) till nu lite lägre sen förra mensen. Gud hänger du med vad jag vill komma fram till? Hahah
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-10-31 20:52:52 följande:

Ja det låter ju onekerligen som du borde haft ÄL..

Om du tror att din kurva eventuellt påverkats kan du ju testa att gå in och avaktivera de första höga temperaturerna? Se vad som händer? Jag insåg efter typ två veckors tempande att jag mätt för långt fram i munnen, så har avaktiverat några temperaturer som kändes lite höga. Annars har min baslinje gått från att ligga på 36.40 till 36.43 från första cykeln till nu, då den anpassat sig efter att mina lutealtemperaturer varit högre och fler än i första cykeln. Men jag har inte haft riktigt lika stora skillnader som du Din kurva är verkligen spännande!

Hur noga är du med att mäta samma tid på morgonen och gå och lägga dig samma tid på kvällen? Vet att sånt kan göra väldigt stor skillnad för vissa. Jag har märkt att en halvtimme mer eller mindre inte gör jättestor skillnad men mer en så kan ha det.

Nä det är väl där det ligger som du säger, mäter olika tider i olika veckor beroende på hur jag jobbar och jag har inte mått så bra sen jag slutat med mini pillrena så har blivit mycket sömn sen dess. Avaktiverade ett par temperaturer men vill inte ta bort för många, jag låter det vara och kanske nästa cykel blir bättre förhoppningsvis oj vad lågt jämfört med min! Ja du min kurva är onekligen intressant. Förmodar att det är för jag inte mått bra. Det visar sig kanske lite i temperaturen. Jag har en sån där temperatur mätare som man ska lägga till 0,5. Har du en sån med? Jag har en decimal på min mätare.
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-10-31 22:30:52 följande:

Jag har Natural Cycles egna, den kom med abonnemanget. Köpte nämligen NC för att jag ville sluta med p-piller men min man kände att han ändå ville vänta lite, så tänkte använda det preventivt först för att lära känna min kropp. Sen gjorde han en helomvändning efter en månad och sa att vi kan ju lika gärna försöka nu faktiskt. Så då blev det som det blev och jag blev helt obsessed haha

En decimal är dock inte ultimat. Funkar, men två är definitivt bättre. Med så små kroppsliga skillnader är det ganska stor skillnad på 36.41 och 36.49 tex

Jag har märkt att när jag kan tempa 06:45 varje dag blir min kurva lite jämnare. Och efter jag började tempa har jag börjat att ofta vakna av mig själv runt den tiden, även på helgen, så då kan jag ta tempen och sen somnar jag bara om och läser av senare om jag somnat ungefär som vanligt kvällen innan. Somnar jag senare (som man ofta gör på helgen) avaktiverar jag dock alltid tempen.

Okej! Jag hade en sån termometer men det blev nåt fel med batteriet så jag slängde den och tänkte väl inte mer på att den kunde vart bra att fixa. Äsch då. Pratade med min sambo och vi tänkte väl köra på vart tredje dag istället efter nästa mens är över. Blir det så blir det liksom då hoppas ja att det tar sig så småningom! Hittar jag nån termometer så köper jag en, eller köper abbonemang på NC som du gjorde
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-01 07:29:28 följande:

Jag hade nog inte köpt NC om jag inte hade tänkt använda den som preventivmedel. Det är ju ganska mycket pengar och har insett att det finns så många andra appar man kan använda gratis. Men en termometer med två decimaler tycker jag definitivt du ska investera i om du tänker fortsätta tempa sen

Okej! Ja sant, men den är enkel att förstå också appen. Jag kollade tempen nyss, somnade väldigt sent inatt men har såklart sovit mer än de timmar som krävs för att lägga in temp. 36,5 imorse. Blir helsnurrig på detta... den går bara ner temperaturen. Hur går det för dig? Känner du några symtom än?
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-01 10:47:54 följande:

BIM idag enligt NC, men förra gången kom mensen strax innan midnatt så egentligen borde jag väl räkna imorn. Fortsatt hög temp, men förra cykeln var jag tvungen att avaktivera tempen på BIM dagen och dagen efter för att det var helg och jag hämtat min man på flygplatsen sent fredag natt och min mamma sent lördag natt. Så vet inte hur tempen borde betett sig då

Mår fortfarande svagt illa och har ingen aning om varför, men det blir bättre när jag äter något. Men som sagt tror det är alldeles för tidigt för illamående så lägger inga pengar på att det skulle vara ett symptom.

Får se hur helgen ter sig och testa på måndag i bästa fall!

Hm, ja när jag sovit annorlunda är tempen alltid för hög, vilket jag också förstått är normen. Enda gångerna jag fått en för låg temp av att sova annorlunda var när jag vaknade fem på morgonen och tempade för att jag inte skulle få fyra timmar sammanhängande sömn till. Då låg jag ca 0.2 grader under mitt genomsnitt i follikulärfasen. Har märkt att om jag bara vaknar och somnar om (dvs inte lämnar sängen) påverkas min temp inte tillräckligt mycket för att bli avvikande, så är bättre att göra så om jag vaknar mitt i natten.

Du får ju testa på måndag då precis!! Blir exhalterad för din skull jag! Jag tror du är gravid ja jag brukar också göra så med tempen om ja vaknar till och ligger kvar i sängen så tar jah den sen igen när ja vaknar. Blir verkligen inte klok på detta med tempen...varför går den ner nu? Jag fick ju positivt på ÄL testet i lördags? Tempen borde ju va högre.

• Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-01 19:53:15 följande:

Skulle jag gissa skulle jag nog tyvärr gissa att du haft en ägglossningsfri cykel. Man kan ju få utslag då eftersom kroppen förbereder sig på att släppa ett ägg men sen inte lyckas Men har aldrig sett en kurva som din..

Detta konstiga var att jag gjorde ett ÄL test igen nu på kvällen och den visade en stegring nästintill lika tydlig som för ett par dagar sen om du minns? Ja har dessutom ÄL-flytningar. Kanske var den på gång ägglossningen men stannade upp och så är de på gång nu igen? Jag känner ingenting, ingen värk, inget alls.

• Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-02 09:15:19 följande:

Här dippade tempen imorse fast jag somnat och vaknat senare, plus att det var svagt ljusbrunt på pappret när jag gick på toa. Så mensen är säkert på ingång

Hade hoppats att den skulle hålla sig borta till söndag om den skulle komma för då skukle jag ha en 12/13 dagar lutealfas (beroende på om man räknar NC eller FF:s ÄL). Idag är ju bara ÄL+10/11.

Så kan de mycket väl vara! Men jaha? Tror du inte bara att de kan vara en liten blödning tidigt i graviditeten då? Nidblödning kanske? Du får avvakta och se, mensen har ju inte kommit ännu. Brukar du få så innan?
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-02 08:08:44 följande:

Hm. Ja det kanske kan vara så att den försökte släppa ägget men att det inte var riktigt redo? Och att den nu förbereder sig igen. Du får Googla om det kan bli så

Min temp gick upp till 36,7 imorse igen, känner mig mer varm idag än igår
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-02 20:21:35 följande:

Jupp.. Tömde min menskopp nu och den var helt full.

Är mensen igång eller hur går det för dig?
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-03 11:25:11 följande:

Jupp, tyvärr. Så hoppas på ÄL CD17/18 nu. Annars missar vi november (för CD10/11 känns föga troligt)..

Hur har din temp betett sig?

Okej! Nä precis. Skönt dock att du blivit av med illamåendet! Ja fick utslag på ÄL test igår igen ganska starkt, idag hade tempen gått up, 36,8 imorse när jag mätte. Så förhoppningsvis har ägget lossnat nu. Får se de kommande dagarna hur tempen beter sig då! Jag tänkte att jag skulle ut med tjejerna ikväll så tar ingen temp imorgon bitti för den kommer bara visa fel.
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-09 09:22:09 följande:

Hur går det för dig?

Alltså jag vet inte riktigt! Min temp har efter vad jag tror var ÄL, gåttupp nån dag så tänkte jag ?yes nu har jag haft ÄL? men sen gick tempen ner igen, så håller den sig nere ett par dagar, och sen upp igen. Så håller den på hela tiden. Nu har den varit typ min normala temp ett par dagar så de va nog ingen ÄL denna gången heller :/ kommer det ingen mens denna veckan eller nästa så har jag inte haft ÄL helt enkelt! Jag inväntar den där rackarns mensen jag... är på dag 54 i cykeln. hur går de för dig?
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-11-09 15:22:17 följande:

Hm. Att det ska vara så krångligt.

Ja jag går här och väntar på ÄL. Men inte för otåligt eftersom jag vill att den ska komma nästa söndag ska ta ÄL-test på torsdag för att se hur det ligger till. På ett sätt ganska skönt att vara i den här delen av cykeln som ändå är en bit ifrån ÄL men efter mens. Mindre analys av allt när man inte väntar ÄL inom de närmsta dagarna eller räknar dagar i lutealfasen.

Kör på munkpeppar den här cykeln också så får vi se om det händer nåt.

Okej! Jag har haft lite ljusrosa flytningar samt lite brunt när ja torkat mig igår&idag. Jag tror mensen kan vara på ingång eller så är de nånting emellan?! Det låter bra, visst mår man som bäst efter mens till ÄL? ja exakt då vet man att man kan slappna av för ingenting är på gång ännu, varken ÄL eller mensen! Så den är beräknad nästa helg? Ska väl också köpa munkpeppar tänkte jag!
  • Lillamiia

Tempen 36,9 imorse, det känns bra, att den gått upp. har dock haft sån j?val värk i baksida ben/vader samt i ryggslutet sen i förrigår. Men värst igår samt natten som var. Nu känner jag mig mer öm i benen och ryggslutet. Kändes som jag ja hade varit på världens gympass fast jag bara hade suttit hemma? Har tagit det extra lugnt senaste dagarna så fattar inte vad det kom ifrån. Kunde knappt somna inatt.

• Lillamiia
    oshark skrev 2018-12-19 10:38:57 följande:

Hur gick det för dig?

Men hej! De gick inte på det försöket. Fick ÄL på dag 69 (24/11) och mensen på dag 83. Inväntar nu nästa ÄL. Får se när den infaller..kan ju va allt från idag till dag 69 liksom hah. hade jättejobbiga symptom mellan ÄL och mensen. Har börjat ta rosenrot, bidrottninggelé och maca pulver denna cykeln så får jag se om nåt snabbas på! Hur går de för dig? Har du fått nån klarhet i något? Ser dina inlägg ibland när jag läser trådarna Folsyra tabletterna är slut också så måste köpa mer.
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-12-19 12:37:00 följande:

Vad tråkigt. Hade du utretts för PCO/S? (Man pratar med så många här så inte lätt att komma ihåg vem som utretts för vad )

Ja jag går i limbo. CD5 på cykel 5 nu. Cykel 4 blev 43 dgaar med ÄL CD32. Hoppas på tidigare ÄL denna gång så vi har en chans eftersom vi är tillsammans två veckor över jul. Tar dubbel dos rosenrot för att försöka hjälpa kroppen på traven.

Var hos gyn efter förra ÄL och då såg äggstockarna och slemhinnan bra ut så verkar inte vara något "fel" där. Men jag börjar fundera på om jag har för mycket östeogen. Fortsätter cyklerna vara 6 veckor kommer jag söka upp en annan gyn nästa år och se vad de tror. 43 dagar är ju trots allt inte normalt, oavsett om man har fina äggatockar och egen ÄL eller inte

Jag har slutat med mini piller i augusti så får ge det lite tid tänkte jag. Såklart oroar jag mig för att jag kan ha alla olika diagnoser bara för att allt inte är som det ska än med regelbunden mens och så. Okej ja vad bra att du tar dubbel doa nu då? Hoppas att du får ordning du med. Skönt också för dig att allt såg bra ut på undersökningen.

Jag fick svar av läkaren när jag gick dit i somras att hormonobalans är inget man utreder. Jag skulle vänta sex månader och har jag inte fått regelbunden mens kan jag söka hjälp. Jag betonade att jag tror jag kan ha pcos men det var inget man utreder bara sådär... blev uppriktigt ledsen när jag vet att mina två roaccutan kurer pga akne sen tidig ålder kommit tillbaks beror på obalans. Kan jag inte få hjälp innan det bryter ut igen då? Min kropp är alldeles för svag för en till kur med a vitamin. Det känns som det kommer bli ?vad var de jag sa, varför hjälper ni mig bara inte direkt?.

Nä man har ju inte koll på alla här inne haha

Ja tror dina cykler kommer bli mer regelbundna. De är ju ändå runt 40 dagars. Hur många dagar blev dina första tre cyklar då?
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-12-19 17:21:05 följande:

Ok. Jag ringde bara gyn på CD32 och sa att jag var orolig för att jag inte fått ÄL än och ville komma in på en generell gynundersökning. Fick tid samma vecka och när jag kom dit sa jag att jag troligtvis haft ÄL precis men gärna ville göra VUL ändå eftersom jag har en historik med långa cykler. Hon gjorde VUL och sa att jag har inga som helst tecken på PCOS och att jag har jättefina äggstockar som kommit igång bra och snabbt efter p-pillerstopp. Så ett VUL borde du ju kunna få ändå? Var bor du?

(Sen ville hon inte riktigt lyssna på min oro om 40-dagarscykler utan sa bara att jag skulle komma tillbaka om ett år om det inte tagit sig men det är ju en annan femma.)

Jag hittade en artikel där kvinnor fått 200 mg rosenrot dagligen och det gett resultat. En annan artikel sa att 2-400 mg dagligen är rekommenderad dos. Mina tabletter är 144 mg styck, så bestämde mig då för att ta två.

Jag tror också mina kommer bli mer regelbundna, men kanske tyvärr åt "fel" håll. Hade regelbundna 6-veckorscykler (ca) för 7-8 år sen när jag hade ett 1-2 års pilleruppehåll. Skulle dock hellre ha regelbundna 4-veckorscykler och hoppas väl att rosenroten och de andra tillskotten (zink, magnesium, järn..) jag tar skulle kunna kicka igång det. Får se helt enkelt.

Okej, det lät ju lovande. Jag väntar tills det gått iaf 40 dagar om inte min ÄL kommit då ringer jag. Eller om nåt annat dyker upp. Hon var väldigt tydlig med att jag endast får hjälp om det gått ett halvår och mensen inte blivit regelbunden ännu. Jag tar fasta på orden liksom

Ja jag bor norr om Stockholm! 5-6 mil utanför. Så jag går till läkaren i denna staden jag bor i. Jag förstår dig helt att man hellre har 4-veckors cyklar än 6-veckors. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud för 10 år sen och då såg allt bra ut sa hon. Om de nu va det jag gjorde haha jag minns inte riktigt. Men allt var bra. Får kanske leva på det tills nästa gång! Måste dock gå på cellprov men det verkar man inte kunna göra på samma mottagning? Kollade häromveckan och det är två olika mottagningar. Hade vart bra att göra de på samma gång tänkte jag. Ja man behöver ju många vitaminer och så. Jag har gravid tabletterna från apoteket det borde ju räcka, där i finns lite allt möjligt!

Jag har inga känningar på att ÄL är på gång än. Har haft känningar båda gångerna innan nämligen.
  • Lillamiia
    oshark skrev 2018-12-19 20:03:35 följande:

Jag äter Apoteket Kvinna, Omega 3 och sen extra D vitamin, zink, magnesium, järn och nu rosenrot då. Omega 3 är ju inte med i Kvinna. D vitamin, zink och järn är en för låg dos och magnesium är inte med alls. Så fyller på lite med det jag tror jag behöver mer av helt enkelt

Mjo, men om du nu skulle ha PCOS skulle de ju kunna både se och behandla det direkt. Hormonrubbningar kanske man inte pillar med innan det gått en viss, men det är ju väldigt lätt att se om någon har PCO-äggstockar :-/

Jag bor i Stockholm så jag har ju också fördelen att jag kan "shoppa runt" tills jag hittar en gyn som jag känner förstår mig om det behövs. Men som sagt så jag sa bara att jag väntat på ÄL 32 dagar och ville komma in på ett besök och de bokade in VUL..

Ja det låter ju vettigt. Man behöver få i sig allt möjligt i vitamin väg nu tar jag så mycket olika tillskott så klarar nog inte av att stoppa i mig mer.

Sant, jag får höra av mig om det blir nåt konstigt i cykeln eller om ja får ont. Är bara på dag 12 eller vad det nu blir.

Det måste va skönt att kunna göra så, så man får en människa som verkligen förstår en. Man kan säkert byta här också finns nog ett par stycken
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp