Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi som planerar barn efter pillerstopp

EnBlivandeWestring skrev 2018-08-23 20:40:20 följande:

Bilden kom tydligen fortfarande inte upp som den skulle men det är i alla fall 2 positiva test (en sticka och ett cb-advanced) :D

Haha okej! Nice! Då har vi BIM typ samtidigt! Förutsatt att min kropp lyckades få till äl vill säga... Håller tummarna för oss! :)
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-23 21:51:04 följande:

Alla tummar och tår behövs hållas här då sambon ikväll fick kalla fötter och jag ligger med närmare 40 graders feber och kan inte andas genom näsan. Vi mös i måndags och igår så det finns en minimal chans i alla fall men ställer in mig på mens

Ajdå, krya på dig! Här har det bara blivit mys en gång så får se om det räcker... Men mens är nästan ok det också med tanke på att jag inte haft någon sen pillerstopp för 2,5 mån sedan... Blir det inget så gör vi uppehåll i verkstan då jag absolut inte vill få barn mitt i sommaren med underbemanning, övertidsarbete, stress som leder till misstag o allt möjligt annat på landets sjukhus... Har inte speciellt hög tilltro till svensk sjukvård tyvärr :/.
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-08-24 00:13:29 följande:

Bild på dem..

Ser inget :( Men testa om några dagar igen! Är du säker på att du haft äl? Kan ju va så att den uteblivit o det är därför mensen varit sparsam.
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-08-24 06:53:35 följande:

Håller tummar för båda!!

Tempen upp +0,3 grader till idag efter att ha varit exakt samma 3 dagar i rad så det ser lovande ut!
  • WanderChild
    JenniB skrev 2018-08-24 08:05:13 följande:

usch det låter inte skönt det, men såå roligt att du nu äntligen fått din ägglossning :D jag vet första gången efter pillerstoppet när jag hade ägglossning, gjorde det också jätteont en dag, men endast i ca 30min. Var på jobbet då och visste inte vart jag skulle ta vägen. Efter det har jag inte känt av nånting vid ägglossningen. Hoppas det är likadant för dig och att du inte behöver ha ont lika mycket varje gång ifall det inte tar sig redan nu! <3

Tack! Tror o hoppas också att det bara var en engångsföreteelse, hade aldrig så skarpa känningar innan jag började med p-piller. Tror kroppen försökt släppa flera ggr senaste månaderna men inte lyckats då jag haft lindrigare känningar till o från i samma äggstock, samt varierande streck på stickorna. O så drog den till med fullt artilleri denna gången o lyckades nog! Så får vi bara hoppas att ett mys prick på äl räckte för att det skulle ta sig! Det krävs ju bara en gång sägs det ju, upp till mannens än så länge obeprövade simmare att bekänna färg ;).

I övrigt har jag fått lite ömma bröstvårtor idag vilket ju också är ett gott tecken som talar för att äl faktiskt inträffat!
  • WanderChild
    JenniB skrev 2018-08-24 09:44:14 följande:

Jag är på ÄL+4 idag och vet inte varför tiden alltid ska gå så himla långsamt fram till BIM!! Så jobbigt för någon med dåligt tålamod. ;)

Det är en sak jag funderar på dock. Jag har de senaste gångerna ALLTID haft ömma bröstvårtor efter ägglossningen. Det har alltid börjat 1-2 dagar efter pos. ÄL-test men inte denna månaden!

Så nu funderar jag ju såklart om något ägg kanske inte släppte ändå trots att jag fick positivt på både ett vanligt och ett digitalt ägglossningstest? Vågar/vill inte tro att det redan är ett tecken... lite tidigt för det väl...

Om ett ägg släppt så borde kroppen bete sig som vanligt efter äl fram till infästningen iaf, innan dess vet den inte att befruktning skett o kan med andra ord inte förändra något. Att få positivt på äl test betyder tyvärr inte att äl faktiskt skett, bara att det finns hormonell förutsättning för det. Enda sätter att veta säkert är genom att tempa o att tempen ökar samt håller sig förhöjd i minst 3 dagar efter äl. Sen kan det ju va så att du redan är gravid sedan tidigare o det är därför du inte känner ngt. Har du testat äl-stickor efter då du trodde att äl skedde? Äl test kan ju visa pos när man är gravid också o de borde då fortsätta visa pos i mer än 1-2 dagar i rad.
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-08-24 16:54:52 följande:

Ja jag är säker på att jag haft äl. Glad gubbe på clearblues ägglossningstest och ont i mage o ändtarm som jag brukar. Detta va 3 augusti.. vet inte om det är nån garanti att ägget faktiskt släpper men..

Läste att äggstockarna svullnar och det är oftast det man kan känna som smärta, samt orsakar att magen kan upplevas svullen. Samt om man har endometrios och/eller PCOS så kan det orsaka smärta runt äl pga endometrioshärdar resp multipla blåsor. Dock, är smärtan tyvärr inget tecken på att ett ägg faktiskt släppt, bara att kroppen försökt. Enda säkra sättet att själv veta är tempning eller positivt grav-test. Men om du borde haft äl 3 aug så borde du lätt kunna ta grav-test nu ju! 3 veckor efter äl borde du ju få utslag om det är något! Håller tummarna!
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-08-25 02:12:40 följande:

Okej intressant har funderat på att börja tempa mig. Om inte annat för att lära känna min kropp. Var ju 14 år när jag började gå på p piller och är 30 år nu och har aldrig haft några uppehåll eller varit gravid. Gällande smärta vid ägglossning vid mage och ändtarm så har mamma haft likadant. Inga diagnoser på det har vi fått.. ska sätta mig in lite i det där med att tempa ????

Samma här, va också 14 när jag började med piller o är 31 nu, inga uppehåll eller något under alla år. Principen bakom att tempa är rätt enkelt egentligen, samma tid varje morgon innan man kliver ur sängen helt enkelt. I praktiken kan det dock va lite svårare, man går kanske inte upp samma tid alltid, är sjuk ibland, sover dåligt ibland osv. Så man får titta på helheten och inte hänga upp sig på enstaka upp/nedgångar i temp. Bäst är att använda en termometer med två decimaler, jag kör dock på en med en decimal än så länge o tycker det funkar bra. Tycker jag känner av vad som händer i kroppen också så känner inget behov av att veta tempen på den detaljerade nivån.
  • WanderChild
    Sirest01 skrev 2018-08-25 21:32:12 följande:

Hej. Jag slutade med p-piller den 5/8, fick piller-mensen den 8/8. Hur lång tid tog det för ägglossning att komma igång för er efter pillerstopp? 

Igår och idag har jag haft lite "mensvärk" till och från under dagen, känner av det när jag sitter/ligger ner men inte så mkt när jag står eller rör på mig. Kan detta va tecken på att ägglossning är på gång? Är på cd18, har tagit äl-test sedan cd9. Inget positivt test ännu, har fått svag/ljusa streck alla dagar fram till idag då det var lite starkare, dock inte lika stark som kontrollstrecket. 

Men vi hade lite myspys idag iaf, men efteråt när jag gick på toa, så var det blod (ljust blod) på pappret. Har läst att man kan få en liten blödning runt ägglossning. Har aldrig fått blod efter sex innan. (sorry för alla info, men vill vara tydlig bara :p) 

Kan ägglossning vara på g om nån/några dagar tros? 

Lägger till en bild på gårdagens 24/8 (underst) och dagens 25/8 (överst) test. Svårt att få rättvis bild men man ser en skillnad iaf.

Det verkar va extremt stor skillnad hur lång tid det tar efter pillerstopp. Vissa får äl direkt o för andra tar der flera månader. För mig tog det 2 månader (tror jag) innan första äl, testade med stickor från ca 1 mån efter pillerstopp o fick lite olika styrka på strecken men alla ganska svaga. Ibland tyckte jag det ökade lite precis som dina så trodde ngt va på gång men så minskade det igen efter en/ett par dagar... Hade även lite känningar i sidan till o från under tiden - särskilt i början, som att kroppen testkörde något. Men så nu i tisdags gjorde det mkt mer ont så tog ett test o det va väldigt starkt o även onsdagens streck va nästan som kontrollstrecket kombinerat med extrem smärta på höger sida. Skrev (tror jag) ovan då jag ännu ej fått bekräftat att jag faktiskt haft äl, det borde morgondagens temp visa...

Rekommenderar dig att fortsätta testa så ser du hur det utvecklas. Tempa är även bra att kombinera men för att bekräfta att äl faktiskt skett. Bara för att testet visar positivt så betyder det inte att äl faktiskt kommer ske, utan bara att hormonell förutsättning för det finns.
  • WanderChild

Ok, nu är det lite spännande.... Var halvvägs genom ett inlägg igår om att jag liksom haft lite känningar i livmodertrakterna till o från under dagen men postade inte eftersom jag tänkte att det säkert inte betydde något. Men! Nu i morse efter morgonens träningspass så hade jag fått en brun flytning :O. Minns ej om jag hade mellanblödningar innan jag började med p-piller men tror inte det. De första många åren på piller hade jag dock ofta bruna flytningar/mellanblödningar, ända tills jag bytte till zoely. Tempen håller sig stabil sedan uppgången i fredags på 36,6-36,7 sex dagar i rad nu. Vill inte hoppas för mycket men man funderar ju!

Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp