• Arpe86

Vi som planerar barn efter pillerstopp

WanderChild skrev 2018-09-21 09:58:55 följande:

Vafan! Idag kom mensen!! Redan på äl+6????!!!!! Förra månaden kom den på äl+8! Har googlat o jag har klockrena symtom på progesteronbrist! (Spottings, sömnproblem, vätskesamling, känner mig nere, tidig mens *duh*) Hade inte såhär innan p-pillerna så verkar som hormonbalansen inte är helt tillbaka än, eller så är det åldern. Är 31 o läste att just prog nivåerna kan börja minska rätt tidigt :(. Ska ta o beställa hem munkpeppar o progesterall för att försöka stärka upp äl o förlänga lutealfasen till nästa försök. Detta är ju inget kul alls! Ägget har ju inte en chans! :(((

Är tyvärr inte så påläst - men fy vad tråkigt det låter!! Förstås medveten att prog nivåerna Kan börja minska tidigt (visste att det hade kunnat gälla mig med, är ändå 32 år). Håll oss uppdaterade!
  • Arpe86
    ikkam skrev 2018-09-22 08:51:40 följande:

Idag fick jag det svart på vitt !!

är fortf i BIM -4/-5(min cykel var 23 dagar sist)

Stort Grattis!
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-09-27 08:08:08 följande:

Alltså vad säger ni om de här? Är idag på ÄL+10 och BIM-2! Det syns ännu tydligare på mobilen och i verkligheten men visst är det positivt? Sista bilden är tagen efter 8 min, de andra två efter 2-4 min. <3 

Sista bilden är tydligt svagt streck enl mig!!
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-09-27 09:26:46 följande:

Tack snälla!! Jag ska ta ett till varje dag nu och även ett digitalt på BIM om 2 dagar :D

Gör det och återkom så säger jag grattis sen hi hi
  • Arpe86
    MizzMariah skrev 2018-09-29 05:10:37 följande:

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?

Jag hann få mens 1 ggr efter pillerstoppet (dröjde ca 32 dagar). Hade inte någon blödning alls under de 4 år jag åt Cerazette och innan dess åt jag Yasmin i 8 år så tot 12 år med piller.

Efter pillerstoppet blödde jag lite i ca 3 dagar . Reagerade också på det. Hade ytterst lite mensvärk dag 1. Skönt!

När jag åt Yasmin blödde jag betydligt mer ca 2-3 dagar som avtog 2-3 dagar + värk minst 2 dagar.
  • Arpe86
    JenniB skrev 2018-09-30 07:30:22 följande:

Idag på BIM+1 gjorde jag även ett digitalt test och lyckan går verkligen inte att beskriva! Tänk att vi lyckades på 4:e försöket! <3

Stort Grattis vad roligt!!!
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2018-10-17 07:24:23 följande:

Postar här också eftersom vi är flera som pratat här med! Fick brun blödning sön-mån på äl+8-9. Va hos bm igår, tisdag, o klagade på min korta lutealfas. Fick inte särskilt mkt förståelse där tyvärr... Men nu i morse på äl+11 fick jag detta!!! Munkpeppar o progesterall har jag använt!

Kul att få en uppdatering!! Grattis!!
  • Arpe86
    EnBlivandeWestring skrev 2018-10-25 05:59:42 följande:

Jag är i 10+5 och fick e den lill* senast igår :D  Någon kanske vill gissa kön för skojs skull?

Åh vad fin!! Hur mår du??

Har själv gått in i v.28 nu, mår prima.

Hade själv jättesvårt att tyda UL fast vi visste vad det var... överlåter gissning till er andra hi hi
  • Arpe86
    EnBlivandeWestring skrev 2018-10-25 09:18:50 följande:

Jag mår illa och har redan foglossningen men det funkar :D 

Oj, så långt redan :D

Huvudsaken att det funkar!

Hade också ett fantastiskt bemötande av bm i början ..snabba kallelser till UL eftersom vi inte visste hur långt gången jag var osv.

Tyvärr blev jag tilldelad en annan bm och kände direkt efter första besöket - nja vi klickar nog inte, känslan stärktes veckorna efter, strul m läkartiden som vi fick men som aldrig bokades in av henne, blev ifrågasatt ang min och sambons tankar/oro/funderingar kring förlossning även när hon skulle fixa den nya läkartiden.

Hade sån ångest att behöva gå tillbaka så jag har bokat in nästa besök hos en annan bm på en annan mottagning.

Vet inte hur vanligt det är att känna sig oviktig och överkörd av sin bm.....
  • Arpe86
    EnBlivandeWestring skrev 2018-10-26 14:54:12 följande:

Du gjorde helt rätt. En bm ska vara ens trygghet under graviditeten. Jag älskar min och det är samma som jag hade med sonen för 2 år sen :D

Tack behövde höra det! Hoppas jag har tur med den nya nästa vecka!

Vilken tur du har!!
  • Arpe86
    oshark skrev 2018-11-01 19:20:31 följande:

Går som på nålar varje gång jag ska på toa även fast jag vet att jag alltid får mens på natten.

Hoppas jag kan tänka på annat nu i helgen. Och att mensen inte kommer förstås

Spännande håller tummar!
  • Arpe86

Hej nyfiken på hur det gått för alla.

Sitter med bebis som är drygt 1 månad och har precis pratat med min BM om att sätta in hormonspiral istället för cerazette här framöver...

• Arpe86
    WanderChild skrev 2019-02-18 19:47:33 följande:

Hej! Grattis till den lilla! Hoppas allt gått bra! Jag är i vecka 23! Bf slutet på juni.

Har en fundering jag kom att tänka på när du nämnde spiral istället för piller, har hört flera ggr att det ?rekommenderas? spiral istället när man varit gravid en gång. Men vet du varför? Jag ser ingen poäng med det alls och skulle personligen aldrig få för mig att välja spiral istället då jag hört om mkt problem med det...

Tack!

Spännande hoppas att du har en bra graviditet.

Jag hörde att min mvc föredrog "långsiktigt" preventivmedel.... spiralen kunde sitta i 5 år!?

Den kostar 1000 kr. Allt verkade så positivt men snörena skulle kännas. Lät inte jätteupphetsande..

Men jag har en på recept nu..dock överväger jag att ringa och säga att jag inte vill hämta ut den...utan vill köra på cerazette trots allt.
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2019-02-19 22:22:15 följande:

Jo inget illamående eller trötthet och ?bara? lite ont i svanskotan som kommit senaste veckorna men annars inga direkta krämpor vilket är skönt då jag brottas lite med det psykiska istället...

Hmmm nej snören som hänger ner känns ju sådär. Personligen gillar jag även kontrollen som pillerna ger, man kan ta dem eller sluta när man vill, vet när det ska komma en blödning osv. Med spiral har jag hört om både plötsliga och ovanligt långa blödningar och andra typer av fysiska och psykiska påverkan på kroppen. Funkar så klart bra för många också, men personligen är jag som sagt också starkt skeptisk...

Det låter ju toppen jag mådde själv bra hela tiden tyvärr hade jag högt blodtryck så även om jag inte kände av det blev jag sjukskriven 50% sista månaden och de sista 2 veckorna tog jag faktiskt ut semester 50%.

Känns lite pinsamt att ha ångrat sig angående spiral men det har jag verkligen.

Om det inte passade kunde man bara ta ut den och börja med cerazette men nu när jag funderar så är det inte så bara och bara... för det första orkar jag inte experimentera sen vill verkligen inte blöda eller få mens...är rädd för förändringar och eftersom jag tidigare haft cerazette känns det som ett tryggt alternativ.

Plus att min sambo är extremt skeptisk till spiral, han har i ett tidigare förhållande kännt av spiralen..

Drar mig för att höra av mig till mvc....
  • Arpe86
    oshark skrev 2019-02-21 09:18:29 följande:

Grattis till bebis!

Efter att ha läst på om vad p-piller faktiskt gör i din kropp kommer jag aldrig äta dem igen. Speciellt inte om jag hoppas på att få barn igen (pm jag har sån tur att det går en första gång). Jag säger inte att det betyder att du inte ska göra det förstås, men har du koll på vad de gör med kroppen? T.ex. att risken att få bröstcancer är förhöjd i 10 år efter att man har slutat med p-piller? Nu tycker inte jag iofs att hormonspiral (för mig) verkar så mycket bättre eftersom det fortfarande är konstgjorda hormoner.

Om du inte har gjort det och känner att du vill läsa på om alla sorters hormonella preventivmedel tycker jag du ska besöka Jenny Koos Facebook (Vulverine) och Instagram (@vulverinekoos). Hon har mycket bra information om vad oliks preventivmedel innebär för din kropp.

Tack för info!

Själv mår jag inte så bra när jag har mens. Innan cerazette åt jag yasmin pga menssmärtor och rikliga blödningar som ledde till järnbrist. Pga blodtrycket övergick jag dock till cerazette som faktiskt fungerade bättre på mig.

Har en kort period använt natural cycles som jag funderat på att börja med dock vet jag inte hur pålitligt det är nu med en liten bebis som styr sömnen.
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp