• Mary476

Förstår inte när 8m är hungrig

Hej

Har ett knepigt problem - jag förstår inte när min 8 månaders kille är hungrig. När han var mindre var det lätt, var han missnöjd berodde det på sömn, hunger eller blöja och det gick logiskt att räkna ut vad som skulle testas, eller så fick jah en diffus känsla. Vid fem månader började hans långa amningspuckel och han började intressera sig massor för vår mat, älskade allt han fick som smakportion och började med lite gröt. Har fortsatt amma medan vi ökat till 3-4 "mål" om dagen, äter 1-2 portioner gröt på morgon, några matskedar brukat till lunch, ev fruktbare och mosad banan till mellanmål och gröt till kvällen - amning emellan och extra rapsolja - men med väldigt varierande resultat för ibland går det inte alls. 

Sedan 5 månader har han också börjat ha mer vilja, och nu kan gnäll eller ledsen även betyda allt från jag vill ha leksaken, jag vill bli buren, jag vill kravla på golvet och vilken det är som betyder hunger är högst oklart - ser inget samband mellan detta och mängden mat han äter sen... Nu är han ledsen och gnällig mest hela tiden då flera tänder kommit på rad, det har dessutom varit varmt och det hela har ställts på sin spets. Jag misstänker att jag försöker "för ofta" och trugar och han kan protestera vilt om han inte vill, vill inte sabba matstunden. Han kan öppna munnen, smacka och föra huvudet mot bröstet men det är sällan och går dagar emellan. Även diskuterat detta med min man som är barnvan, men vi kommer verkligen inte på vad för signaler vi ska leta efter. I övrigt är han en härlig kille, väldigt aktiv, ?social? och bestämd?

Hur signalerar era 8 månaders att de är hungriga och vill ha mat?

• Svar på tråden Förstår inte när 8m är hungrig
  • Anonym (Anonym)

I den där åldern behöver du inte förstå. Det är ändå dags att införa rutiner så barnet äter på ungefär samma tid varje dag.

Lägg upp ett schema som du tycker är lämpligt antal måltider på en dag och kör på det.

• Norbottensfia

Vid 8 mån tror jag vi hade rätt lika rutiner som nu vid 15 mån, så behövde inte "upptäcka" när hon var hungrig på samma sätt som när man ammade. Detta är våra ca-tider, har en rätt hungrig tjej så har fler mellanmål än vad man behöver, vissa dagar är det vissa ggr hon kanske inte äter mellis.

08.00 frukost

09.30 mellis (en frukt)

11.00 lunch

14.00 mellis (en frukt)

16.00 middag

18.00 mellis (en frukt)

19.00 kvällsfika

• whtevr9

Vi har samma rutiner varje dag gällande mat och sömn! Så han behöver aldrig ?signalera? att han är hungrig. Ibland har han dock blivit hungrigare tidigare och då brukar han typ börja ?bita? i ens kläder, kudde eller vad han nu sitter vid :p

Svar på tråden Förstår inte när 8m är hungrig