Inlägg från: ninjamamman |Visa alla inlägg
  • ninjamamman

Vilken kategori av namn?

Susannas skrev 2018-06-18 17:32:46 följande:

Jag har svårt att tänka mig att föräldrar inte väljer namn inom en kategori - när du hör namnen "Magnus, Ulrika, Hilma och Elis" tänker du då "två föräldra och två barn" eller tänker du "fyra syskon födda på 2010-talet"?

Självklart är det viktigt att man finner namn estetiskt tilltalande men jag har aldrig träffat några föräldrar som har gett sina barn namnen "Elsa och Per". Det är självklart att ens smak av barnnamn faller in i en viss kategori. kategorierna jag nämnde är en av många kategorier. andra kategorier är till exempel långa/korta-namn, traditionella/moderna-namn, hårda/mjuka-namn, internationella/svenska-namn, osv

Det äldsta belägget för Hilma i Sverige är daterat år 1815

Fornnordiska talades fram till slutet av vikingatiden, alltså kan ett namn endast anses fornnordiskt om det fanns belägg för det innan vikingatiden tog slut. Det äldsta belägget för Hjalmar var i Island under 1400-talet, alltså är det ett medeltida isländskt namn och inte ett fornnordiskt namn. De enda fornnordiska namnen jag nämnde är Karl och Erik

Såklart man kan. Tror du alla bryr sig om att namnen tvunget ska passa ihop? Många får barn under em. längre tid, vid helt olika tidpunkter i livet= olika smak av namn.
  • ninjamamman
    Susannas skrev 2018-06-18 17:48:34 följande:

Visst kan man det men jag tänker att folk nog tycker att kombinationen "Elsa och Alma" låter rimligare som namnen på två systrar än kombinationen "Elsa och Gertrud" - tycker inte du det?

Tycker båda kombinationerna låter precis lika rimliga.
Svar på tråden Vilken kategori av namn?