ESEP skrev 2018-06-22 10:12:43 följande:
Ni föräldrar som haft bebisar med vätska i mellanörat. Ville ha lite input (ska ringa bvc på måndag). Har fått för mig att min bebis på 10 månader har det.
Har alltid varit mycket gnällig, få bra dagar.
Gallskriker 9/10 gånger man lägger han på rygg.
Drar ofta axeln mot örat.
Ibland röd/eksem runt öronen.
10 månader och jollrar inte alls.
Reagerar om tex knäpper med fingrar men inte om man pratar med honom. (Hörsel?)
Något ni känner igen?
Jag känner igen vissa grejer. Min bebis fick så vid 10 mån och hade till 19 mån då hon blev opererad. Hon var konstant snuvig däremellan, sov dåligt och var väldigt tyst. Hörde dåligt också och reagerade inte på prat eller om man slog ihop lock bakom ryggen men reagerade på viss musik. Tror olika frekvenser hörs lättare.
Dagen efter operationen kom jollret tillbaka med råge, var härligt att se :)
Vi fick ingen hjälp av bvc utan de sade bara (vänta tills nästa kontroll...). Så jag ringde vanliga vc till slut och fick göra hörseltest som visade att hon knappt hörde alls. Fick då akutremiss till öronmottagningen på sjukhuset. Där klagade de på att vi inte gått via bvc så ni gör nog rätt. Testen visade medelsvår hörselnedsättning och de skrämde oss med att säga att det mkt väl kan vara en neurologisk/medfödd nedsättning och gav remiss till logoped.
Jag ringde då sjukhuset där hon är född och fick veta att hennes boeltest (för att hitta neurologiska hörselskador på nyfödda) var helt utan anmärkning och då fick vi remiss till operation i narkos för ytterligare tester.
Det tog ca 2 mån att få operationen. På den tog de hål i trumhinnorna och rensade öronen och såg även att hon har ovanligt trånga hörselgångar (hon är prematur) och därför lätt får öroninfektioner vid förkylning. De kunde se att hon haft flera på ärrbildning och förtjockade trumhinnor. Men efter operationen så hör hon bra :) Ev behöver hon rör i öronen i framtiden men nu ville de inte sätta in dem för att hon är så liten.
De ville dock att hon skulle väga minst 10 kg för operationen. Hon vägde 13 kg då.
Fråga gärna om du undrar något.