Känner mig ständigt utesluten
Jag känner igen mig. Jag har nog gjort och känt ungefär som du men idag skulle jag nog resonera annorlunda.
Din sambo borde verkligen ta till sig hur du känner. Jag tycker du borde lägga fokus på hur han beter sig. Att hon bara ser sin pappa tycker inte jag är så mycket att hänga upp sig på, jag störde mig på det förr jag också, men resonerar annorlunda nu, men att han tycker att det är du som ska anstränga dig mer är inte okej. Han märker ju inte ens hur han själv beter sig.
Jag tycker att du till viss del kan låta dom ha sin tid för sig själva, hon är där för att träffa honom, men det är inte okej att du i alla situationer ska känna dig utesluten. En sån sak som att prata över huvudet, om du ogillar det så mycket är det en sak du ska få din sambo att bli uppmärksam på att han gör. Säg framförallt ifrån till honom när han gör det.
Det svåra är också hur man själv förväntas bete sig för om de utesluter dig på det sättet så kan de inte alltid förvänta sig att bjudas in av dig heller. Jag tror det är bra för ens egen del att skapa sig en egen bubbla där man kan glida in och vara utan krav på att du måste dela med dig till dom.
Det blir ju lite så att man börjar ta avstånd när det ser ut så där. Efter ett tag räcker det att dottern kommer till er på altanen för att du ska resa dig upp direkt och gå därifrån, inte sitta kvar och utstå uteslutningen, utan man reser sig direkt för man vet ju redan vad som väntar. Går därifrån så fort man märker att de går in i sin bubbla. Det kanske är lika bra att vara beredd på, ha din egen grej att göra i stället, ta med ditt glas vin och sätt dig framför en film du länge har velat se i stället. Gå in i din bubbla, när de går in i sin.