Inlägg från: Anonym (Trött och tom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött och tom)

Känner mig ständigt utesluten

Hej!

Föreställ er följande scenario...

Jag och sambon sitter på altanen med varsitt glas vin och pratar. Sambons 8-åriga dotter kommer ut till oss och visar upp en bild i sin mobil för sin pappa. Hon visar inte mig. Hon fortsätter prata med min sambo genom att hela tiden vända sig direkt till honom och titta på honom. Efter en stund ställer hon en fråga till honom som gäller mig, utan att vända sig direkt till mig. Jag svarar då vänligt "jag sitter här, du kan fråga mig direkt." Sambon svarar henne trots detta över huvudet på mig. Deras samtal om allt möjligt fortsätter en stund där min sambo återigen prarar över huvudet på mig, om mig.. Det slutar med att jag går därifrån, då jag känner mig helt osynliggjord.

Det här har pågått i två års tid, ända sedan vi flyttade ihop. Jag har en god relation till sambons dotter, dock på hennes villkor. Hon är uppvuxen med en ensamstående mamma och dito pappa fram tills jag kom in i bilden för tre år sedan. Vi hade inte bråttom att flytta ihop. Jag tänker att hon har inte ngn direkt förståelse för vad det innebär att bjuda in andra i diskussionen el dela med sig av sin förälder.. Sambons dotter har ett väldigt stort behov av uppmärksamhet och bekräftelse, vilket gör mig till en konkurrent om uppmärksamheten i hennes ögon. Jag är alltid vänlig och uppskattande mot min bonusdotter, låter pappan sköta tjatandet och uppfostran. Tänker att hon så småningom kommer att släppa in mig mer och mer. När vi är själva hon och jag fungerar det jättebra. Så fort hennes pappa kommer hem blir jag totalt osynlig.

Det som stör mig mest är att min sambo inte ser det här öht. Han lägger allt på mig, att jag borde anstränga mig mer. Jag har försökt allt! Prata trots att jag inte blir tillfrågad, låta bli att ge mig in i diskussionen, prata med min sambo i enrum om att jag känner mig utesluten...han blir bara sur.

Min fråga är ang situtionen ovan, vilken inte är helt ovanlig hos oss, ska jag bara acceptera att bli osynliggjord på det viset av både sambon och hans dotter? Hur skulle ni ha reagerat?

• Svar på tråden Känner mig ständigt utesluten
  • Anonym (Trött och tom)

Jag resonerar ungefär så, att inte lägga fokus på barnet i det här fallet. Från hennes sida handlar det väldigt mkt om bekräftelse av sin pappa och inte alls om att medvetet utesluta någon annan. Däremot bör och ska (enligt mig då) min sambo aktivt jobba för att få med mig i samtal, visa henne hur det går till att göra alla delaktiga - vara en positiv förebild.

Hans dotter bor hos oss på heltid. Hade varit mer förståeligt och lättare att acceptera för mig att hon enbart väljer honom om hon var här kortare tid. Nu utsätts jag dagligen för detta.

Tar jag upp med sambon att det inte känns bra för mig går han i försvarsställning direkt och jag blir den elaka styvmodern. När jag väljer att gå ifrån och göra ngt på egen hand får jag till mig att jag har svårt för hans dotter och är alldeles för känslostyrd.

• Anonym (Trött och tom)

Tack alla för konstruktiva svar!

Jag känner precis så som ni skriver, att sambon inte tar till sig att han är en stor del i problemet, utan väljer att lägga skulden på mig. Extra känsligt blir det när hans dotter är inblandad - iofs naturligt - men det gör att minsta kritik jag kommer med slår tillbaka mot mig själv. Så när jag går undan, som igår, heter det att jag inte orkar med hans barn, att jag hellre gör saker på egen hand utan dem.

Jag har provat ibland att ta upp saker när det händer men det gör ingen skillnad. Mer än att det blir tjafs framför barnet, det vill ingen av oss.

Vi har tagit paus i vår relation (på mitt initiativ), jag flyttar snart till en egen lgh för att leva som särbo. Under tiden ska vi gå i parrådgivning.

Just nu vet jag inte ens om det är värt att försöka jobba vidare på den här relationen.

Det handlar om respekt för varandra i slutänden, lyhördhet för den andres behov.

• Anonym (Trött och tom)

Tack Mario!

Mkt bra råd om att be om hjälp ist!!

• Anonym (Trött och tom)

Jag kan börja med att säga att jag har definitivt inte ngt stort behov av uppmärksamhet. Jag är fullt medveten om att pappan och dottern behöver ha sina stunder där hon har hans odelade uppmärksamhet. Ser det inte som en tävling heller, då det handlar om olika slags roller och relationer.

Sambons dotter och jag har en bra relation där jag gör saker på egen hand med henne, åker och badar, köper kläder, hämtar och lämnar i skolan etc. Det fungerar fint och känns bra. Jag vet att hon tycker mycket om mig, och jag henne.

Problemet kommer först när vi umgås tillsammans alla tre. Eller om vi får besök, då blir dottern extra klängig på sin pappa och vill att han ska prata mest med henne. Här har pappan ett stort ansvar att föregå med gott exempel. Tex när vi äter mat så ingår det inte att min sambo och hans dotter enbart tilltalar varandra med namn, går in i en egen bubbla där de bara tittar på varandra och vänder sig halvt bort från mig. På vilken arbetsplats som helst hade det kallats för utfrysning/mobbing. Att prata OM någon över huvudet på denne är också en slags utfrysning. Det är heller inte fel utan fullt logiskt att lära sina barn hur man ska agera i vissa sammanhang för att de ska lära sig hur man umgås med andra. Det kan en förälder göra utan att skälla och domdera, tex som i exemplet som bonusmamma gav.

• Anonym (Trött och tom)

Efter det som utspelade sig på altanen häromdagen har vi diskuterat ett antal ggr. Jag har bett sambon att fundera och observera vissa situationer, och han har nu börjat lite smått att förstå vad jag menar. Men är ff ganska fast i att "det är väl inte så farligt". Det är så oerhört känsligt att komma med ngn form av kritik som berör hans dotter - fast här tkr jag min kritik mest riktar sig till honom iofs.

Sen händer ju inte detta precis hela tiden, men tyvärr alldeles för ofta. När det blir ett upprepat mönster blir man ledsen till slut, vilket jag försöker få honom att förstå.

• Anonym (Trött och tom)
    Anonym (J) skrev 2018-06-26 14:09:59 följande:

Du får kanske hyra ut ett rum i din nya lägenhet till någon främling under tiden så du också tvingas bo ihop med någon du inte vill bo ihop och funderar hur det känns.

Men du får förstås lotta vem blir ditt inneboende och inte välja själv.

Du får nog utveckla ditt svar. På vilket vis skulle det underlätta för min bonusdotter att inkludera mig i samtalen menar du? Eller ville du bara vara lite allmänt sarkastisk?
  • Anonym (Trött och tom)
    Anonym (tror) skrev 2018-06-26 13:58:41 följande:

Men vad säger din sambo när du tar upp det här med honom? Kan han inte alls se sitt beteende och kan ni inte alls prata om det?

Jag skulle nog säga rakt ut och tydligt i situationen: Hallåå!! Här är jag! Nån som kommer ihåg att även jag sitter här eller?? Samma om de pratar över huvudet på dig: Jaså, tycker "hon" det minsann! Jag kan svara för mig själv, tack så mycket. 

Det är ju inte bra för flickan heller att tro att man kan behandla andra människor så. Och om ni trivs ihop i övrigt så har hon ju ingen anledning till det. Vore annat om hon hatade dig och ville markera för dig att du inte hör till, men här verkar det ju mer vara din sambo som inte fattar hur man beter sig. 

Min sambo har som bästa förklaring "jag har inte tänkt på det". ????????

Snart börjar jag nog säga "hallå, här är jag" men tycker liksom inte att det ska behövas!!
Svar på tråden Känner mig ständigt utesluten