jrockyracoon skrev 2018-06-26 21:32:40 följande:
Så vad är grundproblemet enligt dig? Att det är pappan som låter barnet frysa ut TS? Eller att det är pappan som fryser ut TS, och att inte barnet är inblandat i det hela.
Grundproblemet som jag har förstått det är att dottern tycks frysa ut TS i vissa situationer. Detta tolkar jag som ett tecken på att barnet inte känner tillräckligt trygghet i relationen till TS. Visst kan man på många olika sätt se till att dotterns beteende upphör. T.ex. genom förbud, eller genom att pappan försöker gå in och styra samtalet, etc. Men dessa åtgärder ökar inte barnets trygghet i relationen till TS. Det är därför jag förordar att de jobbar på relationen...
Tycker man att "visa respekt" är det viktigaste kan man fokusera på att få barn att följa de vuxnas regler. Det finns dock risk att man hamnar fel. Ett barn som mår dåligt, men som följer de vuxnas regler är inget tryggt barn. Sätter man fokus på barnet och barnets bästa i första hand, inser man att respekt är inget självändamål. Om ett barn uppför sig på ett dåligt sätt, är det oftast bättre att försöka sätta sig in i barnets situation och utifrån det vidta åtgärder som är bra för barnet. Ibland handlar det om att träna barnets empati med andra, andra gånger att helt enkelt förklara konsekvensen av vissa beteenden.
Uppför sig ett barn illa på grund av att det mår dåligt, handlar det om att försöka hjälpa barnet att hantera orsaken bakom på ett mer konstruktivt sätt, och inte så mycket att förbjuda själva beteendet. Beteendet som sådant är mer ett symptom. I TS fall behöver vi hitta en förklaringsmodell till barnets beteende och agera utifrån det. Att bara gorma: "Såhär gör man inte" och sedan inte se beteendet som ett symptom på något annat, löser inte grundproblemet.
Jag håller med dig om relationen, men TS skriver att de har en bra relation när pappan inte är där. Det är lätt att fastna i olika roller, gå i samma spår. Man kan vara en person på jobbet och en person hemma. TS får absolut jobba på relationen till bonus, men pappan måste också kunna visa hur man beter sig.
Jag skyller på pappan därför att jag själv varit i en liknande situation. Vid de tillfällen pappan "glömde bort" att jag också bodde där så kunde jag lätt ta avstånd från barnen istället. Det blev en negativ spiral. Vid de tillfällen pappan "bjöd in" mig så var det tvärtom. Jag var mycket mer benägen att just bygga en relation med barnen.
Jag har själv en 8-årig bonus som jag bott tillsammans med i 2 år och vi har en underbar relation till varandra. Men jag tror inte att det hade varit så om pappan inte hjälpt mig och gett mig en självklar plats. Det är ju trots allt pappan som måste visa för barnet att det är okej att tycka om, okej att släppa in, okej att acceptera. Medan bonusföräldern måste skapa sig en relation till barnet och försöka ta för sig trots att man är helt utomstående. Det är skitsvårt om man inte har pappans stöd.
Ja, jag tycker att barnen ska läggas utan skuld. Alla barn har olika faser i livet, beter sig på olika sätt, testar sig fram mot föräldrar och anhöriga. Det är en del av deras uppväxt. Huvudsaken är hur vi vuxna hanterar det och hjälper dem vidare i livet.