Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(
Det kommer att bli bättre! Ni kommer att hitta rutiner som passar ER familj.
Strunta i vad alla säger. Strunta i om det är lite stökigt. Passa på att sova när bebisen sover (iaf någon stund på dagen).
De flesta bebisar sover rent generellt bättre på ersättning då den håller mättnaden längre än amningen generellt gör. Sörj inte att du behöver gå över på ersättning. Det gör det dessutom lättare för pappan att mata.
När det kommer till nattmatning och ersättning, ha en doserare, nappflaska och en termos med rätt tempererat vatten bredvid sängen (om ni delar rum med bebisen) så går det enklare och smidigare att fixa nattmaten. Jag gjorde det mer eller mindre i sömnen efter ett tag eftersom man slapp vakna ordentligt genom att gå ut i köket, värma vatten, tända lampor etc.
Sen blir det även bättre när pyret så smått börjar gå över på fast mat. En portion gröt innan läggdags var en bra lösning för oss. Då dröjde det till runt 3-4 innan bebis var hungrig på natten.
Mina killar är nu 4,5 år gamla. De delar rum, somnar senast 1930, kommer in när de vaknar till på natten (sällan jag märker av dem när de kommer) och sover sen till 6-7 på morgonen.