Inlägg från: Anonym (1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1)

Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(

fannny skrev 2018-06-28 09:42:33 följande:

Hej! Fick min son för 3 månader sen och är - sen länge - så trött på folks kommentarer. Innan vi fick barn tjatade alla "När ska ni skaffa barn?" Var så LESS!

Igår frågade en släkting hur jag mår och jag svarade att jag är trött! För det är jag. Sonen vaknar många ggr per natt och på dagarna är han jätteaktiv. Får aldrig vila Då får jag kommentaren "Det är BARA att vänja sig! Så här kommer det vara de kommande 20 åren, HAHAHA..."

Det är det sista jag vill höra, såklart. Dessutom måste det ju vara en grav överdrift! En människa sover knappast som spädbarn i 20 år. Men detta har jag fått höra från andra håll också, följt av ett litet cyniskt skratt. Varför säger folk så? Det stämmer ju inte - det jag däremot skulle behöva få är lite HOPP. Typ "Det blir bättre" och "Håll ut!" För det verkar ju som att det blir bättre, ett syskonbarn sover hela nätter sen länge och han är bara 3 år. Ett kompispars dotter sover 21 till 07 varje natt!

Vi ska förresten börja med enbart ersättning nu, eftersom jag tyvärr måste avsluta amningen av olika skäl. Kanske kommer han sova längre åt gången på ersättning?

Så nu efterlyser jag lite hopp. Jag förstår SÅKLART att det är tufft med barn och att det tar tid att få "livet tillbaka", att få sova mer osv. Men ändå: Snälla, ge mig lite hopp om att den första spädbarnstiden blir BÄTTRE med tiden.

Tack... från utmattad, överväldigad förstagångsmamma 

Såklart det blir bättre med sömnen! Har en son på strax över ett år och han sover för det mesta hela nätter. Självklart är alla barn olika och kan ha sömnsvårigheter länge så det finns ju ingen garanti på något.

Det som vi tyckte funkade bra för vår son och hans sömn var att skapa tydliga rutiner ganska tidigt. När han var 4-5 månader började vi införa regelbundna sov och mattider på dagarna. Hade han sovit dåligt en natt och var extra trött försökte vi hålla honom vaken tills hand första middagsvila som brukade vara omkring kl 10. Känns som om det gjorde så att han inte kom in i ett dåligt mönster igen inför nästkommande natt.
Svar på tråden Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(