• fannny

Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(

Hej! Fick min son för 3 månader sen och är - sen länge - så trött på folks kommentarer. Innan vi fick barn tjatade alla "När ska ni skaffa barn?" Var så LESS!

Igår frågade en släkting hur jag mår och jag svarade att jag är trött! För det är jag. Sonen vaknar många ggr per natt och på dagarna är han jätteaktiv. Får aldrig vilaObestämd Då får jag kommentaren "Det är BARA att vänja sig! Så här kommer det vara de kommande 20 åren, HAHAHA..."

Det är det sista jag vill höra, såklart. Dessutom måste det ju vara en grav överdrift! En människa sover knappast som spädbarn i 20 år. Men detta har jag fått höra från andra håll också, följt av ett litet cyniskt skratt. Varför säger folk så? Det stämmer ju inte - det jag däremot skulle behöva få är lite HOPP. Typ "Det blir bättre" och "Håll ut!" För det verkar ju som att det blir bättre, ett syskonbarn sover hela nätter sen länge och han är bara 3 år. Ett kompispars dotter sover 21 till 07 varje natt!

Vi ska förresten börja med enbart ersättning nu, eftersom jag tyvärr måste avsluta amningen av olika skäl. Kanske kommer han sova längre åt gången på ersättning?

Så nu efterlyser jag lite hopp. Jag förstår SÅKLART att det är tufft med barn och att det tar tid att få "livet tillbaka", att få sova mer osv. Men ändå: Snälla, ge mig lite hopp om att den första spädbarnstiden blir BÄTTRE med tiden.

Tack... från utmattad, överväldigad förstagångsmamma Rynkar på näsanHjärta

• Svar på tråden Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(
  • fannny
    LFF skrev 2018-06-28 09:54:45 följande:

Det kommer att bli bättre! Ni kommer att hitta rutiner som passar ER familj.

Strunta i vad alla säger. Strunta i om det är lite stökigt. Passa på att sova när bebisen sover (iaf någon stund på dagen).

De flesta bebisar sover rent generellt bättre på ersättning då den håller mättnaden längre än amningen generellt gör. Sörj inte att du behöver gå över på ersättning. Det gör det dessutom lättare för pappan att mata.

När det kommer till nattmatning och ersättning, ha en doserare, nappflaska och en termos med rätt tempererat vatten bredvid sängen (om ni delar rum med bebisen) så går det enklare och smidigare att fixa nattmaten. Jag gjorde det mer eller mindre i sömnen efter ett tag eftersom man slapp vakna ordentligt genom att gå ut i köket, värma vatten, tända lampor etc.

Sen blir det även bättre när pyret så smått börjar gå över på fast mat. En portion gröt innan läggdags var en bra lösning för oss. Då dröjde det till runt 3-4 innan bebis var hungrig på natten.

Mina killar är nu 4,5 år gamla. De delar rum, somnar senast 1930, kommer in när de vaknar till på natten (sällan jag märker av dem när de kommer) och sover sen till 6-7 på morgonen.

Tack så mycket för svar! Det känns faktiskt bara bra att sluta amma, förhoppningsvis ger det mig mer energi Glad Har fått börja med Pravidel nu, så mår ganska illa, men det är det värt. Har haft jättemycket problem med amningen :/ 

Låter bra med ersättningen Glad Då blandade du den på natten vid sängen, alltså? Vi har hittills blandat tidigare och förvarar i flaska i kylen, men man kan ju även ha i termos i sovrummet - ska prova! Och ja, hört att de vaknar så ofta för att mättnaden på mjölk inte är så stor. Men att den blir större med mat, hoppas hoppas!

Ok, de tiderna låter så som jag hoppas på (tidig kväll till relativt tidig morgon), hoppas vår pojk också får dom tiderna med tiden! Tack igen :)  
  • fannny
    Anonym (Samma här) skrev 2018-06-28 10:15:05 följande:

Jag känner med dig. Jag blev själv mycket känsligare efter att jag fick barn och har blivit tvungen att undvika en del personer som inte kan uttryck sig på ett juste sätt. Jag orkade helt enkelt inte med alla kommentarer och åsikter.

Med det sagt: det blir bättre! Personligen tycker jag att det blir enklare och enklare med barn och tids nog kommer det stunder att njuta av. Det är skittufft i början särskilt med första barnet när man inte har något perspektiv på när det kan tänkas gå över. Håll ut, var snäll mot dig själv och gör dina dagar så lätta och njutbara du kan. Svårt att komma med konkreta råd då alla är olika men saker som har hjälpt mig är att anpassa dagen efter hur mycket energi du har, släpp alla onödiga måsten, gör extra mat på kvällen så du bara kan värma upp osv. Kram och grattis till föräldraskapet :)

Ja, det är faktiskt det bästa man kan göra, att undvika vissa. Men ibland kan även folk som inte vill direkt illa häva ur sig konstiga kommentarer, som den jag skrev - vet faktiskt inte varför dom säger sådär mysko grejer... Det är en slags putslustig "humor" som jag lagt märke till sen jag fick barn, typ "Då får vi hoppas att du hinner ta en dusch sisådär nästa år, haha!" Inte kul när man de facto inte hunnit duscha på ett flertal dar, är allmänt utmattad & det enda man längtar efter är två timmar i badkaret med en bok... Obestämd

Tack så jättemycket för hoppet Skrattande Det ÄR verkligen så skönt att höra att det blir bättre med tiden, otroligt att det är så värdefullt att få höra från andra som gått igenom samma sak. Ja, idag har jag tex gett mig tillåtelse att bara ligga i soffan hela dan och titta på tv - har precis börjat medicinera med Pravidel pga måste avsluta amningen, så mår illa och inget vidare. Nu är det fotboll, och det känns lite bättre. Stort tack! 
  • fannny
    sextiotalist skrev 2018-06-28 11:12:02 följande:

Det blir bara bättre och ju äldre de blir, desto roligare. Personligen så såg jag småbarnsåren som en transportsträcka och var så glad att den tiden var över (och då var vår son ett väldigt lätt och nöjt barn).

Mitt råd är att känna av barnet och se vilken rytm barnet har och sedan anpassa sömn och mat efter detta.

Det är så jag också känner inför att få barn! Alltså att småbarnsåren är lite av en "transportsträcka" - klart att bebis är underbar, galet söt och ljuvlig, men samtidigt är det så mycket annat som tär på en. Det är ofta svårt att "njuta", så som alla uppmanar mig att göra hela tiden... T o m vilt främmande människor på stan kommer fram och gullar lite med bebis och säger att jag ska "njuuuuta!" Nästan lite provocerande när man sitter där med ömmande bröst, mörka ringar under ögonen och barnskrikshallucinationer.

Personligen ser jag mer fram emot att tillbringa vardagen med ett lite större barn, att spela sällskapsspel ihop, se en film, bygga sandslott, följa med på fotbollsträning, läsa högt och liknande :) 
  • fannny
    Anonym (1) skrev 2018-06-28 12:14:33 följande:
    Såklart det blir bättre med sömnen! Har en son på strax över ett år och han sover för det mesta hela nätter. Självklart är alla barn olika och kan ha sömnsvårigheter länge så det finns ju ingen garanti på något.

Det som vi tyckte funkade bra för vår son och hans sömn var att skapa tydliga rutiner ganska tidigt. När han var 4-5 månader började vi införa regelbundna sov och mattider på dagarna. Hade han sovit dåligt en natt och var extra trött försökte vi hålla honom vaken tills hand första middagsvila som brukade vara omkring kl 10. Känns som om det gjorde så att han inte kom in i ett dåligt mönster igen inför nästkommande natt.
    Tack! Hjärta Ja, alla barn är ju olika men bara att höra att sannolikheten finns gör mig glad! Våra vänners dotter sover, som jag kanske skrev, från tidig kväll till nästa morgon, och dom kan därför sitta uppe på kvällen ihop och se serier och vara med varandra. Det ser jag fram emot, för jag saknar verkligen min sambo! Klart vi fortfarande har varandra, men med barn blir det ju mycket få, korta stunder ihop utan bebis.

Ja, tänker också att vi ska försöka införa lite rutiner snart, typ när han börjar äta mat kanske, och sen hålla oss till dom. Nu är det lite för tidigt, han är 3,5 månad och har iaf nattetid ganska oregelbundna matstunder. Men snart så! Tack igen :)
  • fannny
    LFF skrev 2018-06-28 22:13:29 följande:
    Ja, jag blandade på natten. Mina var dessutom ok med att dricka rumstempererat så jag hällde upp rätt mängd vatten i flaskan innan jag la mig och sen hällde jag bara i pulvret och skakade. Superenkelt.
    Tack :) Vi börjar med det! Nu har mina amningspiller (Pravidel) börjat verka också, så himla skönt. *skrapar ihop små bitar energi* Glad Trevlig helg!
  • fannny
    Anonym (Håll ut!) skrev 2018-06-29 08:40:35 följande:

Det blir bättre! Och roligare! Jag tyckte det började bli roligt när dottern var runt året och nu när hon är drygt två så är det fantastiskt! (Nu har vi dock en nyfödd lillasyster, så nu kör vi hela bebisracet igen. Pust.) Vår tvååring vaknade typ varannan timme dygnet runt som bebis men sover 18-06 sedan hon var 18 månader, så innan lillasyster föddes så hade vi hela kvällarna för oss själva.

Det blir bättre, men bebistiden är slitig som fan. Härda ut. Det går över snabbare än du tror.

Så kul att höra :D Låter helt ljuvligt. Att ha kvällarna för sig själva alltså ;) Tack så jättemycket för stöd, betyder så mycket att höra.

Vi är inte säkra på att vi vill ha ett barn till - eller ens kan, vi har haft det slitigt på andra vis också innan jag blev gravid, så inte heller graviditet är nån enkel historia för min del. Så vi får se om det blir en till, men just nu känns tanken på "bara" ett barn helt okej faktiskt... Kanske passar det oss bättre, hur kontroversiellt det än är (och hur många kommentarer om syskon vi än kommer få... Obestämd ) Vi får se :) 
  • fannny
    Jsv17 skrev 2018-06-29 09:02:40 följande:

Klart det blir bättre!

Min son är snart 7 månader och från runt 3 månader tycker jag att allt bara blivit lättare successivt hela tiden. Inte bara sömnen utan allt, jag känner mig tryggare som mamma och han blir ju mer och mer ett litet barn ist bebis för varje dag.

Nu hade jag turen att ha en bebis som blev väldigt mätt även på mjölk (bvc-sköterskan sa att jag förmodligen har ganska fet mjölk) så han började sova genom nätterna strax efter 3 månader (då från runt 22 till 06) sedan har hans läggningstid successivt flyttats bak och nu sover han nästan varje natt mellan 20:00-06:00. Som nån annan skrev tror jag på rutiner, vi har haft samma nattningsrutin sedan han var runt en månad, eller kanske ska kalla det kvällsrutin då det när han var en månad inte var tal om nån riktig nattning i den bemärkelsen, men jag gjorde samma sak varje kväll innan vi gick upp i sovrummet. Vi förlängde även sovtiden med en hel timme när vi kunde börja ge honom gröt på kvällen innan han somnade.

Folk säger så mycket konstigt, klart alla åldrar har sin utmaning men det är självklart att det blir bättre och som jag kände iaf att så fort jag fick börja sova ganska ok på nätterna (klart man får vakna och peta i en napp eller klappa lite ibland) så blev jag mycket bättre på att både hantera folks kommentarer och allt annat som kan vara jobbigt med en liten bebis, så håll ut det kommer bli bättre

Tack :D Ja, ett litet barn istället för bebis tror jag kanske mig bättre - och många med mig. Även om bebisen i sig ju är alldeles ljuvlig. Helheten blir förhoppningsvis lite mer stabil med tiden, fler rutiner och mer sömn... ;) Håller tummarna. Stort tack Hjärta
  • fannny
    Eureka skrev 2018-06-29 09:08:31 följande:
    Min treåring sover ca 19-07.00 varje natt, max ett uppvak då han somnar om så fort han får komma till min säng. Första tre månaderna upplevde jag som tuffast! Sen började det sakta vända. Så det finns massor av hopp! Håll ut det blir bättre, lyssna inte på tramset. Kram
    Taaack Glad{#emotions_dlg.flower} Verkar som att många barn på ett till några år har sovtider kring typ 19-07, det låter jättebra. Hoppet stiger här! Och ja, det är faktiskt trams :) 
  • fannny
    Eureka skrev 2018-06-29 09:12:48 följande:

Under den period han åt på natten körde jag med ersättning i Tetra som jag hade på nattduksbordet och värmde inte ens utan han fick den rumstempererad.. hehe bekvämt.. Bara hällde i den i nappflaskan när han vaknade.

Haha, låter utmärkt Glad Tack för tips! Har märkt att även vår bebis inte har nåt emot rumstempererat, iaf inte nu på sommaren när det ändå är så varmt! Får ju inte låta det stå framme alltför länge, men det funkar ju faktiskt att göra så. 
  • fannny
    Cornellia skrev 2018-06-29 09:20:01 följande:

Det blir bättre, dock tar det tid. Vår yngsta son är 1,5 och vaknar kanske bara 2 gånger per natt, medan hans storebror på 7 sover som en stock hela nätterna och har gjort det kanske dom senaste 3-4 åren. 

Det enda tips jag kan ge, medan ni väntar på att han ska börja sova lite längre, är att ni ser till att byta av varandra. Ta varannan natt. Eller varannan vecka. Se till att den som sover får chans att sova ordentligt, alla knep är tillåtna öronproppar, gästrummet, hotell. Få det att funka så att ni båda kan sova ut ordentligt med jämna mellanrum. 

Stort tack Glad Ja, vi byter av varandra och som tur är kan pappan hantera att vakna från och till lite bättre än jag, så han tar en del av natten med flaska. Så märkligt det där, jag blir helt knäckt och mår även psykiskt dåligt när jag vaknar X antal ggr, måste liksom få iaf några timmars sömn i streck, medan karln min kan vakna, mata och sen bara lägga sig ner igen och somna om. Och så säger han att natten varit "bra" trots att han vaknat massa gånger. Försöker att inte utnyttja detta alltför mycket, värnar ju väldigt mycket även om min mans mående - men oj, så olika vi är. Och tur är ju det :) 
Svar på tråden Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(