• evelinanilsson

Sommar med 1 mån bebis

Hej!

Vi har en bebis på 1månad. Vi undrar vad man kan göra i sommar när man har en så liten bebis?

Vi vill gärna komma ut och göra saker (och inte sitta hemma och inne hela tiden) men vet inte vad vi kan hitta på när vi har en liten bebis. Vi vill kunna göra saker och ha med oss honom.

Kom gärna med så många tips och idéer som ni kan!

Tacksam mamma

• Svar på tråden Sommar med 1 mån bebis
  • legomum

Förstår inte vad du menar med sitta inne. Det är bara att förbereda en väska med blöjor mm och gå ut.

Skaffa en bärsele om du gillar det.

Du kanske inte ska gå på krogen med en bebis eller konserter men annars ser jag inte så mycket du inte kan göra.

• Lynxsa

Som inlägget ovan sa, packa blöjor, mat, extra kläder till barn och föräldrar och gör det ni vill. När de är så små är det lätt att hitta på saker. Det ända att tänka på är en ev. utlandsresa då barnet inte är vaccinerat kanske inte ska rekommenderas

• Anonym (S)

Ni kan ju göra i stort sett vad som helst. Man behöver ju inte sitta inne bara för att man fått barn.

• fannny

Hej! Jag förstår vad du menar med att "sitta inne". Tycker inte att det är så svårt att förstå vad du menar med det, även om jag inte heller tycker att det är nåt måste att alltid sitta inne när man fått barn. Men orkar man gå ut alla gånger som nyförlöst? Nej, naturligtvis inte. Speciellt inte när solen steker och det är ständig värmebölja. Går det att sitta i solstolen på en sandstrand helt otvunget med en nyfödd, i varm sol och sand som yr när andra små barn springer förbi? Nej, inte alltid. Det framgår faktiskt vad du är ute efter, utflyktstips som passar för en familj med en helt nyfödd.

Vår son är 3,5 månad och vi har varit på stranden en gång, då fick han sitta i skuggan ihop med en förälder, samt att vi valde en dag som inte var så varm som det varit andra dagar denna sommar. En annan gång var vi på stranden på kvällen när det var lite svalare, skönare både för oss och honom. Annars KAN man ju rent teoretiskt göra det allra mesta även med en liten, men som sagt - inte alltid man orkar eller bör göra "allt". Finns trots allt vissa typer av utflykter som passar bättre. Mitt tips är att ta med vagn eller sele, vad som passar er bäst, och åka till nåt härligt naturområde och gå långa promenader! 

• annabellelee

Svår eller lätt bebis?

Jag har en nyfödd nu, som är plättlätt. Jag lägger henne i vagn eller bär i sjal och åker på utflykter, promenerar, fikar osv. Så små behöver inte road med speciella barnaktiviteyer, utan tar bara med henne på det jag gör. När hon blir hungrig ammar jag, blir hon ledsen tröstar jag, annars gör jag det jag vill.

Storebror var en svår bebis, så krävande att jag bara hasade runt i morgonrock, ammade 24 h och hann inte duscha. Då fanns inte en chans att gå ut överhuvudtaget.

• fannny
    annabellelee skrev 2018-06-28 22:24:48 följande:

Svår eller lätt bebis?

Jag har en nyfödd nu, som är plättlätt. Jag lägger henne i vagn eller bär i sjal och åker på utflykter, promenerar, fikar osv. Så små behöver inte road med speciella barnaktiviteyer, utan tar bara med henne på det jag gör. När hon blir hungrig ammar jag, blir hon ledsen tröstar jag, annars gör jag det jag vill.

Storebror var en svår bebis, så krävande att jag bara hasade runt i morgonrock, ammade 24 h och hann inte duscha. Då fanns inte en chans att gå ut överhuvudtaget.

Sorry för lite off track nu, men oj vad trevligt att höra att nästa bebis kan bli lätt! Vår son är väldans intensiv, så aktiv och "humörig" att jag är tveksam inför ett barn till... Det är gnäll, skrik, skratt, gurgelprat om vartannat non stop, inte helt lugn många minuter. Men då finns det alltså hopp om lite lugnare framtid ;)

Alltså, är hon lugn genom att hon inte skriker och så? Bra att du frågar om hur TS:s bebis är, tänkte inte på det - för det varierar ju väldigt mycket, utflykter kan bli av eller ej mycket beroende på den lillas personlighet... ;) 
  • evelinanilsson

Hej!

Ja, rätt intensiv liten bebis vi har. Men tack för svar, får satsa på att göra oss mycket i natten och på kvällarna.

Vi har haft lite svårt med idéer då vi ofta gör saker som det inte passar att ha en liten bebis med sig:)

• annabellelee
    fannny skrev 2018-06-29 08:24:35 följande:

Sorry för lite off track nu, men oj vad trevligt att höra att nästa bebis kan bli lätt! Vår son är väldans intensiv, så aktiv och "humörig" att jag är tveksam inför ett barn till... Det är gnäll, skrik, skratt, gurgelprat om vartannat non stop, inte helt lugn många minuter. Men då finns det alltså hopp om lite lugnare framtid ;)

Alltså, är hon lugn genom att hon inte skriker och så? Bra att du frågar om hur TS:s bebis är, tänkte inte på det - för det varierar ju väldigt mycket, utflykter kan bli av eller ej mycket beroende på den lillas personlighet... ;) 

Lilla är lätt genom att hon äter effektivt ca 20 minuters amning, och är sedan glad och nöjd med att sitta i vagn eller sele medan jag promenerar, har picknick med vänner i parken, leker med storebror på lekplats osv. Blir hon ledsen tar jag upp och tröstar och kan sedan fortsätta. Jag kan gå på stan, åka ut i naturen, ja allt som jag vill (förutsatt att det finns ställen där jag kan amma på).

Storebror storskrek utom när han var i famnen, kunde bara sova i ens armar, vägrade sele och vagn, åt otroligt ineffektivt i flera timmar åt gången och ammade hela hela tiden. Då gällde det att få en timme här och där att bara komma ut ur lägenheten, lura ner lillen i vagnen och gå på korta promenader, bjuda hem folk (som inte hade något emot att jag ammade medan vi fikade). Jag och pappan kunde inte göra något tillsammans, utan en fick vara hemma med lillen hela tiden. Vårt sociala liv var oerhört begränsat hela första året. Om du eller ts har ett sådant barn är det svårt att göra saker. Den enda trösten är att det blir bättre!
  • Flerbarnsmamman80

Gud vad mysigt det låter, jag och min man har fullt upp att skaffa vårt 5e barn, äl nästa vecka så nu ska det ske:D

• elmadumle

Lev som vanligt och gör vad ni brukar helt enkelt, förutom det som är skadligt för bebis då;)

• Anonym (Sele/sjal)

Mitt första barn föddes i december så hon hann växa på sig lite inför första sommaren. Då bar jag henne mycket i sele med solhatt på huvudet (hennes alltså). Andra barnet föddes i slutet av mars och har inte vuxit i bärselen än. Vi har dock en trikåsjal som jag bär i ibland. Men jag är så himla nojig för solen. Hur gör man för att skydda dem utan att det blir för varmt?

Ursäkta trådkapningen!

Svar på tråden Sommar med 1 mån bebis