• SagaV

Skriker hos pappa när han är trött

Hej! Vår son är snart 7 månader och jag har varit hemma med honom sen han föddes, men ska börja jobba om några veckor och då ska pappan vara hemma istället. Jag känner mig orolig inför detta eftersom sonen vägrar somna hos pappan (även dagtid). Han skriker bara när pappan har honom när han är trött. Jag ammar fortfarande men han somnar inte vid bröstet utan oftast i min famn eller i selen med nappen. Vi har försökt under en längre tid att pappan bara har honom när han är mätt, pigg och glad, som vi fått råd att göra, men det är fortfarande likadant om pappan försöker lägga. Finns det något annat vi kan testa? 

• Svar på tråden Skriker hos pappa när han är trött
  • SagaV
    Fia 28 skrev 2018-07-04 09:28:53 följande:

Testat sova i vagn?

Ja tyvärr tycker han att det är för intressant med allt att titta på i vagnen, och blir han trött skriker han och vill bli buren..
  • SagaV
    Salmiakk skrev 2018-07-04 09:29:22 följande:

Ni har inte så mycket val än att låta honom vara ledsen ett tag.

Om det är så så är det så, men vill i alla fall höra om det finns något man kan göra för att underlätta för allas skull Glad
  • sextiotalist
    SagaV skrev 2018-07-04 09:10:15 följande:

Hej! Vår son är snart 7 månader och jag har varit hemma med honom sen han föddes, men ska börja jobba om några veckor och då ska pappan vara hemma istället. Jag känner mig orolig inför detta eftersom sonen vägrar somna hos pappan (även dagtid). Han skriker bara när pappan har honom när han är trött. Jag ammar fortfarande men han somnar inte vid bröstet utan oftast i min famn eller i selen med nappen. Vi har försökt under en längre tid att pappan bara har honom när han är mätt, pigg och glad, som vi fått råd att göra, men det är fortfarande likadant om pappan försöker lägga. Finns det något annat vi kan testa? 

Att ett barn skriker är inte katastrof, så länge det finns en som kan vara hos barnet, hålla i det, det är ju inte övergivet när det skriker hos pappan, även om barnet protesterar. Jobbigt för föräldrarna och barnet, självklart.

Jag gissar på att det kommer nog vara de första dagarna, men sedan så kommer de hitta varandra och barnet känner sig lugn med pappan.
  • SagaV
    sextiotalist skrev 2018-07-04 11:01:19 följande:
    Att ett barn skriker är inte katastrof, så länge det finns en som kan vara hos barnet, hålla i det, det är ju inte övergivet när det skriker hos pappan, även om barnet protesterar. Jobbigt för föräldrarna och barnet, självklart.

Jag gissar på att det kommer nog vara de första dagarna, men sedan så kommer de hitta varandra och barnet känner sig lugn med pappan.
    Tack <3 Jag vet det egentligen, men det gör så ont när han är så ledsen. Men han tycker ju om sin pappa väldigt mycket så det löser sig säkert som du säger.
  • LFF

Det kommer att lösa sig.

Mina barn ville inte vara hos pappa så länge jag var hemma. Gick jag hemifrån så tog det mindre än 2 minuter så var de hur glada som helst.

Pappa får investera i ett par öronproppar att ha i beredskap de första gångerna när sonen får sina utbrott när han är trött.

• Venenum

Det är ett problem nu därför att du alltid varit den som lagt barnet och när han skriker slussas barnet förmodligen över till dig efter en stund...och får sin vilja igenom. När du sen inte är hemma så får pappa och barnet hitta sina egna rutiner - jag skulle tippa att det inte är något som kommer ta allt för lång tid att lösa :)

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • sextiotalist
    Venenum skrev 2018-07-05 09:13:25 följande:

Det är ett problem nu därför att du alltid varit den som lagt barnet och när han skriker slussas barnet förmodligen över till dig efter en stund...och får sin vilja igenom. När du sen inte är hemma så får pappa och barnet hitta sina egna rutiner - jag skulle tippa att det inte är något som kommer ta allt för lång tid att lösa :)

fast barnet skriker inte för att få sin vilja igenom, utan för att han/hon inte känner sig trygg, så små barn lever i nuet och har ingen dold agenda
  • 10oktober

Vår son var också väldigt mammig när jag började jobba när han var 9 månader. Nu har han varit hemma med pappa i tre månader och idag är det jag som får kämpa med läggningarna ;) När inte mamma fanns så gick det bra med pappa:)

• Wolfie13
    sextiotalist skrev 2018-07-05 09:26:09 följande:
    fast barnet skriker inte för att få sin vilja igenom, utan för att han/hon inte känner sig trygg, så små barn lever i nuet och har ingen dold agenda
    Precis.
  • nernu
    sextiotalist skrev 2018-07-04 11:01:19 följande:

Fel fel fel. Om barnet inte har knutit an till pappan så skriker inte barnet i protest utan just för att det inte är tryggt. Att det räcker att någon håller i ett barn stämmer inte.

Däremot så stämmer det att de kommer knyta an så småningom.
  • sextiotalist
    nernu skrev 2018-07-06 07:47:27 följande:
    Fel fel fel. Om barnet inte har knutit an till pappan så skriker inte barnet i protest utan just för att det inte är tryggt. Att det räcker att någon håller i ett barn stämmer inte.

Fast om du läser ts så står det att han trivs hos pappan, men det är just sömnen som är problemet, så anknytningen finns.
    Jag skrev dessutom att barnet skriker för att det inte känner sig trygg (även om barnet är tryggt när det är vaket och piggt)
    SagaV skrev 2018-07-04 11:20:15 följande:
    Tack <3 Jag vet det egentligen, men det gör så ont när han är så ledsen. Men han tycker ju om sin pappa väldigt mycket så det löser sig säkert som du säger.

• SagaV
    nernu skrev 2018-07-06 07:47:27 följande:

Det är ju inte bara "någon" som håller i honom utan hans pappa, som har funnits där sen han föddes och som han har knutit an till. Att han inte vill somna med honom är säkert mest en vana, han vill att det ska vara som vanligt när han somnar. Han kan inte somna med mig heller om jag inte gör som vi brukar (och ibland inte ens då). 
  • SagaV

Uppdatering: Han fick vara med pappan från att han vaknade på morgonen och efter en del skrik somnade han tillslut i hans famn och sover nu lugnt i sängen Hjärta

Svar på tråden Skriker hos pappa när han är trött