Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Skriker hos pappa när han är trött

SagaV skrev 2018-07-04 09:10:15 följande:

Hej! Vår son är snart 7 månader och jag har varit hemma med honom sen han föddes, men ska börja jobba om några veckor och då ska pappan vara hemma istället. Jag känner mig orolig inför detta eftersom sonen vägrar somna hos pappan (även dagtid). Han skriker bara när pappan har honom när han är trött. Jag ammar fortfarande men han somnar inte vid bröstet utan oftast i min famn eller i selen med nappen. Vi har försökt under en längre tid att pappan bara har honom när han är mätt, pigg och glad, som vi fått råd att göra, men det är fortfarande likadant om pappan försöker lägga. Finns det något annat vi kan testa? 

Att ett barn skriker är inte katastrof, så länge det finns en som kan vara hos barnet, hålla i det, det är ju inte övergivet när det skriker hos pappan, även om barnet protesterar. Jobbigt för föräldrarna och barnet, självklart.

Jag gissar på att det kommer nog vara de första dagarna, men sedan så kommer de hitta varandra och barnet känner sig lugn med pappan.
  • sextiotalist
    Venenum skrev 2018-07-05 09:13:25 följande:

Det är ett problem nu därför att du alltid varit den som lagt barnet och när han skriker slussas barnet förmodligen över till dig efter en stund...och får sin vilja igenom. När du sen inte är hemma så får pappa och barnet hitta sina egna rutiner - jag skulle tippa att det inte är något som kommer ta allt för lång tid att lösa :)

fast barnet skriker inte för att få sin vilja igenom, utan för att han/hon inte känner sig trygg, så små barn lever i nuet och har ingen dold agenda
  • sextiotalist
    nernu skrev 2018-07-06 07:47:27 följande:
    Fel fel fel. Om barnet inte har knutit an till pappan så skriker inte barnet i protest utan just för att det inte är tryggt. Att det räcker att någon håller i ett barn stämmer inte.

Däremot så stämmer det att de kommer knyta an så småningom.
    Fast om du läser ts så står det att han trivs hos pappan, men det är just sömnen som är problemet, så anknytningen finns.
    Jag skrev dessutom att barnet skriker för att det inte känner sig trygg (även om barnet är tryggt när det är vaket och piggt)
    SagaV skrev 2018-07-04 11:20:15 följande:
    Tack <3 Jag vet det egentligen, men det gör så ont när han är så ledsen. Men han tycker ju om sin pappa väldigt mycket så det löser sig säkert som du säger.

Svar på tråden Skriker hos pappa när han är trött