Med första barnet var jag livrädd men insåg ganska snabbt att så länge jag vet hur man skall hantera det är det ingen fara. Första barnet har aldrig satt något i halsen så att jag behövt göra något. Hon kräktes dock istället pga kräkreflexen. Med andra barnet har jag bara behövt ingripa en gång men tror egentligen inte det hade behövts då heller. Gå en HLR-kurs. Det brukar finnas på BVC då och då, eller kolla videos på youtube.
Vi började med mat omkring sex månader, tror jag. Vi gav helt enkelt av vår mat. Ris, spaghetti, kyckling, köttfärs, avocado, banan har vi nog gett i början. Avocado ger dock groteska fläckar så vi brukar låta ungarna äta i bara blöja :).
Yngsta är snart ett år och med henne har vi gjort så att hon fått vår mat och därefter gett henne ersättning för hon skall bli mätt. Hon äter ersättnibg flera gånger om dagen fortfarande men det får ta den tid det tar med maten. Så känn ingen stress och gör istället måltiden till något roligt för barnet. Han svälter inte.
Vår yngsta är sådan att hon vägrar äta samma sak, så gröt funkar kanske 1-2 gånger i veckan som frukost. Hon tröttnar helt enkelt och verkar föredra lagad mat framför ?frukostmat?. Barn har ju ingen kunskap om när man äter vilken mat så försök tänk utanför ramarna lite när det gäller smaker och mat.
Ge det tid så löser det sig själv.
?Food before one is just for fun? är ju ett talesätt.
Anonymsju skrev 2018-07-07 20:02:24 följande:
Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!
Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna?
Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..