Anonymsju skrev 2018-07-09 21:25:09 följande:
Jag trodde att han helst ska äta gröt, puré till lunch/middag. Dels har jag sett andra i samma ålder som gör det, dels säger vår bvc sköterska att det är bra att han gör det nu, visst hon säger att vi inte ska stressa och han ligger precis på kurvan (lite lite under) men det är bra om han äter mat nu menar hon. Sedan tjatar alla runt omkring om mat som att det är de självklara i världen att en 7 månaders älskar vanlig mat.
Jag vet inte varför detta blivit så extremt laddat för mig, jag får bara en känsla av att han inte får i sig tillräckligt. Om jag ska vara lite psykologisk så kanske det här påminner om när han var nyfödd och jag kämpade med amningen som fan. Han skrek mycket och allt var kaos. Jag kommer ihåg att jag längtade så tills han var några månader och fick äta ur flaska istället och bli proppmött. Nu är det samma känsla och längtan fast med fast föda..
Kan det vara så att han börjat tycka illa om skeden för att han känner din stress?
Jag förstår precis din stress, båda mina har strulat med amningen och yngsta vägrade fast föda tills två veckor innan hon började fsk. Min BVC sköterska var fantastisk som stöttade mig och sa åt mig att ignorera allt utom mitt barns utveckling. Om barnet går upp i vikt, leker och utvecklas så mår det bra. Det FINNS inga måsten så länge barnet mår bra. Ersättning ger fullgod näring till en bra bit över året, och om barnet inte vill äta annan mat så är det ingen katastrof.
Förr eller senare kommer han att börja äta, men om du inte släpper det NU när det börjat bli problem så finns risken att han får en dålig inställning till mat.
Andra barn är inte ditt barn, vad de gör spelar ingen roll för ditt barn. Är du identisk med grannen? Stressar det dig att du inte har samma kläder, frisyr, make, hus, möbler och intressen som hon har?
Fokusera på det som är VIKTIGT!
Just pga DIN inställning tror jag det är jätteviktigt att du släpper det helt en period. Lägg fram plockmat åt honom när ni äter och sluta med sked, smakisar och framförallt med jämförelserna!
Ta hjälp och gå och prata med någon om du inte kan släppa det utan hjälp.
Lycka till!