Anonymsju skrev 2018-07-07 16:44:51 följande:
Japp vatten ur flaska gillar han att dricka.
Vi har inte testat ge ersättning med sked, låter lite bökigt, men är det nåt vi borde testa?
Jag har funderat på om det är så att han inte gillar puré konsistensen, har läst om barn dom inte åt bra förenat dom kunde äta allt i småbitar och plocka själv, men han känns inte alls redo för det.
Ska vi testa att flytta hans stol så han inte ser bordet eller?
Har funderat på att köpa såna tunna kex som han ska få plocka med själv, är en 7/5 månaders bebis redo för det? Ska han gå plocka med det samtidigt som man ger honom puré då?
Är så orolig att han ska sätta i halsen, och även tycker jag kex är för onyttigt att ge egentligen, typ mjöl o vatten? Men självklart bättre att han går i sig nåt sånt än inget alls.
Det känns som att hela proceduren "på med haklapp, mata med sked" gör honom irriterad, det har blivit så laddat och jag får ångest när det är dags att försöka ge honom mat, för man vet hur det kommer bli.
Sorry för många frågor men känner mig desperat!!
Tack för bra svar!
Jag skulle testat med sked så kanske det blir en positiv upplevelse (om han nu tycker skeden är läskig)
Det kan vara konsistensen, prova plockmat. :)
Prova att flytta stolen, om det inte funkar ge han ett kex i lekrummet så att det blir helt naturligt, lite som en ny leksak,, fast det är mat. Om du förstår vad jag menar.? Hahaha
Om du inte vill ge kex ge en gurkbit vindruva. Det vi försöker här är att få reda på varför han strejkar mat, Nyttigt eller onyttigt är lite orelevant just nu..:)
Ta bort haklappen. :)
Onödigt att reta upp honom :)
Ha det på rutin att han sitter med er vid bordet när ni äter, ge han lite mat se hur han reagerar, försök att ha det så naturligt som möjligt. Kanske inom sin tid så blir det hur normal och inga konstigheter med maten :)