• Kira2

Bebis RATAR mat

Nu har jag inte läst igenom allt. Men plockmat då? Om bebis får stoppa själv i munnen? Sen behöver ju inte en 8 månaders kunna äta sig mätt på vanlig mat. Utan det viktigaste är att bebin lär sig olika smaker. Är hon nöjd med tre skedar så har hon ju smakat på tre skedar. Ta bort maten efter de skedarna och gör ingen stor grej av det. Ta ner henne från matstolen och gå iväg från bordet. 

• Kira2
    Kira2 skrev 2018-07-08 13:44:27 följande:

Nu har jag inte läst igenom allt. Men plockmat då? Om bebis får stoppa själv i munnen? Sen behöver ju inte en 8 månaders kunna äta sig mätt på vanlig mat. Utan det viktigaste är att bebin lär sig olika smaker. Är hon nöjd med tre skedar så har hon ju smakat på tre skedar. Ta bort maten efter de skedarna och gör ingen stor grej av det. Ta ner henne från matstolen och gå iväg från bordet. 

Alltså jag vet inte varför jag skrev hon. Han ska det givetvis va! 
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-08 18:09:41 följande:
    Tack för alla svar! Det känns lite lugnare nu när jag hör att det är relativt vanligt att det tar tid och att han klarar sig på ersättningen.

Men nu till en ny fråga - idag testade vi att ge exakt likadan puré på sked och i skakis (Han suger/tuggar ut innehållet själv ur en speciell gummikork) skeden med purén ratade han direkt men när han fick från smakis och suga själv så gick det bra, då vill han bara ha mer o mer. Så det måste väl vara så att han inte gillar att äta från sked, eller hur?
    Bebisar är ju vana vid att suga i sig mat. Då är det nog inte smaken utan helt enkelt vana. Ha tålamod. Vissa äter direkt när man börjar med mat och vissa inte. Alla är olika och behöver olika tid. 
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-08 22:13:50 följande:
    När jag skrev smakis menar jag självklart klämmis, haha! Skyller på sömnbrist ;)

Tack för svaret! Men det jag är rädd för då är om det är dumt att han ska äta på det sättet genom klämmis, skjuter vi inte bara fram problemet då, eller kan det hjälpa att ta en paus ifrån skedätandet och att vi endast ger genom klämmis.

Har köpt tomma klämmis förpackningar som man fyller med puré själv, så kan ju blanda iordning lite gröt och annat och hälla i en sån och mata honom så..
    Ja alltså jag läste en artikel klämmisar. Det var en läkare som varnade för att det skulle va farligt om barnet bara åt sådana. Just för munmotorikens skull, att barnet inte utvecklar munmotoriken som den ska om den bara äter klämmisar. Men det var det enda som inte var bra med dem. Men det är ju smidigt om man är iväg på resande fot och bebisen behöver mellis eller mat snabbt. Men i syftet att vänja barnet vid vanlig mat, nja. Men han vänjer sig ju iof av smaken på mat så det är ju bra! Men om han får skeden själv i handen, stoppar han den i munnen då? Kanske är så ni får göra isf, till en början. 
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-09 10:15:35 följande:
    Ja precis, låter inte som ett bra alternativ heller. Det är bara att man vill bara att han ska få i sig mat på något sätt, och vi greppar efter halmstrån här hemma. Vi undrar om det är vi som gjort något fel som gör honom så negativ till skeden.

För några veckor sedan så kunde han ändå äta en halv portion gröt, och ca 1 dl sötpotatis puré med grönsaker. Ibland åt han till och med en helt portion gröt, sen åt han mindre och mindre, för några dagar sedan åt han kanske 2-3 skedar sen blev han bara irriterad när man kom med skeden för nästa tugga. Nu öppnar han inte ens munnen en gång för att ens smaka på skeden, när man kommer med den så vänder han bort huvudet och gnäller. 

Får han hålla i skeden själv så stoppar han den i munnen och "undersöker" den.
    Sen gör ju barn så i olika utvecklingsfaser med. Mina har typ slutat äta under vissa perioder men det har vart när de utvecklas mycket. Exempelvis när de börjar prata, gå, sitta, komma på att de har en röst, kommit på att de inte sitter ihop med mig osv. Vid 8 månader så utvecklas väl de ganska mycket på flera sätt.
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-10 14:08:45 följande:
    Kasperina skrev 2018-07-10 13:16:10 följande:

Jag slog upp BLW, och det är ju just det som flera i tråden har sagt åt dig.

Lägg fram bitar att leka med, låt barnet välja om han ska äta eller bara leka. Gör inga försök att mata nu när det blivit lite infekterat.

Jag trodde folk menade bitar som i typ små små bitar, blw metoden är ju väldigt stora bitar som han får gnaga/suga på, om jag förstått rätt.
    Ja bitar som han kan ta själv. Du kan även ta ett ljus brödskiva, smöra den, alternativt leverpastej på om ni äter det och dela den så det blir typ 4 eller 6 delar. Eller gurka i stavar, melon i stavar, broccoli/blomkål. Men viktigast är att han tar dem själv, utan att du tycker hur eller vad han ska göra med dem. 
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-22 12:50:25 följande:
    Grädde och gröt? Ska han kladda i sig gröt med sina händer? Ingenting kommer ju hamna i magen. Han får i sig majs,melon och bitar av mat helt OK, men det jag tycker känns svårt är att det blir ju aldrig i närheten av en måltid han blir mätt på, men det kanske inte ska vara meningen? 
    Enligt bvc ska han äta pure med sked ca en 8 månaders burk.

Vi har bara testat lite då och då nu och med skeden, men han ratar den direkt, då har vi slutat, vi matar honom inte längre på det sättet.
    Ja det är så små barn lär sig om saker. De utforskar på det sättet eftersom de inte ännu förstår vad det är. Det är jätteviktigt att du låter honom känna och greja! Det första steget är att utforska och stoppa lite i munnen för att sedan utforska mer. Så gör barn med leksaker med, bankar det i golvet och sedan smakar på det. Det är en jätteviktig del i hur de lär sig saker. Låt honom ta skeden själv. Tänk dig om någon skulle försöka stoppa/lura i dig mat eller saker som du inte visste vad det var. 
Svar på tråden Bebis RATAR mat