Inlägg från: phillipha |Visa alla inlägg
  • phillipha

Bebis RATAR mat

Anonymsju skrev 2018-07-07 20:02:24 följande:

Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!

Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna? 

Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..

Varför "måste" han det? Min yngsta dotter är nästan 3 år och hennes mesta energi kommer fortfarande fråm ersättning.... Nu säger jag inte att det är något att sträva efter men jag menar - lugna ner dig!

Mitt absolut bästa tips är att sluta mata! Han får ersättning för att täcka sitt energi behov, så där behöver du ju inte orora dig alls. Gör istället så att varje gång ni äter så sätt honom i stolen och lägg något han kan pilla på, smaka känna på mm framför honom. Kan vara en klick yoghurt att kleta med, mosad banan, kokt potatis eller morot, avocadomos, små bitar macka med leverpastej på osv. Skippa haklapp och sked, ta v honom tröjan istället för att minimera kladdet.

Låt det ta tid, det kommer! Om du stressar/tjatar fram ätande är risken stor tt det blir ännu svårare. Du får gärna inboxa mig im du behöver/känner för mer tips/råd/ventilation i ämnet??

/Jenny
  • phillipha

Har varit på semester så därför längesen jag läste din tråd.

Ts, jag vill bara ge dig en stor kram (och din bvc en smäll ????)

Din son är fortfarande LITEN. Han kan utan problem leva på ersättning (vilket min 3åring fortfarande gör) och ändå växa och må bra! Har kämpat med amningen med alla mina tre barn så vet precis vilken "matångest" det kan ge!

Så, släpp all prestation, alla tankar på "han måste äta...",, alla "men alla andra barn" och så bestämmer du dig att ersättning är han huvudföda. När ni vuxna sen äter frukost, lunch, mellanmål, middag så sitter sonen med vid bordet och ni ger honom mat att leka, kladda utforska i sin takt utan att ni stoppar något i munnen på honom. Ni ger ersättning innan/efter/när han är hungrig. Så låter ni honom styra maten ett tag samtidigt som du vet att han får i sig vad han behöver genom ersättningen.

• phillipha
    Anonymsju skrev 2018-08-19 13:30:00 följande:

Hej alla! Jag vill bara säga stort tack för att ni är så angerade och ger mig så bra råd, jag känner mig en aning lugnare, och jag har till mig allt ni skriver och fortsätter på den banan.

MEN jag har en fråga till er, det är så att när min son sitter i sin matstol och får tex melon bitar, så sitter han böjd och nyfiket en stund och suger på meloben, men efter kanske bara 10 min så skriker han och blir supermissnöjd, det blir såhär varje gång, så när han och jag ska sitta tillsammans och äta lunch, så blir han jättemissnöjd och bara skriker när jag knappt hunnit ära hälften av min mat, jag får då torka av honom, städa efter honom, typ sätta mig o leka eller ibland funkar det o ge honom nåt han kan leka med själv, men oftast krävs det att jag sitter med honom på golvet, vilket resulterar i att min mat alltid blir kall, och jag helt enkelt inte hinner äta lunch för att sen är det dags för nästa sak för honom.

Varför tror ni han blir så missnöjd så snabbt i sin stol? Det enda jag kommer på är att han helt enkelt tycker det är dötrist att sitta där. Har ni några andra tankar, tips, råd?!

Kan du inte bara torka av honom och lyfta ner honom på golvet? Ha leksaker där som han kan pilla på och säg "nu ska mamma äta". Blir han missnöjd så ta honom i knät och ät.
Svar på tråden Bebis RATAR mat