Bebis RATAR mat
Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!
Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna?
Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..
Mitt absolut bästa tips är att sluta mata! Han får ersättning för att täcka sitt energi behov, så där behöver du ju inte orora dig alls. Gör istället så att varje gång ni äter så sätt honom i stolen och lägg något han kan pilla på, smaka känna på mm framför honom. Kan vara en klick yoghurt att kleta med, mosad banan, kokt potatis eller morot, avocadomos, små bitar macka med leverpastej på osv. Skippa haklapp och sked, ta v honom tröjan istället för att minimera kladdet.
Låt det ta tid, det kommer! Om du stressar/tjatar fram ätande är risken stor tt det blir ännu svårare. Du får gärna inboxa mig im du behöver/känner för mer tips/råd/ventilation i ämnet??
/Jenny