Inlägg från: Snuttis2 |Visa alla inlägg
  • Snuttis2

Bebis RATAR mat

Jag säger som Louise Hallin! Fajter som gäller mat kan vi som föräldrar aldrig vinna. Så enklast är bara att fortsätta erbjuda diverse och ge honom eget utrymme att leka o prova sig fram. Han har tid att växa in i ätandet än. Om han inte vill bli matad så mata inte utan köp ett bra plastskydd till golvet, en bra matstol, haklapp som är som en regnrock o låt honom kladda runt med purer, kex, pasta osv..

lyssna gärna på (Pampers barnvagns promenader podd) de är toppen bra!!

• Snuttis2

Googla Pampers barnvagnspromenader så hittar du dem Louise Hallin diskuterar diverse läsarfrågor tillsammans med programledaren!! Har hjälpt mig massor med olika funderingar. Rådgör gärna med bvc också o se om du kan få något tips på hur du kan tänka ,

men alla barn äter inte några hela burkar bara för att de bör göra det : ) !!

Jag har haft turen att ha en unge som gapade o åt allt vi gav honom i pure form o små bitar. Min syster däremot har en dotter som varit sjukt petig och där maten varit super besvärlig. Minns att det var jobbigt då syrran började jobba runt 9 mån kanske o dottern knappt åt. Hon ammade innan hon åkte o sen fick pappan erbjuda diverse maträtter under dagen o peta i det som gick .

Men syrran fick försöka lägga stressen åt sidan o avdramatisera matsituationen (mkt för egen del tror jag).

Numera är min kille nästan ett år och har nu istället börjat bli super petig med maten o ska bestämma själv o vägrar bli matad, vilket enligt utvecklingsfaserna är helt normalt! Men jag har stressat så klart eftersom han innan ätit hela burkar o nu istället mest kladdar ner sig själv o köket .

Men jag försöker tänka att det gör att han dels får o behåller en positiv bild av maten o dels snabbare lär sig äta ordentligt själv.

Jag började ju med purer av potatis, broccoli, morot osv . Sen med ärtor, majs, kokta grönsaker i små bitar, ris osv. Snabb makaroner av mindre format har jag tyckt funkar eller typ större snurr pasta som jag sedan klippt med sax till lagom storlek. i början överkokade jag allt så han fick träna på konsistenserna men utan stora svårigheter.

Har också läst om blw men jag var inte bekväm med det.

• Snuttis2

Läste någonstans att du skrev att han ska äta riktig mat tre gånger som 8 månader, men det är jag tveksam till om det stämmer ? Men oavsett haka inte upp dig på det!!

Svar på tråden Bebis RATAR mat