Googla Pampers barnvagnspromenader så hittar du dem Louise Hallin diskuterar diverse läsarfrågor tillsammans med programledaren!! Har hjälpt mig massor med olika funderingar. Rådgör gärna med bvc också o se om du kan få något tips på hur du kan tänka ,
men alla barn äter inte några hela burkar bara för att de bör göra det : ) !!
Jag har haft turen att ha en unge som gapade o åt allt vi gav honom i pure form o små bitar. Min syster däremot har en dotter som varit sjukt petig och där maten varit super besvärlig. Minns att det var jobbigt då syrran började jobba runt 9 mån kanske o dottern knappt åt. Hon ammade innan hon åkte o sen fick pappan erbjuda diverse maträtter under dagen o peta i det som gick .
Men syrran fick försöka lägga stressen åt sidan o avdramatisera matsituationen (mkt för egen del tror jag).
Numera är min kille nästan ett år och har nu istället börjat bli super petig med maten o ska bestämma själv o vägrar bli matad, vilket enligt utvecklingsfaserna är helt normalt! Men jag har stressat så klart eftersom han innan ätit hela burkar o nu istället mest kladdar ner sig själv o köket .
Men jag försöker tänka att det gör att han dels får o behåller en positiv bild av maten o dels snabbare lär sig äta ordentligt själv.
Jag började ju med purer av potatis, broccoli, morot osv . Sen med ärtor, majs, kokta grönsaker i små bitar, ris osv. Snabb makaroner av mindre format har jag tyckt funkar eller typ större snurr pasta som jag sedan klippt med sax till lagom storlek. i början överkokade jag allt så han fick träna på konsistenserna men utan stora svårigheter.
Har också läst om blw men jag var inte bekväm med det.