• aztec

Bebis RATAR mat

Jag skummade bara genom din tråd och jag kanske missuppfattar men verkar som om du sätter för mycket press på "hur det ska vara" "barnet bör äta..."

Vi körde blw med alla våra barn, det är lite jobbigare och definitivt kladdigare men värt det väl fastnar ordentligt.

Vår yngsta åt "bara" EN hel måltid vid 9 månader och resten ersättning. Viktiga är att ni erbjuder något varje måltid och sen fyller på med ersättning (amma?) erbjud massa olika saker och färger. Ibland kunde jag erbjuda en festmåltid men det pillades bara i innan han sa nej/slängde ner på golvet. Jätte frustrerande i stunden. Men sparade och gav igen dagen efter ;) vid 1år åt han med sked och gaffel som ett proffs.

Så tycker inte du ska stressa med att han ska äta frukost lunch middag, med mellanmål. Han känner av att du är stressad. Alla barn är olika.

Minns att jag kände mig så dålig med första barnet på öppna förskolan då alla andra mammor matade i sina barn puré och min pillade på sin gurkstav. Men vände senare då barnen blev äldre och mammorna desperat försökte få i dem en burk, då kunde jag i lugn o ro titta på medan min tjej käkade sin mat.

• aztec
    Anonymsju skrev 2018-08-17 13:16:46 följande:

Ja du har helt rätt! Jag sätter enorm press på både mig själv och det drabbar ju tyvärr min son, såklart han känner av det här, men har man en bebis som "strular med både sömn och mat, och alla andra verkar har det så enkelt. Jag säger ofta att skulle vår bebis sova problemfritt, skulle man kanske inte tycka att denna "fight" var så extremt påfrestande.

Men det känns otroligt skönt att läsa att din 9 månaders åt sådär. Jag är bara rädd att det går åt fel håll så att han bara vill ha större mängder ersättning istället för riktigt mat.

Vi har testat den metoden, och han får ofta bitar nu med mat och får hålla på med själv.. Men knappt någonting kommer ju i hans mage? Vi har testat samma saker flera gånger, och jag har svårt att avgöra om han helt enkelt inte tycker om te.x potatis eller om han ännu inte lärt sig att det ska ätas.. hur vet man det? Hur bra "bör" en 9 månaders kunna pilla i sig mat själv?

"Friska barn" äter det de behöver så jag tycker du kan försöka släppa den pressen en månad eller två. Om du fortsätter ge han alternativ när ni äter mat, någon frukt till mellanmål att pilla på och ger han den ersättning han vill ha så tror jag det kommer släppa till slut.

Min kille "åt" fortfarande ersättning när han var ett år. Men om du inte ser någon utveckling alls (och inte nästa vecka ;) ) utan säg en månad eller två så kanske det är dags att titta över "problemet" igen och få input av någon inom tex sjukvården/BVC/dietist?

Men som jag sa åt han En hel måltid vid 9månader, och det var i snitt. Men just lunch såg jag att han fick i sig en okej mängd och då fyllde jag inte på med ersättning där. Sen fick det byggas på de andra måltiderna med tiden.. Middag kunde han gnaga på en morot och en broccoli sen var han nöjd.

Måste dock påpeka att han var "tvungen" och testa äta annan mat först innan ersättning, ibland försökte han luras ;) men som sagt, sitta ner några minuter med ett päron och sen påfyllning..

Och om du är osäker om han inte vet om gillar det eller inte vet hur han ska äta det. Testa igen bara.

Kommer ta tiiiiiiid. Det är stressigt nog att vara mamma. Lägg inte den här onödiga stressen på dig själv :)
  • aztec
    Anonymsju skrev 2018-08-17 16:34:14 följande:

Tack för lugnande ord!!

Ja vi testar att ge igen, han har fått potatis i alla former flera gånger, även pasta, alla purer som finns att köpa, lagade egen barnmat när han va 7 månader och vi skulle introducera mat, då åt han bra och nyfiket i kanske 3 veckor sen blev det såhär som det är nu. Ingen mat pure går ner alls nu, vissa fruktpureer går ner.

Har du nåt bra tips på bra plockmat till en 9 månaders? Som inte är potatis, pasta, plättar, broccoli, gurka, advocado, majs, bröd, köttbullar.

Han är hur pigg och energisk som helst, han är rätt vild tycker jag för att bara vara 9 månader, kryper fort som tusan, och ska alltid vidare till nästa, tröttnar jättesnabbt på en leksak och måste hela tiden få nya saker eller byta miljö för att inte bli missnöjd. Han lär sig otroligt mycket nu, både härmar oss med att skaka på huvudet, klappa händerna, säger mamma, och står upp mot möbler, klättrar överallt och ja, du hör, han är allt annat än slö.

Som du skriver här är han inte slö och inget du bör oroa dig för :)

Vad brukar ni vuxna äta? Ofta tittade vi vad vi skulle äta tex till middag och sen tänka ut hur vi kunde göra det så "blw" vänligt som möjligt. Dvs vi tog en bit fisk, en bit zucchini och kanske pasta vi kokade igår så vola hade han en måltid.

Men tips annars är grönsaker och frukt! jag köpte saker vi annars inte äter men som kan kokas eller in i ugnen och blir perfekt för barnet. Senare även råa.

Men frukt var alltid en hit, vi brukade alltid ha en bit med då det triggade igång att han åt grönsakerna.

Men ;

Sötpotatis, zucchini, aubergine, blomkål, svamp, paprika, ärtor, pumpa, rödbetor...

banan, päron, äpple, ananas, melon, apelsin, persika, kiwi ja, bara gå in på Ica och köp en av varje. Sunt förnuft och rätt "hårdhet"/storlek så fungerar det mesta.

Oststavar, skinkstavar, tofu, kalkon, kyckling, äter ni ris gör risbollar, kokt ägg... Vi gjorde massor med ägg till äldsta barnet (yngsta tyvärr allergisk men) ägg muffins med allt möjligt i (rester) var hennes favorit!

Lycka till :)
Svar på tråden Bebis RATAR mat