Inlägg från: Anonymsju |Visa alla inlägg
  • Anonymsju

Bebis RATAR mat

Hej alla!
    Jag håller på att gå under här..
    Jag har testat att ge honom bitar av potatis, brödbitar med leverpastej, bananplättar, banan, broccoli, blomkål, melon, avokado, majs, ärtor, blåbär, hallon osv.
    Han får pilla själv (han kladdar mest ut allt över sig själv och hans bricka) ibland åker något litet litet i munnen men det kommer ut snabbt igen, dom få bitarna han har fått i sig har han satt så allvarligt i halsen att han inte fått någon luft, har plockat ur honom ur stolen, då har han spytt ur sig biten och massa slem.
    Jag gillar inte alls denna metod att ge honom bitar då han bara sätter i halsen och inte får i sig något.

Han äter mer och mer ersättning nu, och blir skogstokig när vi försöker mata gröt eller puré med skeden.

Har läst att fler har samma problem just runt 8 månader, är det någon som har den erfarenheten och att det sedan har gått över? 

• Anonymsju

Ingen som kan ge mig lite hopp?

• Anonymsju
    Amak skrev 2018-07-21 21:27:55 följande:
    Men ge makaroner, ris, grädde och kokta gröna ärtor,gröt, inget av det är farligt att sätta i halsen. Låt honom njuta av att själv stoppa mat i sin mun utan att det slutar med panik och första hjälpen. Varför matar ni honom fortfarande om han blir skogstokig? Prata med BVC om detta. 
    Grädde och gröt? Ska han kladda i sig gröt med sina händer? Ingenting kommer ju hamna i magen. Han får i sig majs,melon och bitar av mat helt OK, men det jag tycker känns svårt är att det blir ju aldrig i närheten av en måltid han blir mätt på, men det kanske inte ska vara meningen? 
    Enligt bvc ska han äta pure med sked ca en 8 månaders burk.

Vi har bara testat lite då och då nu och med skeden, men han ratar den direkt, då har vi slutat, vi matar honom inte längre på det sättet.
  • Anonymsju
    Snuttis2 skrev 2018-07-21 22:59:19 följande:

Jag säger som Louise Hallin! Fajter som gäller mat kan vi som föräldrar aldrig vinna. Så enklast är bara att fortsätta erbjuda diverse och ge honom eget utrymme att leka o prova sig fram. Han har tid att växa in i ätandet än. Om han inte vill bli matad så mata inte utan köp ett bra plastskydd till golvet, en bra matstol, haklapp som är som en regnrock o låt honom kladda runt med purer, kex, pasta osv..

lyssna gärna på (Pampers barnvagns promenader podd) de är toppen bra!!

Tack för svar och tips på podd! Är det Louise Hallin som har den podden?

Det jag tycker är svårt att han bli ju knappast mätt av att sitta och pilla i sig lite majs och melon. Pasta har jag inte testat, det ska jag göra! Har du nåt tips på vilken sort som är enklast för bebisar att få i sig?
  • Anonymsju
    Dyana skrev 2018-08-07 20:53:43 följande:

Hej! hur går det med maten? Jag har en kille som blir 8 mån nästa veckan. Det som har funkar för oss är att jag ger honom nåt nytt att leka med medan jag matar honom. innan jag gjorde det skulle han inte gapa efter mat alls. Det ska inte vara nåt som han brukar leka med utan nått ny föremål. t.ex. hans hårbörste

eller om han inte gillar sked bara gör pureen tjockare och stoppa maten med dina fingrar i hans mun. Jag har lagt potatis med fisk och matade honom så. han åt jätte mycket.

Det går inget vidare. Vi testade en ny grötsort och testade ge morgon/kväll, och det gick ner allihoppa. Så varje kväll äter han ett grötmål, men på morgonen skriker han, är så missnöjd när han ska få gröt (det funkade några dagar först.) Jag testade att sätta på babblarna samtidigt, och då äter han. Så jag vet att han gillar gröten, jag vet att han är hungrig. Min känsla är att han tycker det är så jäääävulskt tråkigt att sitta i sin matstol och äta. Han är så otroligt missnöjd oftast, slår och viftar med armarna. Han är krävande och det är ett heltidsjobb (utöver att vara mamma) att få honom vara nöjd vid matbordet. Jag har ångest och ont i magen varje gång det är dags för mat nu för tiden. :(

Vi har testat allt. Får han bitar med mat så åker allt ut igen, förutom majs. Varje dag får han sitta med och får samma mat som oss att sitta och pilla med själv.

Han lever just nu på ersättning, 1 eller 2 grötmål om dagen, och lite majs, och vatten.

Han ratar allt annat och blir missnöjd efter kort tid vid matbordet. Jag mår så dåligt, och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill ju bara att han ska äta.

Han blir 9 månader exakt idag.

Vi har testat att mata med fingrar, sked, han får pilla massa själv och kladda massor. Han får hålla i en egen sked, han får en leksak osv. Inget blir bra.
  • Anonymsju

Så är det någon som läser det här och kan ge mig råd?! Jag vet inte vad jag ska göra längre.

• Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 12:15:15 följande:

Jag skummade bara genom din tråd och jag kanske missuppfattar men verkar som om du sätter för mycket press på "hur det ska vara" "barnet bör äta..."

Vi körde blw med alla våra barn, det är lite jobbigare och definitivt kladdigare men värt det väl fastnar ordentligt.

Vår yngsta åt "bara" EN hel måltid vid 9 månader och resten ersättning. Viktiga är att ni erbjuder något varje måltid och sen fyller på med ersättning (amma?) erbjud massa olika saker och färger. Ibland kunde jag erbjuda en festmåltid men det pillades bara i innan han sa nej/slängde ner på golvet. Jätte frustrerande i stunden. Men sparade och gav igen dagen efter ;) vid 1år åt han med sked och gaffel som ett proffs.

Så tycker inte du ska stressa med att han ska äta frukost lunch middag, med mellanmål. Han känner av att du är stressad. Alla barn är olika.

Minns att jag kände mig så dålig med första barnet på öppna förskolan då alla andra mammor matade i sina barn puré och min pillade på sin gurkstav. Men vände senare då barnen blev äldre och mammorna desperat försökte få i dem en burk, då kunde jag i lugn o ro titta på medan min tjej käkade sin mat.

Ja du har helt rätt! Jag sätter enorm press på både mig själv och det drabbar ju tyvärr min son, såklart han känner av det här, men har man en bebis som "strular med både sömn och mat, och alla andra verkar har det så enkelt. Jag säger ofta att skulle vår bebis sova problemfritt, skulle man kanske inte tycka att denna "fight" var så extremt påfrestande.

Men det känns otroligt skönt att läsa att din 9 månaders åt sådär. Jag är bara rädd att det går åt fel håll så att han bara vill ha större mängder ersättning istället för riktigt mat.

Vi har testat den metoden, och han får ofta bitar nu med mat och får hålla på med själv.. Men knappt någonting kommer ju i hans mage? Vi har testat samma saker flera gånger, och jag har svårt att avgöra om han helt enkelt inte tycker om te.x potatis eller om han ännu inte lärt sig att det ska ätas.. hur vet man det? Hur bra "bör" en 9 månaders kunna pilla i sig mat själv?
  • Anonymsju
    BragoP skrev 2018-08-17 13:21:19 följande:

Jag vill bara säga att du definitivt inte är ensam. Vår snart 9 månaders vägrar allt. Hon äter max 2-3 skedar och sen kniper hon ihop munnen. Jag tragglar på en gång om dagen men slutar så fort hon viftar bort skeden (dvs efter max 2-3 skedar). Vågar inte fler gånger per dag eftersom jag är livrädd att vi ska hamna i en negativ spiral. Hon äter ersättning, nan 2 med järn i så förhoppningsvis får hon i sig allt hon behöver ändå.

Okej va skönt att höra, även om det är tråkigt att det är såhär förstås.

Får jag fråga hur en dag ser ut för henne med mat? Ger du nån slags matpure då till lunch samma tid varje dag?

Jag är också rädd att hamna i en negativ cirkel, och att han ska få en dålig inställning till mat. Befarar att han redan har det ibland.
  • Anonymsju
    BragoP skrev 2018-08-17 13:38:21 följande:

Vi provar med 8-månadersburkarna kl 9.45 typ. Har sett att det är den tiden som det ändå går bäst. Hon äter ersättning alla målen kl 8, 11, 13, 15.30, 17.30 och 19. Hon sitter med oss när vi äter och om hon visar att hon vill ha så får hon smaka men det är väldigt sällan hon vill ha mer än ett smakprov.

Fryst fruktpure i en sådan där matnapp älskar hon men1 äter max 1, även fryst äppeljuice så det kan vi ge henne då och då. Är lite rädd att hon ska bli kall i magen och få ont. Funderar till och med om jag ska frysa in vanlig barnmat också. Börjar bli lite desperat här.. Det går bättre om hon äter själv men som du säger så är det inte mycket hon får i sig då heller.

Okej, ja vad som funkar är ju bara att köra på, spela roll om det blir lunch till frukost eller tvärtom.

När ni fötter vid bordet och äter erbjuder aldrig ni henne något om hon inte själv verkar vilja ha? Exempelvis lägger lite pasta framför henne?

Vi har också testat matnapp, det gick hem här med, men samtidigt blir det inte mycket ha får i sig så.
  • Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 13:41:19 följande:

"Friska barn" äter det de behöver så jag tycker du kan försöka släppa den pressen en månad eller två. Om du fortsätter ge han alternativ när ni äter mat, någon frukt till mellanmål att pilla på och ger han den ersättning han vill ha så tror jag det kommer släppa till slut.

Min kille "åt" fortfarande ersättning när han var ett år. Men om du inte ser någon utveckling alls (och inte nästa vecka ;) ) utan säg en månad eller två så kanske det är dags att titta över "problemet" igen och få input av någon inom tex sjukvården/BVC/dietist?

Men som jag sa åt han En hel måltid vid 9månader, och det var i snitt. Men just lunch såg jag att han fick i sig en okej mängd och då fyllde jag inte på med ersättning där. Sen fick det byggas på de andra måltiderna med tiden.. Middag kunde han gnaga på en morot och en broccoli sen var han nöjd.

Måste dock påpeka att han var "tvungen" och testa äta annan mat först innan ersättning, ibland försökte han luras ;) men som sagt, sitta ner några minuter med ett päron och sen påfyllning..

Och om du är osäker om han inte vet om gillar det eller inte vet hur han ska äta det. Testa igen bara.

Kommer ta tiiiiiiid. Det är stressigt nog att vara mamma. Lägg inte den här onödiga stressen på dig själv :)

Tack för lugnande ord!!

Ja vi testar att ge igen, han har fått potatis i alla former flera gånger, även pasta, alla purer som finns att köpa, lagade egen barnmat när han va 7 månader och vi skulle introducera mat, då åt han bra och nyfiket i kanske 3 veckor sen blev det såhär som det är nu. Ingen mat pure går ner alls nu, vissa fruktpureer går ner.

Har du nåt bra tips på bra plockmat till en 9 månaders? Som inte är potatis, pasta, plättar, broccoli, gurka, advocado, majs, bröd, köttbullar.

Han är hur pigg och energisk som helst, han är rätt vild tycker jag för att bara vara 9 månader, kryper fort som tusan, och ska alltid vidare till nästa, tröttnar jättesnabbt på en leksak och måste hela tiden få nya saker eller byta miljö för att inte bli missnöjd. Han lär sig otroligt mycket nu, både härmar oss med att skaka på huvudet, klappa händerna, säger mamma, och står upp mot möbler, klättrar överallt och ja, du hör, han är allt annat än slö.
  • Anonymsju
    OchEnFisk skrev 2018-08-17 13:54:51 följande:

Jag ammade länge med första barnet och hon åt knappt alls i den åldern, några majskorn eller motsvarande om dagen. Hon åt dåligt de första åren, några tuggor här och där, motsvarande inte ens en hel måltid om dagen förrän hon var över 3 år. Nu, 5 år, äter hon ungefär lika mycket som mig till middag, herregud! Hon äter mycket och varierat, gillar nästan all mat. Hon har alltid varit normal i storleken (men smal förstås, genetiskt också dock).

Mitt råd är att fortsätta ge ersättning länge, BVC vill ibland få det till att slutar man med ersättning/amning så måste barnet börja äta, men ta inte bort det enda som fungerar. Håll koll på att barnet verkar piggt och välmående så är maten inga problem. Fortsätt försöka ge honom "makten" över ätandet, alltså lär honom äta med händerna samt gaffel och sked (snart borde detta kunna behärskas ganska väl med lite övning) så ni inte matar honom. Resten löser sig självt. Försök att inte oroa dig så mycket, erbjud olika maträtter och gärna att ni sitter tillsammans varje måltid, äter han är det ett plus, om inte så gör det ingenting. Han kommer inte svälta ihjäl på ersättning vågar jag lova.

Okej, va härligt att hon äter så bra nu trots några år med strul. Hur gjorde du dom där 3 åren? När slutade du amma henne? och när hon åt mat som huvudmål? 

Hoppas det är ok att jag frågar! :)
  • Anonymsju
    Hi5 skrev 2018-08-17 16:28:37 följande:

Nu har jag inte läst alla inlägg, men vet han hur man gör? Har han syskon som äter från tallrik, sitter han med er när ni äter? Låt honom smaka från din tallrik när ni äter istället.
    Oroa dig inte, när han börjar på förskolan så kommer han att göra det. Han är bara liten, det finns ingen anledning att stressa fram det.

Inga syskon, vårat första barn, och han ser ju när vi äter, vad menar du med vad han vet hur man gör, äta själv med bestick? Det kan han ju inte, han får äta med  händerna. Sked får han hålla på med, men han kan ju inte hantera mat som stannar kvar på skeden tills den kommer in i munnen, kan väl inte vara så många 9 månaders som kan äta så?
  • Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 20:10:45 följande:
    Som du skriver här är han inte slö och inget du bör oroa dig för :)

Vad brukar ni vuxna äta? Ofta tittade vi vad vi skulle äta tex till middag och sen tänka ut hur vi kunde göra det så "blw" vänligt som möjligt. Dvs vi tog en bit fisk, en bit zucchini och kanske pasta vi kokade igår så vola hade han en måltid.

Men tips annars är grönsaker och frukt! jag köpte saker vi annars inte äter men som kan kokas eller in i ugnen och blir perfekt för barnet. Senare även råa.

Men frukt var alltid en hit, vi brukade alltid ha en bit med då det triggade igång att han åt grönsakerna.

Men ;

Sötpotatis, zucchini, aubergine, blomkål, svamp, paprika, ärtor, pumpa, rödbetor...

banan, päron, äpple, ananas, melon, apelsin, persika, kiwi ja, bara gå in på Ica och köp en av varje. Sunt förnuft och rätt "hårdhet"/storlek så fungerar det mesta.

Oststavar, skinkstavar, tofu, kalkon, kyckling, äter ni ris gör risbollar, kokt ägg... Vi gjorde massor med ägg till äldsta barnet (yngsta tyvärr allergisk men) ägg muffins med allt möjligt i (rester) var hennes favorit!

Lycka till :)
    Tack för tipsen! :) men exempelvis päron, är det bäst att koka i stavar en stund så att det mjuknar eller räcker det att päronet är väldigt mjukt?

Men över sommaren har vi ju som sagt testat olika grötsorter, och har hittat en sort som han gillar. Det enda konstiga är att på morgonen blir han jätte missnöjd och äter sällan mycket, men på kvällen äter han oftast en hel portion gröt. Kanske konstigt att jag frågar såhär, men du verkar ha bra koll på det här :)
    Ska vi fortsätta ge honom gröt på kvällen, eller ska vi ta bort det och istället bara ge blw mat? Skillnaden är ju att gröt får han i sig en hel portion på kvällen, ger vi han bitar med nåt går ju inte mycket ner, om ens nåt. Jag tänkte om det räcker att ge honom bitar av något till lunch, och att vi fortsätter med endast gröt på kvällen, då det ändå funkar.
  • Anonymsju

Hej alla! Jag vill bara säga stort tack för att ni är så angerade och ger mig så bra råd, jag känner mig en aning lugnare, och jag har till mig allt ni skriver och fortsätter på den banan.

MEN jag har en fråga till er, det är så att när min son sitter i sin matstol och får tex melon bitar, så sitter han böjd och nyfiket en stund och suger på meloben, men efter kanske bara 10 min så skriker han och blir supermissnöjd, det blir såhär varje gång, så när han och jag ska sitta tillsammans och äta lunch, så blir han jättemissnöjd och bara skriker när jag knappt hunnit ära hälften av min mat, jag får då torka av honom, städa efter honom, typ sätta mig o leka eller ibland funkar det o ge honom nåt han kan leka med själv, men oftast krävs det att jag sitter med honom på golvet, vilket resulterar i att min mat alltid blir kall, och jag helt enkelt inte hinner äta lunch för att sen är det dags för nästa sak för honom.

Varför tror ni han blir så missnöjd så snabbt i sin stol? Det enda jag kommer på är att han helt enkelt tycker det är dötrist att sitta där. Har ni några andra tankar, tips, råd?!

• Anonymsju
    phillipha skrev 2018-08-19 14:50:39 följande:

Kan du inte bara torka av honom och lyfta ner honom på golvet? Ha leksaker där som han kan pilla på och säg "nu ska mamma äta". Blir han missnöjd så ta honom i knät och ät.

Jo det är det jag gör, men han blir liksom på dåligt humör ett bra tag efter, och mer grinig. Som att han är sur på en som försökt få han att äta.
  • Anonymsju
    MorTillTheo skrev 2018-08-19 18:50:15 följande:

Hejsan TS!

Min son var likadan i den åldern och jag lät honom ha en egen sked samtidigt som jag matade honom och han fick kladda bäst han ville och då fick vi i honom mer mat för varje gång som gick. Så egen sked var räddningen. Plus så kunde vi ge honom mat att pilla med samtidigt tex makaroner (sånt han antingen skulle få upp eller ner om han skulle sätta i halsen). Sedan när han lärde sig att äta helt själv med sked så var han den som åt med minst kladd på förskolan så dom hade honom som förebild till de andra i hans grupp vid matbordet;) så det blev ett roligt plus:D

Och en mening som rotats fast i mitt huvud är : ett barn som erbjuds mat hela tiden svälter inte. (Våran distriktsköterska på BVC) ;D

(Med reservation för undantag)

Okej, matade du honom med puré då samtidigt som han lekte med en sked?

Vi ger honom ofta en egen sked samtidigt, det har inte fungerat bättre hittills..

Vi har ikeas standard matstol och lägger bitar med mat rakt på "bordet" som tillhör, vi har testa med olika tallrikar med sugpropp men dom börjar han dra loss och då fokuserar han endast på tallriken och leker med den. Jag ser på tex. Instagram hur vissa bebisar sitter med sina fina tallrikar och plockar fint med maten och äter på så bra... åååh får sån ångest av hur andra bebisar är så nöjda och intresserade av det dom erbjuds..

Men ja till frågan, jag har läst att barn gillar när maten är uppdelad i sån tallrikar med flera hål i, men det kanske gäller äldre barn?
  • Anonymsju
    Jsv17 skrev 2018-08-19 19:38:00 följande:

Har du provat att ge lite olika saker med olika konsistens som även är kul att kladda med? Jag brukar blanda lite på tallriken och när han känner sig färdig/är mätt brukar han roa sig med att mosa maten i händer eller trycka den mot brickan en stund, utforska helt enkelt, jag har även som nån ovan nämt börjat ge honom en sked som han kan försöka äta maten med, ibland gör han det (alltså försöker det ramlar ju av skeden för det mesta haha) alternativt tuggar på skeden eller bankar den i brickan. och då brukar jag hinna äta upp. Han har inte heller tålamod att sitta särskilt länge om han känner sig färdig, vilket nog är 15 max 20min ungefär, det tror jag är deras ålder, de vill ner och leka och fortsätta utforska världen

Nja, jag ger oftast en sak åt gången faktiskt, kanske skulle testa att blanda lite? Har så svårt att se att en sån sak skulle förändra nåt...

Får jag fråga hur gammal din son är, och hur mycket får han i sig när han sitter i 15 min och äter själv? :)
Svar på tråden Bebis RATAR mat