aztec skrev 2018-08-17 20:10:45 följande:
Som du skriver här är han inte slö och inget du bör oroa dig för :)
Vad brukar ni vuxna äta? Ofta tittade vi vad vi skulle äta tex till middag och sen tänka ut hur vi kunde göra det så "blw" vänligt som möjligt. Dvs vi tog en bit fisk, en bit zucchini och kanske pasta vi kokade igår så vola hade han en måltid.
Men tips annars är grönsaker och frukt! jag köpte saker vi annars inte äter men som kan kokas eller in i ugnen och blir perfekt för barnet. Senare även råa.
Men frukt var alltid en hit, vi brukade alltid ha en bit med då det triggade igång att han åt grönsakerna.
Men ;
Sötpotatis, zucchini, aubergine, blomkål, svamp, paprika, ärtor, pumpa, rödbetor...
banan, päron, äpple, ananas, melon, apelsin, persika, kiwi ja, bara gå in på Ica och köp en av varje. Sunt förnuft och rätt "hårdhet"/storlek så fungerar det mesta.
Oststavar, skinkstavar, tofu, kalkon, kyckling, äter ni ris gör risbollar, kokt ägg... Vi gjorde massor med ägg till äldsta barnet (yngsta tyvärr allergisk men) ägg muffins med allt möjligt i (rester) var hennes favorit!
Lycka till :)
Tack för tipsen! :) men exempelvis päron, är det bäst att koka i stavar en stund så att det mjuknar eller räcker det att päronet är väldigt mjukt?
Men över sommaren har vi ju som sagt testat olika grötsorter, och har hittat en sort som han gillar. Det enda konstiga är att på morgonen blir han jätte missnöjd och äter sällan mycket, men på kvällen äter han oftast en hel portion gröt. Kanske konstigt att jag frågar såhär, men du verkar ha bra koll på det här :)
Ska vi fortsätta ge honom gröt på kvällen, eller ska vi ta bort det och istället bara ge blw mat? Skillnaden är ju att gröt får han i sig en hel portion på kvällen, ger vi han bitar med nåt går ju inte mycket ner, om ens nåt.
Jag tänkte om det räcker att ge honom bitar av något till lunch, och att vi fortsätter med endast gröt på kvällen, då det ändå funkar.