Inlägg från: Starka |Visa alla inlägg
  • Starka

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Aniiee skrev 2018-07-08 15:04:09 följande:

TS, lär hunden att sluta vakta! Det är ju det första du måste göra. Flickan SKA kunna ta saker från hundar i familjen, så HON är inte den som ska ha lärt sig något.

Och, jo, jag vet något om hundar och hunduppfostran, hundars beteende och samspel med människor.. Jag har fostrat ett antal.

Håller med, det är en av dom viktigaste sakerna att träna. Resursvaktande beteenden kan blir riktigt farliga om man inte tränar bort dom. Nu pratar vi positiv träning vill jag betona så ingen tror att jag menar att man ska bestraffa bort det. Det är ett naturligt beteende men det är inget som fungerar i en familj och framför allt inte bland barn.

Vet faktiskt inte vad som händer efter en anmälan, vet att vissa får dömt att hunden ska ha munkorg och vara kopplade ute men vet inte exakt vad som har lett dit
  • Starka
    AnonymYesYes skrev 2018-07-08 16:07:08 följande:

Nja, barnet är på besök och är således inget naturligt inslag i flocken. Så nej, jag anser inte att vem som helst ska kunna ta mat från hundar. Att de vaktar sin mat är instinktivt och har med överlevnad att göra. Vi ser det mer som en olycklig situation där barnet inte kunde respektera hundens personliga gränser. Givetvis ska vi hålla bättre uppsikt framöver. Barnet har fått sin läxa utan sår och är inte skadad på något sätt. Lugna ner er ett par hekto är ni snälla. Det är ju sådana som ni som vill avliva hundar så fort de råkar titta snett på en.

Säger ingenting om avlivning!! Men det är ett beteende som skapar farliga situationer i onödan och är relativt enkelt att träna, då förstår jag inte varför man inte gör det. Barn ska lära sig att ge fasen i hundar men om du har tränat bort resursvakt så har du eliminerat en riskfaktor.

Bara min åsikt
  • Starka
    DeathByPickles skrev 2018-07-08 19:04:22 följande:

Jag tycker också att resursvakten ska arbetas med, men det här "SKA kunna" har jag aldrig förstått. Varför ska en främmande människa nödvändigtvis kunna ta saker ifrån min hund? Eller ens mina syskonbarn, eller kusiner eller andra människor som kommer på besök? 

Jag tycker inte att det är en prioritering. Då tycker jag det är betydligt viktigare att träna folket runtomkring så att hunden får ha sina saker ifred. 

För att det kan hända att en hund tar något som kan vara skadligt för den :-/ då är det jäkligt bra att kunna snabbt ta det utan att riskera att bli av med ett finger eller två. Visst jag håller helt med att en hund måste få va ifred när den äter osv och kunna få ha sina saker ifred mesta tiden men det kan uppstå situationer där man måste och då kan ett resursvaktande beteende bli ett stort problem. Vi springer inte och tar saker från vår hund i tid och otid för skojs skull men tex senast igår fick hon ett ryck (är i den fantastiska 1 års trotsen) och skulle tugga sönder en fjärrkontroll. Hade inte varit hälsosamt att få i sig men tack vare att vi har tränat mycket på just detta så släppte hon, fick en godis och dagen fortsatte som vanligt
  • Starka
    DeathByPickles skrev 2018-07-08 20:26:46 följande:

Självklart är det mer än bara önskvärt att man ska kunna ta saker/byta med sin egen hund, men jag skulle aldrig ta för givet att jag kunde göra samma sak med någon annans hund.... eller att någon annan skulle kunna göra det med min. Eller på ett sätt vi inte tränat på. 

För många hundar fungerar till exempel ett "loss" betydligt bättre än en hand som försöker gripa i resursen. Jag tycker att det är en situation som måste lösas främst på hundens villkor, och sådant begriper inte barn, alltså SKA de INTE ta saker och ting från några djur. I min åsikt. :)  

Håller helt med vad gäller hundar och barn barnen behöver lära sig att låta bli hunden. Blir tossig på uttalanden som tex ååå vår hund är så snäll han låter barnen göra vad som helst, han år tålig han. det är ingen leksak och ska inte behöva tåla en massa, för vem är det som blir lidande om det går snett? Jo hunden som helt plötsligt är knäpp och måste avlivas
  • Starka
    Nonym skrev 2018-07-10 12:59:33 följande:

Och denna hund ska tydligen inte fortsätta att leva ihop med barn om den väljer att agera på detta sätt.

En hund har inte rätt till någonting innan den har fått lov att ta (oavsett vad det är) och att stjäla något och sedan försvara det är OACCEPTABEL

Hur man kan förhindra att det händer igen? Avliva hunden. Kan hunden inte skilja på att den får något och att stjäla något så är det ingen säker hund

Och allt detta ska hunden bara kunna helt automatiskt tycker du? Om en hund inte tränas att veta detta så är det helt enkelt ett naturligt beteende och betyder inte att det är en galen, farlig mördarhund som kommer att äta barn till höger o vänster.

Lite träning så är detta ett ickeproblem

Sen din syn på hund får mig att må illa hoppas FU inte äger några djur
  • Starka
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:16:44 följande:

Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!

Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!

Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !

Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!

Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis

Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!

Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.
  • Starka
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 16:16:31 följande:

Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!

Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.

Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!

Men det här med avlivning har gått för långt!!!

Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)

Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)

Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."

Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!

Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!

Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!

Jo du har rätt att i vissa lägen med vissa hundar måste man ta till lite mer handfasta metoder för att lösa problemet. Min förra var en 55 kilos 2,5 åring som aldrig hört ordet nej och endast lekt kamplekar. Hon använde sin tyngd och storlek för att få som hon ville. Herregud va jag var sönderbiten och riven över hela kroppen, men med många många timmars jobb och träning, blandat med massor av kärlek så blev hon helt underbar. Ingen ville tro på hur tossig hon hade varit när hon blev så lydig och kärleksfull. Där har vi det där med att läsa hunden, dom som sålde henne valde mellan oss eller avlivning för hon var i deras ögon farlig. Dom såg inte dom små glimtarna av hunden hon kunde vara, det som vi såg i mellan utbrotten.

Gud va jag saknar henne

Ja träna byte funkar suveränt det blir roligt och positivt för hunden. Man kommer så mycket längre med morot än piska oavsett vilket djur det gäller. Framför allt kommer man närmare sina djur på nåt vis när det är ett samarbete istället för blind lydnad

Hahaha men vår lilla var lite lite för smart, ett tag gick hon och aktivt letade upp saker hon inte skulle ha för att få byte.

Alltså jag är verkligen kass på att uttrycka mig i text men hoppas nåt går att förstå
  • Starka

Precis så!

DeathByPickles skrev 2018-07-10 17:41:27 följande:

Jag tycker att det låter som totalt vansinne att låta en tvååring leda en häst - oavsett hur snäll.  Likaså tycker jag att det är orättvist och tokigt att inte låta hunden ha en fredad zon ens i sin egen säng, och att tycka att den ska "veta sin plats" när det petas på och dras i öron. 

Helt vansinnig inställning,

Rang och dominans mellan arter existerar inte. Alla djur borde få behålla sin integritet och sin rätt till kommunikation. 

Jag tror de flesta bett händer just i sådana situationer där man berövat djuren möjligheten till kommunikation, för att de inte "ska"  göra på det viset.  Får hunden inte morra när den ligger i sin bädd plockar man bort ett jätteviktigt steg i eskaleringstappan, till exempel. 

Till sist finns ingen "gul lampa" längre utan hunden tvingas gå direkt från grönt till rött. 

• Starka
    AnonymYesYes skrev 2018-07-13 12:15:06 följande:

Jag får tacka för alla expertråd om avlivning och hundkurser! Känns skönt att veta hur min hund fungerar av främlingar som aldrig träffat mig eller min hund tidigare. 

Saken är som sådan att jag förstått situationen fel, det var flickvännen som gav hunden ostmackan och barnet som försökte ta mackan ifrån hunden. Nej, det är absolut INTE ok för varken ett barn eller en vuxen om inte tillhör flocken att ta mat. Både flickvännen och barnet var på besök.

Vi har dock kommit fram till att vi ska avliva barnet för hundens bästa. Hunden måste få lov att känna sig trygg när den äter utan att klåfingriga fingrar ska stoppas i munnen eller ta maten ifrån den. Barn måste lära sig respektera djur och inse att även de har gränser.

Jag skulle uppskatta om familjeliv kunde låsa denna tråd då den till 98% består av rent trams. Ett par vettiga kommentarer har dock florerat. Men nu räcker det.

PS Kommentaren om att avliva barnet är satir och bör ej tas på allvar.

Ni kan väl i alla fall pröva att omplacera barnet först

Lite human får man ju ändå va
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!