FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 16:16:31 följande:
Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!
Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.
Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!
Men det här med avlivning har gått för långt!!!
Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)
Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)
Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."
Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!
Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!
Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!
Jo du har rätt att i vissa lägen med vissa hundar måste man ta till lite mer handfasta metoder för att lösa problemet. Min förra var en 55 kilos 2,5 åring som aldrig hört ordet nej och endast lekt kamplekar. Hon använde sin tyngd och storlek för att få som hon ville. Herregud va jag var sönderbiten och riven över hela kroppen, men med många många timmars jobb och träning, blandat med massor av kärlek så blev hon helt underbar. Ingen ville tro på hur tossig hon hade varit när hon blev så lydig och kärleksfull. Där har vi det där med att läsa hunden, dom som sålde henne valde mellan oss eller avlivning för hon var i deras ögon farlig. Dom såg inte dom små glimtarna av hunden hon kunde vara, det som vi såg i mellan utbrotten.
Gud va jag saknar henne
Ja träna byte funkar suveränt
det blir roligt och positivt för hunden. Man kommer så mycket längre med morot än piska oavsett vilket djur det gäller. Framför allt kommer man närmare sina djur på nåt vis när det är ett samarbete istället för blind lydnad
Hahaha men vår lilla var lite lite för smart, ett tag gick hon och aktivt letade upp saker hon inte skulle ha för att få byte.
Alltså jag är verkligen kass på att uttrycka mig i text men hoppas nåt går att förstå