Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.

• viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-09 18:24:01 följande:

Fast att hunden nafsade mot ansiktet var väl förmodligen för att de var på samma nivå, inte för att det var ett medvetet val från hunden sida - den reagerade bara. Och väldigt behärskat dessutom eftersom det inte blev några märken alls. 

Förbannad på vem?
    Sedan är det naturligtvis inte vettigt att låta barn och hund umgås oövervakade. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
    En hund ska inte försvara sin mat genom att nafsa morra bita. Barn vuxna pensionärer bebisar ska kunna ta maten från munnen på hunden utan någon reaktion från hundens sida. Jag hade blivit arg om någons hund nafsade mitt barn i ansiktet. Däremot skriker jag inte avlivning. Men resursförsvar är ingen "bra grej" för en hund som bor i en familj.

Nej vår hund nafsar inte mina barn i ansiktet. Dom kan ta hennes bästa leksak. Dom kan ta ifrån henne matskålen peta med fingrarna i hennes mat klappa på henne när hon äter. Hon rör inte en min. Sen tillåter jag såklart inte att dom stör henne när hon äter då hon har rätt att äta ifred men dom KAN göra allt detta utan att hon nafsar eller morrar.
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 00:24:44 följande:
    Varför i hela friden ska  allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!
    Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag. 
    Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten. 

Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för  ungen att ta någonting ur hundens mun. 
    Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull. 

Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag? 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
    Ja du vi har olika åsikt helt enkelt. Ingen lust att diskutera mer än så. Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen.
    Sen får du se när din lilla bebis blir mer rörlig hur det går. Men det är ditt problem inte mitt. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 11:19:54 följande:
    Det är ju toppen att folk har barnsäkra och snälla hundar! Det är väl det alla vill ha, men alla hundar funkar inte så och det måste man acceptera också tycker jag. Glad
    Här finns inga bäbisar. När vi har barn på besök är gränserna väldigt tydliga, dock. Det måste de vara. 
    Men sure. Let's agree to disagree. 
    Ja bor man inte med barn är det ju lättare att ha en hund med resursförsvar. Men nu har jag barn och hade en hund nafsat mitt barn i ansiktet så hade jag också blivit arg. Har man en hund som är osäker kring barn gör man allt för att hålla hund och barn ifrån varandra.
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 12:50:34 följande:

Fast arg på vem? På hunden? På barnet? På den vuxne? Jag skulle tro att de flesta känner sig okej att låta en hund och en åttaåring vara ensamma tillsammans i köket. 

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

(Jag glömde citera första gången.)

Omg ägaren har alltid ansvar för sin hund. Om din hund biter mitt barn blir jag arg på DIG!! Nej jag blir inte arg på mina barn. Barnen går alltid före hunden. Dock behöver jag inte oroa mig då VÅR HUND INTE FÖRSVARAR SINA LEKSAKER ELLER MAT. Och mina barn är hundvana och låter henne äta i fred. Dock ska dom och jag kunna peta i hennes mat och ta ifrån henne mat och saker utan att hon visar minsta tendens att bitas eller nafsa.
  • viseversa
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 19:01:39 följande:
    Ja det stämmer. Det var Nonym som skrev om avlivning. Men efter vad viseversa har skrivit om sin hund så spelar det ingen roll. Att tvinga en hund av med sina instinkter hellre än att förstå dom och anpassa det så är det misshandel. Precis som att man ger barnet en örfil för att den inte lyssnar när den springer omkring vid ett övergångställe. Man anpassar efter individen / djurets behov. Mindre barn har man t ex sele på för just den bemärkelsen.
    Men buhu då. Ta och lugna dig lite. Innan du får en hjärnblödning. Btw så skiter jag FULLSTÄNDIGT i vad du tycker om hur jag sköter vår hund. Så du kanske kan gå ut och ta en kall öl i parken och lugna dig lite. Jag tänker fortsätta skita i dina åsikter och gå vidare med livet. Du borde göra det samma. Haha
  • viseversa
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 19:09:12 följande:

Fast en del (de flesta skulle jag vilja säga till och med) sällskaphundar som föds idag har knappt något resursförsvar. Jag ser inte någonstans att Viseversa skrivit att hon behövt tillrättavisa eller träna sin hund- den protesterar helt enkelt inte trots att barnen kanske gräver i matskålen eller klappar när den äter. 
    Personligen tycker jag att det är olämpligt, men det betyder inte att just den familjen inte borde ha hund. Jisses liksom. 

Tagga ned lite. :) 

Jag har själv en hund som vem som helst förmodligen skulle kunna gräva i käften på och förmodligen dra i svansen och peta i ögat med. Det är ingenting jag gjort för att påverka, hon är helt enkelt en otroligt mjuk liten individ. 
    Sedan är det givetvis inte okej för vare sig vuxen eller barn att köra över henne för den skull, det är mitt ansvar. 

Precis. Jag har aldrig behövt tillrättavisa henne. Aldrig någonsinn. Inte vad gäller sånt.

Hon är extremt snäll och lättlärd och har inte ett uns aggressivitet i sig. Jo hon skäller när det plingar på dörren och skulle antagligen trots sin ringa storlek offra sitt liv för sin familj.

Men hon funkar med alla stora som små i övrigt. Mina barn skulle också kunna gräva henne i munnen och dra i svansen utan att hon skulle bitas.

Nu gör inte mina barn något av det då dom är lika hundvana som hon är barnvan. Men vetskapen att OM dom skulle behöva ta något ifrån henne så skulle hon inte svara med att bitas/nafsa. Det känns bra.

Lika så att mina vänners barn kan komma på besök och vara nära henne utan att något händer. Funkar inte att ha en hund som försvarar sin mat/leksak i en barnfamilj.

Sen om man har en hund som har resursförsvar i övrigt och aldrig träffar barn eller har egna barn är det en annan sak. Men i vår familj MÅSTE vi ha en trygg och "säker" hund.
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!