Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Aniiee skrev 2018-07-08 15:04:09 följande:

TS, lär hunden att sluta vakta! Det är ju det första du måste göra. Flickan SKA kunna ta saker från hundar i familjen, så HON är inte den som ska ha lärt sig något.

Och, jo, jag vet något om hundar och hunduppfostran, hundars beteende och samspel med människor.. Jag har fostrat ett antal.

Jag tycker också att resursvakten ska arbetas med, men det här "SKA kunna" har jag aldrig förstått. Varför ska en främmande människa nödvändigtvis kunna ta saker ifrån min hund? Eller ens mina syskonbarn, eller kusiner eller andra människor som kommer på besök? 
    Jag tycker inte att det är en prioritering. Då tycker jag det är betydligt viktigare att träna folket runtomkring så att hunden får ha sina saker ifred. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Aniiee skrev 2018-07-08 19:32:53 följande:
    Jag fick uppfattningen att flickan och hennes mamma bodde hos TS. Det kanske var en feltolkning. 

Som jag förståd det var flickan på besök hos TS och mamman.

Men oavsett förstår jag inte varför ett barn Ska kunna ta saker och ting från en hund. Barnet är ju oförmöget att läsa eventurlla signaler som kanske skulle vara tydliga för en vuxen. det kan ju vara en extra värdefull resurs, hunden kan vara exra känslig på grund av smärta eller någon annan provokation. 
    Jag tycker generellt att man lär barn att de ska låta hunden vara ifred helt och hållet när den äter eller vilar. Punkt liksom. 

Innan barnen är så stora att de kan förstå får man övervaka hela tiden, men särskilt  när det är mat eller andra resurser i närheten, eller ta att en hund gruffar till när nog är nog. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Starka skrev 2018-07-08 20:12:19 följande:
    För att det kan hända att en hund tar något som kan vara skadligt för den :-/ då är det jäkligt bra att kunna snabbt ta det utan att riskera att bli av med ett finger eller två. Visst jag håller helt med att en hund måste få va ifred när den äter osv och kunna få ha sina saker ifred mesta tiden men det kan uppstå situationer där man måste och då kan ett resursvaktande beteende bli ett stort problem. Vi springer inte och tar saker från vår hund i tid och otid för skojs skull men tex senast igår fick hon ett ryck (är i den fantastiska 1 års trotsen) och skulle tugga sönder en fjärrkontroll. Hade inte varit hälsosamt att få i sig men tack vare att vi har tränat mycket på just detta så släppte hon, fick en godis och dagen fortsatte som vanligt

Självklart är det mer än bara önskvärt att man ska kunna ta saker/byta med sin egen hund, men jag skulle aldrig ta för givet att jag kunde göra samma sak med någon annans hund.... eller att någon annan skulle kunna göra det med min. Eller på ett sätt vi inte tränat på. 

För många hundar fungerar till exempel ett "loss" betydligt bättre än en hand som försöker gripa i resursen. Jag tycker att det är en situation som måste lösas främst på hundens villkor, och sådant begriper inte barn, alltså SKA de INTE ta saker och ting från några djur. I min åsikt. :)  

• DeathByPickles
    Starka skrev 2018-07-09 00:15:58 följande:
    Håller helt med vad gäller hundar och barn barnen behöver lära sig att låta bli hunden. Blir tossig på uttalanden som tex ååå vår hund är så snäll han låter barnen göra vad som helst, han år tålig han. det är ingen leksak och ska inte behöva tåla en massa, för vem är det som blir lidande om det går snett? Jo hunden som helt plötsligt är knäpp och måste avlivas

Precis så!

Vi (samhället) ställer otroligt höga krav på våra husdjur utan att ge dem utrymme att kommunicera. De ska enligt många helt enkelt bara finnas till, vara roliga när det krävs och resten av tiden varken synas eller höras. 
    Naturligtvis händer olyckor när folk bestraffar försök till kommunikation och sedan blir förvånade när hunden går från "ingenting" till en markering. 

Märk väl att jag inte tycker att det här har någonting med TS att göra. Har ingen aning om hur situationen utspelade sig från punkt A till B.  Jag pratar rent allmänt.  

• DeathByPickles
    zemer skrev 2018-07-09 09:22:57 följande:
    Fast det beror ju också på hur du uppfostrat hunden. Vi har haft hundar hela mitt liv. INGEN av dem har någonsin vaktat sin mat. Pappa va noga med att uppfostrar dem så att vem som helst kunde ta maten ifrån dom. Mina barn brukar sitta på golvet och leka med maten medan hundarna försöker äta, det värsta som kan hända är att de får en slick i ansiktet.

Många hundar har inget särskilt resursförsvar. Det är liksom ingenting man måste "träna" på med alla familjehundar, Sedan kan jag ändå tycka att det är direkt olämpligt att inte lära alla barn att man låter ALLA djur vara ifred när de äter, just för att förebygga situationer som i TS. Oavsett om hundarna är snälla. 

En dag kanske de får nog, eller också kommer barnet att tro att det gäller alla djur, även främmande sådana. Katter, hundar och hästar  - samtliga kan välja att försvara sin resurs. Kaniner också för den delen. Så dumt att utsätta både barn och djur för den risken.  

• DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-09 13:42:49 följande:

Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.

Fast att hunden nafsade mot ansiktet var väl förmodligen för att de var på samma nivå, inte för att det var ett medvetet val från hunden sida - den reagerade bara. Och väldigt behärskat dessutom eftersom det inte blev några märken alls. 

Förbannad på vem?
    Sedan är det naturligtvis inte vettigt att låta barn och hund umgås oövervakade. 

• DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-09 18:28:54 följande:

En sån hund ska avlivas

Varför det? Det kan ju röra sig om en helt "vanlig" hund som försatts i en situation den inte kunde hantera. 
    Med största sannolikhet är det så, till och med. 
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-09 21:06:52 följande:
    En hund ska inte försvara sin mat genom att nafsa morra bita. Barn vuxna pensionärer bebisar ska kunna ta maten från munnen på hunden utan någon reaktion från hundens sida. Jag hade blivit arg om någons hund nafsade mitt barn i ansiktet. Däremot skriker jag inte avlivning. Men resursförsvar är ingen "bra grej" för en hund som bor i en familj.

Nej vår hund nafsar inte mina barn i ansiktet. Dom kan ta hennes bästa leksak. Dom kan ta ifrån henne matskålen peta med fingrarna i hennes mat klappa på henne när hon äter. Hon rör inte en min. Sen tillåter jag såklart inte att dom stör henne när hon äter då hon har rätt att äta ifred men dom KAN göra allt detta utan att hon nafsar eller morrar.
    Varför i hela friden ska  allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!
    Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag. 
    Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten. 

Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för  ungen att ta någonting ur hundens mun. 
    Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull. 

Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag? 
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-09 22:45:49 följande:
    Vanlig hund? Du menar alltså då ingen blodtörstig kamphund?

Jag själv hade en pitbull förr (fick avliva henne pga av hög ålder) och hon var uppfostrad så att hon ALDRIG skulle göra något sådant.

En hund som nafsar mot ett barn (och SÄRSKILT mot ansiktet) är en farlig hund som inte vet sin plats. Alla människor är högre i rang än hunden, och en hund ska veta sin plats, vet de inte det eller tycker sig stå högre i rang än en människa så är det en farlig hund.

Nej, jag menar en hund som lever och fungerar normalt i en familj. 

Hur uppfostrar du en hund så att det aldrig händer, undrar jag? Personligen påstår jag att det är omöjligt. Det kan hända med vilken hund som helst. De är levande varelser som känner och reagerar, precis som vi gör. 

Rang och dominans mellan arter är en teori som är dementerad sedan länge. Att hunden markerade mot ansiktet beror förmodligen på att hund och barn var på samma nivå, spekulerar jag. Var skulle hunden annars markera? 
    Förmodligen ville hunden helt enkelt ha 'sin' smörgås ifred. Svårare är det inte. 

• DeathByPickles
    Canadasvensk skrev 2018-07-10 00:31:23 följande:
    Låt mig gissa, du har inga små barn...?

Hur spelar det roll i diskussionen? 

Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!