Inlägg från: FallenAngelNr1000 |Visa alla inlägg
  • FallenAngelNr1000

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Bra skrivit Deathbypickels!
    Nu slipper jag flippa o bli blockerad ett ytterligare dygn! :P 

Man låter inte sina barn vara i närheten av hunden när den äter. Dels för riskens skull och dels för att inte stressa hunden.
    Jag lärde mig det på hårda vägen som barn kan jag säga. 
    Det finns inga om eller men. 

Man ska likaså respektera att djuret ska få äta ostört. Att träna sin hund till att vara helt försvarslös inför en annan människa är fel, då det ligger i deras instinkter och det går att träna bort, ja, men de flesta vet antagligen inte hur ,man ska göra utan går till en sån extrem överdrift att det antagligen går under djurmisshandel i 99.9999999% utav de fallen.

Det man istället kräver utav hunden är att den aldrig vaktar leksaker och uppvisar aggressivt beteende när den leker med ett barn.
    Är den hotfull emot en vuxen så är det med största sannolikhet en osäker hund eller så är det något fel på den vuxna.

Det bästa du kan göra är att antingen ge mat till hunden för eller ännu hellre efter att du / personerna har ätit. Då lär sig hunden veta hur det fungerar. Inget men och om och gulligt. Utan regler. Man sitter heller inte och tittar en hund i ögonen vare sig det är människa som äter eller hunden som äter!

• FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 12:54:19 följande:

Och när hunden STJÄL mat?

Då liggr felet på ägaren som inte har förstått distansens alla olika krav och "regler". Den som inte klarar det, känner inte sin hund. Alltså har man misslyckats som ägare om något sådant ens kan ske!
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2018-07-10 13:13:36 följande:

Omg ägaren har alltid ansvar för sin hund. Om din hund biter mitt barn blir jag arg på DIG!! Nej jag blir inte arg på mina barn. Barnen går alltid före hunden. Dock behöver jag inte oroa mig då VÅR HUND INTE FÖRSVARAR SINA LEKSAKER ELLER MAT. Och mina barn är hundvana och låter henne äta i fred. Dock ska dom och jag kunna peta i hennes mat och ta ifrån henne mat och saker utan att hon visar minsta tendens att bitas eller nafsa.

Något är väldigt väldigt fel här i ägandeskapet!

Nej det finns ingen jävla anledning till att någon över huvudtaget ska gå fram och peta i maten! När du har gett hunden mat så ÄR DET HUNDENS MAT ! Det ligger i ägarens och förälderns ansvar att se till att hunden får äta ostört, precis som man låter sina barn få äta upp sin mat tills dom är mätta! Det ligger i deras natur att vakta sin mat då det handlar om en överlevnads instinkt hos dom. Sen finns det hundar som över en tid har lärt sig bort det beteendet, vilket är åt helvete egentligen då man har tränat bort en instinkt hos djuret, sen visst det finns få hundar som accepterar det då dom aldrig har behövt vakta sin mat och alltid har blivit fått sitt matbehov tillgodosedda. Men det du snackar om ÄR INTE inte ett bevis för att man är bra ägare! Det är ett bevis för att du har BRUTIT ner din hund och tagit ifrån den ALLA rättigheter som djuret bör ha och ska ha då det är ett djur och de reagerar på instinkter!

Ett bra ägandeskap är att förstå barnens och hundens olika behov och därefter se till att man sköter i sitt ansvar så att fel INTE KAN UPPSTÅ! Återigen, att bryta ner sin hund och snarare tvinga bort en instinkt än att lära den vilket du faktiskt tydligt påvisar då du anser att vem som helst ska kunna gå fram och peta i hundens mat ÄR FEL !

Och det kommer ifrån mig som blev huggen i min mun på min 5 års dag!!!!!!!
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2018-07-10 10:56:45 följande:

Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.

Bara här gör du bort dig totalt. Du ska ALDRIG vara säker som ägare när det handlar om mat och barn! Det spelar ingen roll om det är en stor hund eller liten hund. Du ska ALDRIG låta en hund behöva utsättas för en sådan situation att den ev känner sig stressad över sin mat! Det spelar ingen roll vad du än säger för du har redan förlorat i mina ögon ! Du har brutit ner din hund istället för att förstå ditt ansvar och lära känna hunden och lära ut till barnen om hur det ska fungera på ett Humant sätt!

Sen att skylla på hunden när fel uppstår är fan i mig det fegaste man kan göra! Det är människan som har missat att vara observant och se till att respekten möts ifrån alla olika håll! När andra utomstånde barn är på besök, så kräver du antagligen att hunden inte ska vakta sin mat, men det du självklart missar är att se till att hunden inte utsätts utav barnen när du inte ser, t ex sliten i pälsen, jagad av leksaker som gör ljud som hunden upplever stressande. DU har helt ögon för vad hunden får och inte får göra, annars skriker du "Avlivning"! Jag vet precis hur sådana människor som du fungerar!

DU SKA INTE HA HUND !
  • FallenAngelNr1000
    Starka skrev 2018-07-10 15:36:24 följande:

Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis

Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!

Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.

Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!

Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.

Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!

Men det här med avlivning har gått för långt!!!

Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)

Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)

Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."

Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!

Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!

Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!
  • FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 15:58:40 följande:

Är det hundens mat när den har stulit maten?

Tydligen förstår du inte vad jag skriver!

Så jag upprepar det. Ägaren har brustit i sitt förstående om vilka avstånd som behövs hållas och hur hela situationen ska gå till!

En hund kan inte stjäla barnets mat om hunden är i ett annat rum under tiden som man äter. Eller hur?

Sen kan man träna in att den kan komma närmare och närmare men ändå förstå att den inte får försen man har ätit klart. Men här har ju hunden och barnet varit på lika nivå och för nära varandra och utan ordentlig observation. SÅ nej, det här är inte hundens fel. Det är Ägarens / de ansvariga över barn och hund, deras fel!

Skyll inte på hunden!

Har du hunden 20 meter bort så ska det väldigt mycket till för att den ska kunna stjäla någons mat och ännu mindre om man är observant som ägare !

Skyll inte på hunden din stackars fega människa!

Inse vem som har ansvarsrollen !
  • FallenAngelNr1000
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 17:36:02 följande:

Vad du tar i. Viseversa har ingenstans lagt skulden på någon hund. 

Ja det stämmer. Det var Nonym som skrev om avlivning. Men efter vad viseversa har skrivit om sin hund så spelar det ingen roll. Att tvinga en hund av med sina instinkter hellre än att förstå dom och anpassa det så är det misshandel. Precis som att man ger barnet en örfil för att den inte lyssnar när den springer omkring vid ett övergångställe. Man anpassar efter individen / djurets behov. Mindre barn har man t ex sele på för just den bemärkelsen.
  • FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 13:00:44 följande:

Och om de stjäl kretis och pletis smörgås, ska de inte kunna ta tillbaka den då?

Den som hunden anservara flockens ledare kan ta tillbaka mackan. Ingen annan bör göra det. Men ja, det finns hela familjer som är så väl integrerade med sitt husdjur att även de andra i flocken kan göra det. Men i ett ritkigt fall så nej, det ska ingen annan än flockens ledare göra! Ännu hellre ser jag att man förstår sambandet mellan avstånd och observation. Då händer inte sådana här saker.
  • FallenAngelNr1000
    Nonym skrev 2018-07-10 15:58:40 följande:

Är det hundens mat när den har stulit maten?

Har ledaren låtit det gå så långt att hunden har fått tag i maten, så, JA det är hundens mat då! Ledaren har brustit och får då göra en ny mat isåfall! Du kan inte lägga skulden på hunden när det är människan som har felat!
  • FallenAngelNr1000
    DeathByPickles skrev 2018-07-10 19:13:17 följande:

Jag tror att du behöver uppdatera dig runt etologi och hundträning. Dominansteorin och allt som rör "alfa" och "flock" mellan olika arter är dementerat sedan länge. 

Sedan håller jag med dig lite halvt. Är mackan stulen så är den liksom, sedan får man välja själv hur man hanterar det. Att burdust försöka lugga tillbaka smörgåsen vinner ingen på. :) 

Jag vet inte med dig. Men jag är uppväxt med misshandel och djurmisshandel. Vi har varit tillsammans i samma rum med samma psykiska stress inför den fysiska smärtan. Jag bryr mig inte om vad människan anser sig tro eller veta. Jag har varit i de mest extrema situationerna där jag försökte hjälpa hundarna och dom försökte hjälpa mig. Vi har varit på samma nivå och vi såg varandras ögon och skräck och man fann ett samförstånd mot den stora faran!

Så för mig betyder det ingenting om hen hon eller han - (helt absurdt) har en utbildning. Jag har varit i situationer som väldigt få kan likställa sig med. När en hund attackerar/anfaller ett barn på långt håll så ser dom t ex inte en "människa" utan dom ser ett byte. Dom är rovdjur. Det fungerar så. Det handlar inte om rang. Det handlar inte om en utbildning. Det handlar om att överleva och om att förstå och se vad den andra i sin omgivning behöver, oavsett art, päls, hud fyrbent eller tvåbent.

OM du har problem med det jag skriver så behöver du inte skriva något. Bara för att jag erkände lite beröm betyder det inte att du helt plötsligt kan tro att du kan kommendera mig. Du är en individ, och jag är en annan. Så länge ingen blir skadad så låt det vara så i ditt tänk, tack på förhand!
Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!