Starka skrev 2018-07-10 15:36:24 följande:
Håller med dig i sak men vill påpeka att träna bort resusrvakt betyder inte på något vis att man bryter ner hunden. Vi har tydliga regler här för alla som kommer hit vuxna eller barn, ge fan i hunden om hon tex äter eller sover. Hon har även vissa leksaker som är off limits, som hon har haft med sig sen vi hämtade henne. Dom är hennes snuttefiltar typ och dom ska ingen ta ifrån henne. Däremot har jag varit noga att på ett positivt sätt träna på att genom byta ta saker från henne just för att om det behövs ska man kunna ta ifrån henne mat eller saker. Om hon tex skulle få tag på nåt giftigt eller farligt måste man ju. Nu spottar hon glatt ut vad hon har och väntar på en godis
Sen ska man absolut vara försiktig med att träna bort hundens sätt att kommunicera, många går ju totalt i taket om en hund morrar och det ska stävjas direkt, men det man gör då är ju att bestraffa hunden till att kanske sluta varna. Det kan sluta med det klassiska helt från ingenstans så bara högg den, den är galen, AVLIVA!!
Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst.
Så länge det håller sig gentemot sin ägare (ledare, vilket bara kan vara 1), absolut. Sen är det upp till männiso-familjen att kunna ge hunden en sådan trygghet att den vill och väljer att ge dom liknande respekt. Så absolut, men i första hand ska hunden kunna svara för en person för att inte förvirra den. Alltså en som har huvudansvaret, och självklart den som hunden mest ser upp till. Tänker i ett par förhållande där hunden inte alls går ihop med den ena, då är det fel att låta den personen ha huvudansvaret! Men att kräva så som "viseversa" skriver, får mig att koka !!!!!!
Jag kan ändå erkänna att jag anser att man kan bryta ner en hund om hunden är riktigt aggressiv och farlig och gör allvarliga utfall mot sin omgivning och inte reagerar på ägaren överhuvudtaget. Men då handlar det om att man måste lära hunden grunderna på nytt. Och hellre det än att avliva, för hunden blir inte en farlig hund så länge som den har behandlat bra utav människan. Så som människor bör vi alla ha ett ansvar och kunskap om att inse och förstå detta. Men oftast går även det för långt då människan ändå känner sig ofta distanserad emot ett djur. Så vem som helst bör inte göra sådant! Och det handlar om att Rädda djuret, inte om att vara den dominanta även om så bli för ett tag i absolut värsta fallen! Men både privatpersoner som myndigheter gör helt galna beslut vad gällande en "aggressiv" hund.
Borde heta "En missförstådd och stressad hund" Ev med PTSD dessutom!
Men det här med avlivning har gått för långt!!!
Det du skriver om din hund gillar jag ! Jättesmart att lära den byta objekt. Och ja, giftiga saker ska man kunna få hunden helst att spotta ut. En del gör det, en del sväljer snabbt som tusan (oftast för att dom inte har förtroende för människan "än" eller fortfarande är i "valpstadiet".)
Med lek och tillgivenhet kommer man längst ! :)
Det sista du skrev; "Om dom istället hade försökt läsa sin hund och förstå vad som ledde upp till det, hade dom sett hur många tecken som helst."
Det har du HELT Rätt i! Finns helt klart grundläggande tecken och för de mer kunniga ser man dom helt enkelt tidigare än just sekunden innan de starkaste reaktionerna!
Och man bör som ägare även lära känna sin hund istället för att ge skarpa blickar för precis allt på den!
Kämpa på och sprid gärna din kunskap! Det kan ju iallafall inte bli sämre , även om andra blir tjuriga. Problemet ligger hos dom, inte hos hunden!