Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!
Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.
Att hunden försvarar sin mat är inte okej och även om det inte blev märken så SKA DEN INTE nafsa mot ansiktet. Hade också blivit förbannad. Och jag har hund själv.
Fast att hunden nafsade mot ansiktet var väl förmodligen för att de var på samma nivå, inte för att det var ett medvetet val från hunden sida - den reagerade bara. Och väldigt behärskat dessutom eftersom det inte blev några märken alls.
Förbannad på vem?
Sedan är det naturligtvis inte vettigt att låta barn och hund umgås oövervakade.
Fast arg på vem? På hunden? På barnet? På den vuxne? Jag skulle tro att de flesta känner sig okej att låta en hund och en åttaåring vara ensamma tillsammans i köket.
Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker
Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur.
Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller.
(Jag glömde citera första gången.)
Fast en del (de flesta skulle jag vilja säga till och med) sällskaphundar som föds idag har knappt något resursförsvar. Jag ser inte någonstans att Viseversa skrivit att hon behövt tillrättavisa eller träna sin hund- den protesterar helt enkelt inte trots att barnen kanske gräver i matskålen eller klappar när den äter.
Personligen tycker jag att det är olämpligt, men det betyder inte att just den familjen inte borde ha hund. Jisses liksom.
Tagga ned lite. :)
Jag har själv en hund som vem som helst förmodligen skulle kunna gräva i käften på och förmodligen dra i svansen och peta i ögat med. Det är ingenting jag gjort för att påverka, hon är helt enkelt en otroligt mjuk liten individ.
Sedan är det givetvis inte okej för vare sig vuxen eller barn att köra över henne för den skull, det är mitt ansvar.