Nonym skrev 2018-07-10 20:39:20 följande:
Vad är det som är vansinnigt med det? Hästen är så väluppfostrad att det är möjligt.
Har aldrig påstått att hunden inte skulle ha rätt att morra det är ok, men med rätt uppfostran lär man sin hund att nästa steg är att gå därifrån (jämför med aggressiva människor, just walk away, är en sak man måste lära sig) även om det är hundens zon, med din inställning ska den ha rätt att försvara sin plats då?? DET låter vansinnigt!
Sen säger jag inte att det är ok att barnet gör vad som helst med hunden, men hunden har ALDRIG rätt att röra ett barn ens för att markera!
Fast det är klart, krävs ju en himla massa jobb av ägaren för att uppnå detta! Är därför jag anser att TS hund bör avlivas, ägaren BAGATELLISERAR hundens beteende istället för att ta sitt ansvar!
Väluppfostrad eller inte är det fortfarande en levande varelse på förmodligen runt fyrahundra kilo. Ett flyktdjur som kan hoppa till om någonting händer - en tvååring har ingen möjlighet att vare sig hålla hästen eller hinna kliva åt sidan.
Ungefär som att en tvååring inte kan läsa signalerna hos en hund heller, när den säger att den börjar bli stressad eller störd. Självklart tycker jag att en hund ska ha rätt att säga ifrån - men framför allt att den inte ska Behöva säga ifrån! Den måste veta att den har en plats dit den
kan gå undan. Normalt sett är det hundens bädd, men du tycker inte ens att det ska gälla?
Vilka rättigheter har egentligen hunden i ditt hem? Inga alls? Jag tycker att det är självklart att en hund kan markera om det blir för mycket, om den blir rädd eller överraskad eller, som sagt, om den kanske har ont en dag. Då spelar uppfostran ingen roll.
Jag tycker inte att TS bagatelliserar händelsen. Möjligtvis ligger fokus i TS inlägg lite knasigt, men händelsen i huset är uppenbarligen förbi och varken hund eller barn verkar tycka att det var en särskilt stor affär.
Skulle tro att det finns åtskilliga barn som blivir varnade av en hund och fått lära sig på det viset att respektera djurens gränser.