• Hundtoka90

Fått felaktig information vid husköp...?

Hej 

Jag har precis köpt ett hus. Jag kan ingenting om hus så jag har litat på de uppgifter jag fått från säljare och mäklare plus att jag då såklart kollat huset innan. På tomten finns en mindre gäststuga som uppgavs vara isolerad. Nu har jag granskat den närmare och trots att jag inte kan någonting alls om sånt här har jag nog kommit fram till att den omöjligt kan vara isolerad, då väggen är så tunn att det bara verkar vara ett skal liksom, inte någon innervägg med isolering mellan yttervägg och innervägg. Jag känner mig lite lurad eftersom jag i min enfald ändå trodde att man genom att köpa via en mäklare ändå är hyfsat säker på att inte bli lurad........och då ställde jag ändå frågan rakt ut om stugan var isolerad. Anledningen till det var att stugan ska användas till hundhus och då måste den vara isolerad. 

Jag undrar vilka rättigheter jag har? Inga antar jag, för det blir väl ord mot ord.....

Fråga 2 är vad det kostar ungefär att isolera en cirka 9 kvadratmeter stor stuga? 

Det tråkiga är att hundgården är redan uppsatt och det enda som fattas är att fixa ett hål i väggen, för att hundarna skulle kunna börja vara där redan inom ett par veckor....Visserligen kommer de ju ha tillgång till hundgården så det är väl inte akut, men de kan ju inte gå in i stugan mer än kortare stunder eftersom det blir väldigt varmt därinne..... 

• Svar på tråden Fått felaktig information vid husköp...?
  • Anonym (u)

Det brukar ju finans skriftlig information. Vad står det om stugan, står det att den är isolerad?

• Hundtoka90

Nej, den är inte med i broschyr i detalj eller hur man ska säga. Den var liksom "utöver", det enda som står är att det finns en extra byggnad på tomten. Det var därför som jag frågade sedan, om den var isolerad vilket både mäklaren uppgav vid första visningen (när jag bara träffade mäklaren) och även säljarna uppgav vid ett senare tillfälle på samma fråga. 

• Anonym (Wtf)

Du har skyldighet att kolla allt själv. Dolda fel kan resultera i att man har rätt till ersättning eller att häva köp men då handlar det inte om en gäststuga utan grava fel på huvudbyggnaden som inte redovisats. Som husköpare är det du som måste ha koll på vad du köper. Mäklaren är en mellanhand för köpet och har inget ansvar för att kolla att det köparen säger stämmer. Djärvt av dig att köpa hus utan att kolla vilka risker det kan medföra.

• Hundtoka90

Fast det beror ju på hur man ser det, jag har såklart visst tagit reda på saker men ärligt talat så trodde jag inte att folk var så oschyssta att de ljuger om en sån sak som en isolerad eller inte isolerad jätteliten stuga. Det är ju ingenting som hade gjort av eller till för dom, det är ju knappast det som är det avgörande för ett köp. Jag la fokuset på själva boningshuset, och det var ju dumt att förlita sig på uppgiften gällande stugan. 

• Anonym (Wtf)
    Hundtoka90 skrev 2018-07-14 21:59:15 följande:

Fast det beror ju på hur man ser det, jag har såklart visst tagit reda på saker men ärligt talat så trodde jag inte att folk var så oschyssta att de ljuger om en sån sak som en isolerad eller inte isolerad jätteliten stuga. Det är ju ingenting som hade gjort av eller till för dom, det är ju knappast det som är det avgörande för ett köp. Jag la fokuset på själva boningshuset, och det var ju dumt att förlita sig på uppgiften gällande stugan. 

Det finns inga kriterier för att fastställa om en gäststuga är isolerad eller inte. Du kan lägga tidningspapper som lager och hävda att det är isolerat, låt vara att isoleringen är usel. Det gäller att se igenom vad som faktiskt utlovas.
  • Hundtoka90

Det är möjligt, men det finns inget tidningspapper där heller så...

Jaja hur som helst, vad i runda slängar kostar det att isolera en 9 kvadratmeter stor stuga? Med hantverkarhjälp, jag jobbar så jag har inte tid att hålla på med sånt. 

• Anonym (Bygge)

Priset på isolering varierar såklart. Denna kör vi med när vi isolerar vårt hus och vi använder den tjockaste. Kan tänka mig att en skickare får något billigare via sin säljare på trävaruhandeln. Sen får du räkna in eventuella nya innerväggar samt förbrukningsmaterialsom skruv osv. En hantverkare i sig kostar 500:-/ timmen i snitt. Då tillkommer allt material

• Anonym (u)
    Anonym (Bygge) skrev 2018-07-14 22:28:01 följande:

Priset på isolering varierar såklart. Denna kör vi med när vi isolerar vårt hus och vi använder den tjockaste. Kan tänka mig att en skickare får något billigare via sin säljare på trävaruhandeln. Sen får du räkna in eventuella nya innerväggar samt förbrukningsmaterialsom skruv osv. En hantverkare i sig kostar 500:-/ timmen i snitt. Då tillkommer allt material

Vi amatörer har ju ingen aning om hur många timmar det rör sig om.
  • Anonym (Anna)
    Hundtoka90 skrev 2018-07-14 22:05:05 följande:

Det är möjligt, men det finns inget tidningspapper där heller så...

Jaja hur som helst, vad i runda slängar kostar det att isolera en 9 kvadratmeter stor stuga? Med hantverkarhjälp, jag jobbar så jag har inte tid att hålla på med sånt. 

Kolla upp firmor i din närhet som erbjuder lösullsisolering

. Låter onödigt att köpa nya innerväggar till en hundstuga. Med lösull gör man bara ett litet hål i väggen och sprutar in isoleringen direkt mellan väggarna, väldigt smidigt och eftersom det knappt behövs förarbete och själva isoleringen går snabbt blir kostnaden låg.
Svar på tråden Fått felaktig information vid husköp...?